Cyrix MR2 5S-GTE
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Cyrix MR2 5S-GTE
Idag ser bilen ut så här:
Och för en massa år sedan när jag och Salle hämtade hem den från Tyskland såg den ut såhär:
Status på bilen nu: Besiktigad, men lite småpill kvarstår innan mappning
Och sist men inte minst en liten lista på vad som är gjort med bilen:
Motor:
5SFE -91 block med eftermonterad kolvkylning (från Mazda Miata)
5SFE vevaxel med vevtappar slipade till 3S diameter
5SFE -98 Oljepump,shimsad och 2 kuggar mindre drev
CP kolvar 8,5:1
Eagle vevstakar
ACL race lager
gen3 toppackning
ARP toppbultar
1mm oversize Ferrea Competition plus ventiler
Engle ventilfjädrar
HKS 264 graders kammar
Fidanza kamdrev
gen3 kamrem
3SGE ST162 insug
Hemmabyggt grenrör
3" avgas med racekatt och 2 ljuddämpare
Holset HX35 turbo
Ebay 40mm wastegate
Molli 50mm dumpventil
AEM luftfilter
Ebay vattenkyld IC
Ebay vattenkylare till IC
Bosch vattenpump till IC
Ebay oljefilterflyttare
Stor vattenkyld oljekylare
Sard 850cc spridare
Dubbelmatad original fuelrail
Wallbro soppapump
Aeromotive bränsletrycksregulator
Apexi Power FC med handkontroll och datalogit
gen3 isnugstemp
GM 3 bars mapsensor
GM knacksensor
MSD 6A tändförstärkare
MSD Blaster 2 tändspole
MSD tändkablar
NGK BKR7E tändstift
Drivlina:
XTD 5,5kg svänghjul
RPS Max street 6 puckad koppling
gen3 växellåda
TRD lamelldiff
ATS drivknutar
Urethan motorfästen
Stumma växellänkage bussningar(inlines kullager)
Chassi:
Cusco Zero 2 Coilovers
ST krängningshämamre fram & bak
TRD fjäderbensstag fram & bak
-93+ bakvagnsbalk och stag
-93+ casterstag med urethanbussningar
Bromsar:
gen3 ok och skvivor
EBC Yellowstuff belägg
Goodridge stålomspunna slangar
Motul RBF600 bromsvätska
Hjul:
Prodrive 16x7" smidda fälgar
Yokohama 048 195/50 16" fram
Yokohama 048 225/45 16" bak
Utvändig styling:
Border front
Toms sidokjolar
Toms bakdel
TRD vinge
-95 baklampor
klarglas blinkers fram
vita blinkers i listen på skärmen
Special lack, metallicblå med röd pearl
Interiör:
Bytt till svart inredning, var blå från början
Momo "bucket seats"
Momo ratt
Biltema växelspaksknopp
Ebay shortshiftkitt
Alupedaler
Alupanel runt växelspaken
Autogauge laddtrycksmätare
Autogauge avgastempsmätare
Autogauge oljetrycksmätare
Autogauge oljetempssmätare
Autogauge lambdasmätare
1kg brandsläckare
Kenwood huvudenhet
MDS 5,25" kitt i dörrarna
MDS 4" kitt bak
GAS 10" basar i lådor bakom stolarna
DLS reference 200A slutsteg
Och för en massa år sedan när jag och Salle hämtade hem den från Tyskland såg den ut såhär:
Status på bilen nu: Besiktigad, men lite småpill kvarstår innan mappning
Och sist men inte minst en liten lista på vad som är gjort med bilen:
Motor:
5SFE -91 block med eftermonterad kolvkylning (från Mazda Miata)
5SFE vevaxel med vevtappar slipade till 3S diameter
5SFE -98 Oljepump,shimsad och 2 kuggar mindre drev
CP kolvar 8,5:1
Eagle vevstakar
ACL race lager
gen3 toppackning
ARP toppbultar
1mm oversize Ferrea Competition plus ventiler
Engle ventilfjädrar
HKS 264 graders kammar
Fidanza kamdrev
gen3 kamrem
3SGE ST162 insug
Hemmabyggt grenrör
3" avgas med racekatt och 2 ljuddämpare
Holset HX35 turbo
Ebay 40mm wastegate
Molli 50mm dumpventil
AEM luftfilter
Ebay vattenkyld IC
Ebay vattenkylare till IC
Bosch vattenpump till IC
Ebay oljefilterflyttare
Stor vattenkyld oljekylare
Sard 850cc spridare
Dubbelmatad original fuelrail
Wallbro soppapump
Aeromotive bränsletrycksregulator
Apexi Power FC med handkontroll och datalogit
gen3 isnugstemp
GM 3 bars mapsensor
GM knacksensor
MSD 6A tändförstärkare
MSD Blaster 2 tändspole
MSD tändkablar
NGK BKR7E tändstift
Drivlina:
XTD 5,5kg svänghjul
RPS Max street 6 puckad koppling
gen3 växellåda
TRD lamelldiff
ATS drivknutar
Urethan motorfästen
Stumma växellänkage bussningar(inlines kullager)
Chassi:
Cusco Zero 2 Coilovers
ST krängningshämamre fram & bak
TRD fjäderbensstag fram & bak
-93+ bakvagnsbalk och stag
-93+ casterstag med urethanbussningar
Bromsar:
gen3 ok och skvivor
EBC Yellowstuff belägg
Goodridge stålomspunna slangar
Motul RBF600 bromsvätska
Hjul:
Prodrive 16x7" smidda fälgar
Yokohama 048 195/50 16" fram
