Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av robber »

Hej!

Tog en promenad igår som jag brukar på kvällarna, Slökollade blocket och ser denna bil i flödet som fanns nära mig så jag var ju bara tvungen...

Ringer direkt (kl 21:30 lite sent jag vet) ägaren undrar om jag kan komma direkt.
Kommer till Värmdö kl 22ish kollar in bilen med hjälp av dimma och månljus.
Minnen kom fram från barndommen då en sådan här stod utanför min skola när jag 1988 började i skolan, man tyckte dessa var såå ball.

Allt verkar reko, rost finns men inte i fjäderbenstornen och andra viktiga platser utan mest i skärmar och lite var annastans.

Provkör och bli förälskad, inredningen är original och nästintill orörd motorn lika så vad det verkar.
Bilen verkar ha klarat sig ifrån de värsta kepsvåldaren under sina 30år och 23000mil.

I skrivande stund så vet inte frugan något än och hennes syn på gamla rallybilar är inte direkt i linje med min egen.

SÅ! Vad ska göras?

Första steget är att se bilen i dagsljus nu på söndag och mängden rost och dess plats sätter agendan.
Planen är sedan att bygga en klubbräcer av denna bil men stolar, halvbur samt annat banvänligt.
Vill dock hålla denna mer clean och ombonad än min förra civic.

Ni som har kunskap, delar eller annan input är hemskt välkomna att skriva dessa.

Bild
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Bempa »

Kul med en ST165 :) Har en själv som tyvärr blivit ståendes senaste 1,5åren :(
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Glenn »

Är det "den" robber ? som hängde på zatzy och #race ? och som jag fick fyra mercedesvinterdäck av i forntiden ?

Själv skulle jag år 2018 försökt hålla den i originalskick, mest för att man sällan ser nån i originalskick numera.

Jag gillade min skarpt, inredningen var nog nästan bättre än ST205 dessutom.

Kollade upp min gamla ST165 för några år sen, då hade den stått avställt i flera år med vad var det, åtta nedslag på besiktningen, inklusive avsaknad av katalysator och vass motorhuv (hemmasnickrat scoop ?), tragiskt, den som var så väldigt fin när jag hade den.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av robber »

Glenn skrev: fre 28 sep 2018, 08:27:17 Är det "den" robber ? som hängde på zatzy och #race ? och som jag fick fyra mercedesvinterdäck av i forntiden ?

Själv skulle jag år 2018 försökt hålla den i originalskick, mest för att man sällan ser nån i originalskick numera.

Jag gillade min skarpt, inredningen var nog nästan bättre än ST205 dessutom.

Kollade upp min gamla ST165 för några år sen, då hade den stått avställt i flera år med vad var det, åtta nedslag på besiktningen, inklusive avsaknad av katalysator och vass motorhuv (hemmasnickrat scoop ?), tragiskt, den som var så väldigt fin när jag hade den.
Hej Glenn, länge sedan!

Japp det är samma gamla bilpundare :)
Finns #race kvar?
Har du kvar vinterdäcken?

Hålla bilen i originalskick ska jag absolut göra utseendemässigt och alla ändringar jag gör ska kunna återställas i största möjlighet det går.
Jag vill ha lite mer effekt som alla andra samt uppgradera bromsar och chassi är ett måste.

Enligt kompis som hört med TS finns det 155st registrerade kvar vilket var fler än vad jag trodde.

Håll tummarna och allt ni har att bilen är fräsch, river ned den på söndag.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Bempa »

Jag fastnade lite i mitt sökande efter bra anpassade stötdämpare till min, skulle helst slippa coilovers utan ha "normala" fjäderben, men av lite sportigare karaktär. Verkar ju tyvärr dock helt omöjligt att få tag på. Ramlar du över några vettiga stötdämpare så skriv gärna i tråden :D
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Glenn »

robber skrev: fre 28 sep 2018, 09:24:54 Hej Glenn, länge sedan!

Japp det är samma gamla bilpundare :)
Finns #race kvar?
Har du kvar vinterdäcken?
Hehe, misstänkte det :) men jo, det var länge sen.

#race finns kvar men aktiviteten är extremt låg, fram tills för nåt år sen var det bra fart men sen dog allting.

Vinterdäcken skickade jag med mercan, det satt ju utslitna friktionsdäck på när jag fick dom av dej, och så hade jag lösa dubbdäck utan fälg som jag fick med bilen, försökte skicka med alltidng när jag sålde den men killen som köpte ville bara ha hjulen med friktionsdäcken på, så vete fan om jag inte har kvar dubbdäcken nånstans fortfarande, eller om dom gick upp i rök när jabaförrådet brann..
Hålla bilen i originalskick ska jag absolut göra utseendemässigt och alla ändringar jag gör ska kunna återställas i största möjlighet det går.
Jag vill ha lite mer effekt som alla andra samt uppgradera bromsar och chassi är ett måste.
Minns att jag tyckte bromsarna hade hyfsat bett men fadeade väldigt snabbt, när man bytte till ST205 var det som en helt annan värld bromsmässigt :)

Wilwood gör väl nåt bromskit till ST165 har jag för mej, annars är det väl ST205-bromsar man får bygga om för.
Enligt kompis som hört med TS finns det 155st registrerade kvar vilket var fler än vad jag trodde.
Ja, 155 nu, det var 160 så sent som december 2017 när jag kollade sist :/ ..Vet inte hur många toyota sålde i sverige men den sålde ju relativt bra.

