Udda ST165, Såld

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Mini-update

Inlägg av Jonex »

haank : hur blev det ?
Var i garaget i söndags och snubblade omkring ( kanske solsting ? ) , iallafall så kom jag på att det vore bra att få in
lite delar på lack medans man pular med motorn... men då var det ju så att jag ville ha fronten lite aggressivare , hmm..
Letade runt på nätet men hittade ingen som gjort som jag tänkt.
Hepp , då gör jag det själv då.
Bild

Och här kom svaret på varför ingen gjort detta tidigare , GTi-läppen är ca 8cm för kort, men men.. det går ju att fixa.
Bild
Något sånär centrerat , för att få en helhetsbild.. men silvertapen från OK höll på att åka i soptunnan på en gång , totalkass, nästan som bred maskeringstape.
Bild

Ser iaf inte så tokigt ut, det stämmer ju med frontens och bilens linjer.
Bild

Tog även listen från GTi´n som ska sitta ovanför vingarna, men wtf ? den är ju för kort.. hur ser org gt4-listen ut ?
Bild
Går väl iofs att använda denna som mall ändå.

Kruxet med detta är att vingarna och gt4-fronten ska plastas ihop, sen ska läppen förlängas och plastas ihop med fronten, dessutom vill jag förstärka org-fronten med ett par lager för att kunna ta bort stagen i stora luftintaget.
Enda hindret ,är om bilen blir för låg med den GTi-läppen, måste mäta nästa gång..
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Dannefrokt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 20:18:46
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1987
PostOrt: Leksand
Land (Country): Sverige

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Ny front ?!

Inlägg av Dannefrokt »

Fräckt att bygga på GTI läppen på GT4 fronten! ska bli kul att se hur det blir !!
Angående GTI listen du hade där så är den för kort därför att på ST162'orna går inte listen in bakom skärmkanten som på gt4'an utan den sitter nån centimeter ifrån skärmkanten, detta gör den ju eftersom det inte sitter någon plast nedanför listen utan det är ju bara plåtskärmen där och sen sitter den där läppen längst ner bara..
å undrar du hur det går med min kärra så är jag less på meka så jag besiktade och kör som den är å därför tänkte jag inte starta någon ny projektråd heller! ursäkta lite ot ;)
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Ny front ?!

Inlägg av haank »

Hehe nej jag gick bet, finner inget bra ställe för det där fästet

Vill jämt förtydliga att det är detta fästet jag pratar om
Bild

Om du har möjlighet och lust får du gärna hålla det på rätt ställe på din motor och eller växellåda å fota så kanske jag fattar sen 8-)
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Iceman07
Inlägg: 200
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: hemse
Land (Country): sverige
Ort: hemse

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Ny front ?!

Inlägg av Iceman07 »

kan ju bli spännande och se hur de blir med gti läppen.......när hade du tänkt o bli färdig me de här bygge då?
virre magnusson

Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Ny front ?!

Inlägg av Jonex »

Iceman07 skrev:kan ju bli spännande och se hur de blir med gti läppen.......när hade du tänkt o bli färdig me de här bygge då?
Färdig blir jag aldrig.. :? :lol: Detta är Etapp 2 , det kommer med största sannolikhet bli Etapp 3 och 4 också i framtiden.
Etapp 2 klar någonstans i Juli, hoppas jag.

Etapp 1 : Få bilen körduglig över sommaren 2008 ( Klart )
Etapp 2 : Byta motor, renovera låda, lacka motorutrymme, byta oljekylare, nya tryckrör, ny dump, btr, få ordning på front och kjolpaket samt avgas. Justering bromsar och översikt inför besiktning.
Etapp 3 : Inredning, tempmätare IC , vattenspray till IC, vatteninsprutning alt större spridare och E85.. nya soppaledningar och pump.. Bakvagnsrenovering.
Etapp 4 : Ev ljudbygge och vidare utveckling av stylingen , blanda annat bak-diffuser och egengjorda LED-bakljus.
Kolfiberdetaljer ? Ny huv. Vinyldekor, ev sponsorer.

Så nog f-n har jag att göra. :lol:
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Iceman07
Inlägg: 200
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
Bilmodell: celica gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: hemse
Land (Country): sverige
Ort: hemse

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Ny front ?!

Inlägg av Iceman07 »

Jonex skrev:
Iceman07 skrev:kan ju bli spännande och se hur de blir med gti läppen.......när hade du tänkt o bli färdig me de här bygge då?
Färdig blir jag aldrig.. :? :lol: Detta är Etapp 2 , det kommer med största sannolikhet bli Etapp 3 och 4 också i framtiden.
Etapp 2 klar någonstans i Juli, hoppas jag.

Etapp 1 : Få bilen körduglig över sommaren 2008 ( Klart )
Etapp 2 : Byta motor, renovera låda, lacka motorutrymme, byta oljekylare, nya tryckrör, ny dump, btr, få ordning på front och kjolpaket samt avgas. Justering bromsar och översikt inför besiktning.
Etapp 3 : Inredning, tempmätare IC , vattenspray till IC, vatteninsprutning alt större spridare och E85.. nya soppaledningar och pump.. Bakvagnsrenovering.
Etapp 4 : Ev ljudbygge och vidare utveckling av stylingen , blanda annat bak-diffuser och egengjorda LED-bakljus.
Kolfiberdetaljer ? Ny huv. Vinyldekor, ev sponsorer.

Så nog f-n har jag att göra. :lol:


hehe.. :lol: de e bra de.....man blir aldrig riktigt klar ;)
virre magnusson

Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Användarens profilbild
gt-four
Inlägg: 163
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 16:46:34
Bilmodell: celica gt-four st165
Årsmodell: 88
Ort: torhamn

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Ny front ?!

Inlägg av gt-four »

detta kan nog blir tufft :P önskar dig lycka till ;)
traction
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 18:44:53
PostOrt: xxx
Land (Country): xxx

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Mini-update

Inlägg av traction »

Jonex skrev: ...
Tog även listen från GTi´n som ska sitta ovanför vingarna, men wtf ? den är ju för kort.. hur ser org gt4-listen ut ?
Bild
Går väl iofs att använda denna som mall ändå.
...
Den där listen ska inte sitta någon annanstans då, bakom dörren kanske?
Framskärmarna från ST162 passar ju på ST165 så avståndet till fronten borde ju vara samma.
Dannefrokt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 20:18:46
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1987
PostOrt: Leksand
Land (Country): Sverige

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Ny front ?!

Inlägg av Dannefrokt »

Bild
Som du ser på den här bilden så går inte listen ända bak till kanten på skärmen på GTI'n, på GT4'an går listen in bakom skärmkanten.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 får en uppfräschning..

Inlägg av Jonex »

Jaha, mer än en månad sen igen nudå... Ger er lite att kika på såhär i regnrusket iaf.
Noterar även att TCS-bildserver inte funkar.

Dannefrokt : Jo jag kom på det där med listen.. får gjuta egna.
Kom på efter mycket om och men att det är jvla svårt att avgöra hur låg bilen blir med den nya fronten.. måste helt enkelt vänta med det tills jag fått ner bilen på hjulen igen.

Ett stycke polerad IC, 320 sliptrissa.
Bild
Här fattas något
Bild
Blir bra det här tror jag
Bild

Bromsok , biltema Hot paint i brist på annat.
Bild

Vad är detta för järnskrot.. ?
Bild
Jaa.. äntligen , den där bommen var tung att lyfta på själv kan jag säga..
Bild

Här syns tydligt skillnaden mellan Gt4- och Gti-spjällhus , avlånga hålet under på gt4-huset är luft från elektriska tomgångsmotorn, Gti har en maskinell variant.
Bild

Bonus
Bild
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Låst