Yokohama 048 225/45 16" bak
Utvändig styling:
Border front
Toms sidokjolar
Toms bakdel
TRD vinge
-95 baklampor
klarglas blinkers fram
vita blinkers i listen på skärmen
Special lack, metallicblå med röd pearl
Interiör:
Bytt till svart inredning, var blå från början
Momo "bucket seats"
Momo ratt
Biltema växelspaksknopp
Ebay shortshiftkitt
Alupedaler
Alupanel runt växelspaken
Autogauge laddtrycksmätare
Autogauge avgastempsmätare
Autogauge oljetrycksmätare
Autogauge oljetempssmätare
Autogauge lambdasmätare
1kg brandsläckare
Kenwood huvudenhet
MDS 5,25" kitt i dörrarna
MDS 4" kitt bak
GAS 10" basar i lådor bakom stolarna
DLS reference 200A slutsteg
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Kul att den gick igenom besiktningen! Kollade dom på motorn?
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Det var den längsta besiktningen någonsin, dom kollade ALLT 100ggr, men hittade inget som dom direkt kunde peka på att det var olagligt, och med den tändmappen som var i, så vart det ju inte nåt vidare ös heller.behr skrev:Kul att den gick igenom besiktningen! Kollade dom på motorn?
Fick nerslag på avgasvärden, läckande soppafilter och felinställt dimljus.
Var i garaget på kvällen och svetsade dit en Audi katt istället för min metalliska katt som slutat existera, backade tändningen 5 grader till och hällde i 7l E85, sen besiktigade jag om dan efter med nästan 0 i avgasvärden.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Så här såg katten ut inuti, detta är alltså en metallisk racekatt som ska klara en del stryk.
Jag misstänker starkt att den har haft ett visst samband med att jag rasade 3ans kolv 2ggr på en månad, byggde nog en del extra mottryck.
Jag misstänker starkt att den har haft ett visst samband med att jag rasade 3ans kolv 2ggr på en månad, byggde nog en del extra mottryck.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
En aktuell att göra lista, inte i någon speciell ordning:
fixa påfyllning av ICn
lufta kylssytemet
justera kopplingen
koppla in bränslepump
koppla in vattenpump
montera tändspole
byta igniter
rensa upp kabelstammen
skaffa en 100 cells katt, eller bara ta bort den sålänge
slang till luftfiltret på tomgångsmotorn
flytta luftfiltret
ändra skalning i apexin
mappa
montera tillbaka plast under bilen
nya däck och fälgar
rulla skärmkanter
nya "rost"stag
hjulinställning
fixa till underredet på förarstolen
snygga till slutstegsmonteringen
fästa baslådor
tvätta och polera
justera växellänkaget, så att backen går i lättare
laga farthållaren
hjulinställning
fixa påfyllning av ICn
lufta kylssytemet
justera kopplingen
koppla in bränslepump
koppla in vattenpump
montera tändspole
byta igniter
rensa upp kabelstammen
skaffa en 100 cells katt, eller bara ta bort den sålänge
slang till luftfiltret på tomgångsmotorn
flytta luftfiltret
ändra skalning i apexin
mappa
montera tillbaka plast under bilen
nya däck och fälgar
rulla skärmkanter
nya "rost"stag
hjulinställning
fixa till underredet på förarstolen
snygga till slutstegsmonteringen
fästa baslådor
tvätta och polera
justera växellänkaget, så att backen går i lättare
laga farthållaren
hjulinställning
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
- Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Malmö
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Snygg kat... Då är frågan om motorn hade klarat sig, och hur den hade gått om katten var bättre än den där klumpen av smält metall..
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Albert Einstein
Albert Einstein
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Gillar din snygga rena bil med brutalmotor. En liten sleeper.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Ja den är riktigt snygg å har en reäl motor också ser fram i mot sommarn då man kanske kan se den i action
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Cyrix MR2 5S-GTE
Nosslarna kommer ifrån en Mazda Miata motor, valde dom iställte för 3S-GTE eftersom dom bara behöver ett gängat hål.sleeper skrev:Haru dnoen bilder av hvordan du har laget kolvkylningen?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com