Det ska iofs jämföras med 61 stycken ST205 och 113 ST185 (varav 44 Carlos Sainz), så det är ju iaf den vanligaste GT4'an.

En tråkig sak är ju att St165 (och senare modeller iofs) har en väldigt stabil drivlina, och då dom kostat ganska lite har MÅNGA skrotats som donatorbilar för andra 4wd-bilar med klenare drivlina av andra märken :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av Spiidfriik »

Underbart! Dimma och månljus måste vara optimalt när man ska köpa bil. Speciellt när det är helt oplanerat och motiverat av kraftig nostalgi! Magiskt! =D

Jag köpte iofs min ST205 helt osedd, 90 mil bort, över telefon, och fick den levererad av en annan kille som kom upp för att köpa en bil av mej. Men bilen var som säljaren beskrivit, eller lite bättre.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av robber »

Glenn skrev: lör 29 sep 2018, 00:41:56
robber skrev: fre 28 sep 2018, 09:24:54 Hej Glenn, länge sedan!

Japp det är samma gamla bilpundare :)
Finns #race kvar?
Har du kvar vinterdäcken?
Hehe, misstänkte det :) men jo, det var länge sen.

#race finns kvar men aktiviteten är extremt låg, fram tills för nåt år sen var det bra fart men sen dog allting.

Vinterdäcken skickade jag med mercan, det satt ju utslitna friktionsdäck på när jag fick dom av dej, och så hade jag lösa dubbdäck utan fälg som jag fick med bilen, försökte skicka med alltidng när jag sålde den men killen som köpte ville bara ha hjulen med friktionsdäcken på, så vete fan om jag inte har kvar dubbdäcken nånstans fortfarande, eller om dom gick upp i rök när jabaförrådet brann..
Hålla bilen i originalskick ska jag absolut göra utseendemässigt och alla ändringar jag gör ska kunna återställas i största möjlighet det går.
Jag vill ha lite mer effekt som alla andra samt uppgradera bromsar och chassi är ett måste.
Minns att jag tyckte bromsarna hade hyfsat bett men fadeade väldigt snabbt, när man bytte till ST205 var det som en helt annan värld bromsmässigt :)

Wilwood gör väl nåt bromskit till ST165 har jag för mej, annars är det väl ST205-bromsar man får bygga om för.
Enligt kompis som hört med TS finns det 155st registrerade kvar vilket var fler än vad jag trodde.
Ja, 155 nu, det var 160 så sent som december 2017 när jag kollade sist :/ ..Vet inte hur många toyota sålde i sverige men den sålde ju relativt bra.

Det ska iofs jämföras med 61 stycken ST205 och 113 ST185 (varav 44 Carlos Sainz), så det är ju iaf den vanligaste GT4'an.

En tråkig sak är ju att St165 (och senare modeller iofs) har en väldigt stabil drivlina, och då dom kostat ganska lite har MÅNGA skrotats som donatorbilar för andra 4wd-bilar med klenare drivlina av andra märken :(

Tack för inputen!

Kanske ska joina igen och göra en gagge?

Bromsar kollar jag nu på Evo 5-9 bromsok då det finns stort utbud av belägg etc, gäller att hitta ca 320mm skivor som matchar bara.
Ska kolla wilwood också, tack för tipset!"

/Robin
robber
Ledamot
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 28 dec 2011, 20:57:57
Bilmodell: Toyota Celica GT4 ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skarpnäck
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av robber »

Spiidfriik skrev: lör 29 sep 2018, 09:00:24 Underbart! Dimma och månljus måste vara optimalt när man ska köpa bil. Speciellt när det är helt oplanerat och motiverat av kraftig nostalgi! Magiskt! =D

Jag köpte iofs min ST205 helt osedd, 90 mil bort, över telefon, och fick den levererad av en annan kille som kom upp för att köpa en bil av mej. Men bilen var som säljaren beskrivit, eller lite bättre.
Så man gör de bästa bilköpen :wave:
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Toyota Celica GT-Four ST165 -88 (Dont tell my wife edition)

Inlägg av GT4-R »

Jag la till annonsen som favorit sen vips så stog det såld.
Snabb va du

Sällan man ser dessa till salu ju.

Lycka till
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar