Udda ST165, Såld

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Jesper Nilsson
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: Flen
Land (Country): Sverige
Ort: Flen

Re: Udda ST165 får en uppfräschning..

Inlägg av Jesper Nilsson »

Orange + Svart är ju skitsnyggt tsm ! Sen är den nog snyggare med orginalvingen än aluminium vingen.. :)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Udda ST165 får en uppfräschning..

Inlägg av Fnys »

[quote="Jonex"]Fnys : Det var inte jag som gjorde det, det gjorde samma ägare som en gång i tiden satte dit den.
Det enda jag gjorde var att polera upp den så den syndes bättre :D

Bild
Vingen åkte av ,polisen hade synpunkter på den och den passade inte riktigt bilen enligt mig.
Bild

Första gången jag ser en bil med aluvinge som passar, nej då ska han inte ha den #¤"#¤"""# ;)
ang. din lack, även fast du har flera lacker så finns det väl firmor som kan plocka fram en färgkod genom något instrument eller liknande och blanda till en exakt likadan lack som på din bil?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 får en uppfräschning..

Inlägg av Jonex »

darkjak skrev:Jag tycker gott du kan vara utan vinge, ser faktiskt mer aggressivt ut.

Synd med fronten. Jag tycker att svart är mycket snyggare än kolfiber. En tanke är att du skulle kunna göra nåt sånt här:
Bild

Måla bilen i tvåton, flames eller vad du nu vill. Kanske du kan ha ett lager av en tredje färg under flammorna? Bara en tanke!
Det där är helt klart också ett alternativ , bra tänkt !
Men det blir nog inte i år , det blir till att lägga allt krut på motorn, när den är klar finns det utrymme för mer tok :D

Fnys : hehe ja, så kan det vara.. har inte ens vingen kvar i garaget.
Nu är ju inte jag en expert på lack men lackfirman hemma här sa att blanda lack i blindo som ska matcha bilen är som
en nål i en höstack. Även om man får till en bra bottenfärg ( orange ) så finns det 100 olika nyanser av det gula i klarlacken vilket kommer synas i soljus om det blir fel, så nej...
Några lacker som liknar är Audis Inkagul med perleffekt, Audi Imola gul eller Lamborghini orange.. Ingen av dom skulle se fel ut på min men det är mycket pengar, pengar som jag hellre lägger på motorn. :twisted:
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Udda ST165 får en uppfräschning..

Inlägg av JohanRocker »

kul projekt! plus ballt med motorn du köpt..kommer bli kul o följa!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 får en uppfräschning..

Inlägg av Jonex »

Tackar för alla svar och frågor och fortsätter att flytta tråden..
Eftersom det inhandlades en ny motor så skulle ju naturligtvis en motor bort också.. Började arbetet med att märka upp sladdar.. MEN vilket jkla trassel, gamla larmet, jordkablar till höger och vänster, neonljus och dimmljus.. fy och f-n ,hata TRASSEL !
Bild
Bild
Bild

Så! Nu var det dags att lyfta ur motorn. Inte helt enkelt, tog en dag att få koll på allt som måste göras innan.
Bild
Bild
Bild
Pensionär vid 18k mil ,såld till Johaa
Bild

Ajaj , ingen catchtank på vevhusventilationen = Olja i IC´n , diesel eller bensin har föreslagits för att få rent den.
Bild
En generator som ska poleras.. tids nog.. inte det viktigaste just nu.
Bild
Farsan flyttade affären och fick lite hyllor över.. Jag hittade ett nytt användningsområde.
Bild

Sidokjolarna, ingen riktigt vacker syn, bilen har körts på grus :evil: stänkskärmarna ser inte mycket bättre ut tyvärr.
Bild

Bild
Här fundrar jag på att såga ut en symbol, typ celica-draken eller gamla "TEQ" toyota märket.. eller oxögat..
Men det ligger också en bra bit fram i projektet.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 får en uppfräschning..

Inlägg av Jonex »

Sådär då , motorn borta , dags att preppa för målning.
Här syns också IC-staget något bättre än tidigare bilder.
Bild'
Lacka om ? Ja detta duger inte i min värld.
Bild
Bild
Bild
Dessa fick jag inte loss, muttrarna sitter som berget så det blir att slipa på plats. Rost även under body´n.. gillar jag inte.
Bild
Underredet ser bra ut och inga skador. Tänker inte skrapa bort massan, ska kolla golvet innifrån sen.
Bild

Varför gör man såhär ? Skrotas
Bild
Nya kopplingen, en nästan ny St205 koppling, tack till Simon
Bild
Dessa får orange färg ( efter ett jkla letande efter en färg som matchar bilen ) för att "piffa" till motorutrymmet lite.
Bild

Det är i stort sett hela historien fram tills nu, lite mer info/bilder finns i gamla projekttråden.
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=31730
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 får en uppfräschning..

Inlägg av Jonex »

Attans jkla klantskalle !
Sålde gamla motorn men glömde att ta bort Wg-klockan och oljekylsrören till turbon..
Det får väl bli banjokopplingar med slang , dyrt men bra.

Hur långt är original Wg-staget ? Är det skillnad på Gt4 och Supra Wg, det är ju en Supra turbo.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Klantskalle !

Inlägg av Gt-4 »

10,5 i komp? Satte inte Larco i original kolvarna i den motorn, har för mej han köpte kolvar av nån!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Klantskalle !

Inlägg av Jonex »

Gt-4 skrev:10,5 i komp? Satte inte Larco i original kolvarna i den motorn, har för mej han köpte kolvar av nån!

Det är St202 kolvar och stakar enligt Larco.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Klantskalle !

Inlägg av haank »

Är nya motorn provkörd nångång? Med turbo och 10.5 i komp? Är inte riktigt säker men har för mig jag läst att det är lättare för motorn att spika om man har högt komp när det blir lite turbotyck. Men du får ju sammanlagt högre totalt komp när explosionen sker så samma effekt som en lågkomp motor vid lägre laddtryck. Lite rörigt, Men högre komp kan va väldigt fint om man tänker köra e85 tror jag eftersom det har svårare för o självdetonera.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Låst