Toyota (AT200) Celica -98

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av SHySwe »

Jag gillar åxå din at200, och ditt sätt att fota!
Men Glenn, Saaben kostar bara ett par tusen att lyfta till ca 240... Ecuproject.com
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Glenn »

Jo, eller bara låta nån hälla i ny mjukvara i trionicen, men det är mest tjejen som kör bilen ändå, jag vill helst köpa en helt annan bil till mej :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Glenn skrev:Oj, OZ-tillverkade toyotafälgar, nice, ganska lätta ?

Jag måste eventuellt ha en bruksbil till till nästa år, och är ganska sugen på just en AT200, får se om det dyker upp ett lämpligt objekt.

Hade varit trevligt att provköra en för att se hur trött man tycker den är, jag stör mej på att saaben är trött med sina 150hk..
Precis, inte jätte lätta. Men betydligt lättare än mina gen7 16", som i sin tur inte ska vara tok tunga. Lite synd att vinterdäcken i sig är ganska tunga dock. Plan B, är att montera mina Advan A048 på dessa fälgar, om det nalkas fler bankörningar utan AW11.

Skulle tro att du upplever en AT200 som trevligare än saaben. Vikten bör vara lägre, & utväxlingen är ganska rapp. 105km/h vid 3000rpm på högsta växeln. Så det är inte supertrevligt i högre farter, någon längre tid. Men jag är nöjd, håller mig vanligen runt 100.

Hade du bott högre upp, skulle du ju kunna testa min. Men lite långt att åka för en provstyrning :roll:
srylul skrev:Jag gillar åxå din at200, och ditt sätt att fota!
Men Glenn, Saaben kostar bara ett par tusen att lyfta till ca 240... Ecuproject.com
Tackar, alltid kul med feedback. Vilket vi tyvärr är ganska dåliga på att ge varandra nu för tiden!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Glenn »

Var ju inte meningen att tigga en provkörning, men visst skulle jag gärna gjortdet om jag hade tillfälle, umeå är dock en bit bort :)

Celican är ju en lite annan bil än saaben, men efterssom jag gillar min ST205 väldigt mycket så vore det ju trevligt med en AT200 som vardagsbil.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Efter lite drygt åtta veckors dvala, startade jag idag bilen. Hur länge ställer ni andra av under vintern :roll:
Lyxade till det hela med ny & fin ström i batteriet, tänk om det ändå vore en laddhybrid så hade jag sluppit åka till macken också!

Men bortsett från nya tassavtryck lite sporadiskt placerade, mer eller mindre över hela bilen, var allt sig likt.
Vilket innebär att ABS-lampan fortfarande lyser, vilket i sin tur innebär att jag fortfarande har någon form av to-do.

Har sökt fram en lista på felkoder för ABS-systemet, men tyvärr saknar mitt garage fyra väggar & ett tak. Och eftersom jag bedömde risken stor att jag skulle bli av med huven, om jag öppnade upp den i rådande väderlek. Blev det inte mycket mer än så gjort på den punkten idag.

Jakten mot en släckt ABS-lampa går vidare..
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av cheetah1 »

Då leder jag över dig, för mitt garage saknar bara två väggar. :lol:
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Bempa »

Välkommen hem Hornlund! Hoppas det blir vettigt väder snart så du kan jaga rätt på ABS tomten snart! :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

cheetah1 skrev:Då leder jag över dig, för mitt garage saknar bara två väggar. :lol:
Inte illa, ett skapligt vindskydd med andra ord. Hade inte alls varit så dumt idag!
Bempa skrev:Välkommen hem Hornlund! Hoppas det blir vettigt väder snart så du kan jaga rätt på ABS tomten snart! :thumbup:
Tack tack, jakten på ABS tomten tog sin start idag. Tyvärr var det felkoder jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare med!

13: Open circuit in ABS control (motor) relay circuit
14: Short circuit in ABS control (motor) relay circuit

Efter att jag försökt nolla bort koderna, så försvann den ena - 14. Men den andra består, & där med också mitt problem. Tips mottages gärna, så jag får anledning att stå ute i (vår?)stormvädret imorgon också :wave:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Hornlund »

Efter att jag luftat bromsarna, & gjort en sk. norsk reset har jag inte längre felkod 13. Utan felkod 31, vilket gjorde att jag fick sitta & stirra på lampan ett otal gånger innan jag trodde mina ögon. Det innebär att jag har ett betydligt vanligare problem, sensor höger fram fular sig. Förmodligen trasig, vilket förhoppningsvis gjort mitt problem enklare!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota (AT200) Celica -98

Inlägg av Dale »

Hornlund skrev:Efter att jag luftat bromsarna, & gjort en sk. norsk reset har jag inte längre felkod 13. Utan felkod 31, vilket gjorde att jag fick sitta & stirra på lampan ett otal gånger innan jag trodde mina ögon. Det innebär att jag har ett betydligt vanligare problem, sensor höger fram fular sig. Förmodligen trasig, vilket förhoppningsvis gjort mitt problem enklare!
Äh, den norska reseten har bara kastat om siffrorna. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar