Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Jag kör med tomgångsmotorn från ST202. Men just nu är slangen pluggad.
Vad kör du för triggersetup Jonte?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Jonte
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 11:27:43
Bilmodell: Celica st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Jonte »

Okej. Jag har på något vänster lyckats bränna utgången till mina fläktar så styr fläktarna nu genom fidle. Är inte så sugen på att ha borta boxen någon vecka nu när bilen äntligen börjar komma igång! Funderar på att montera dit någon simplare tomgångsstyrning än den som sitter original då jag inte hittat burman ska styra den framöver.

Jag kör med hallgivare gt101 och två m6 bultar borrade gängade loctite och svets på remskivan ;) sitter bra men bilen misständer när jag cruisar kring 3000 varv. Har bytt ALLT i tändväg så borde vara detta som bråkar...
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Ok, jag tänkte borra o gänga in ett par m4 bultar så snart jag kan nu. Jag kör också med en Hallgivare gt101. Men måste tillverka ett nytt fäste till den nu när jag byter till m4 bultarna.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Har byggt om Triggern lite nu.
Det blev 2 st M6 bultar med låsbrickor och locktight gängade i remskivan, lär inte komma någonstans. Jag lyckades sätta dem riktigt tight så att fästet till hallgivaren inte behöver byggas om heller.

Så idag har jag varmkört och justerat triggeroffset. Tändningen ligger perfekt på 10 grader utan gitter.
Får ge mig ut och mappa lite mer snart då det är en del finlir kvar att reda ut.

Sen skulle det vara trevlig att kunna använda tomgångsmotorn likt original. Men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det. Bla är FIDLE utgången är upptagen av tändningen. Sen har jag inte klart för mig hur den ska konfigureras i Tunerstudio heller. En enkel strömbrytare lär väl inte funka så bra heller...
Som det är nu måste jag ställa upp gasspjället för hand vilket känns lite omständigt till vardags.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Jonte
Inlägg: 87
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 11:27:43
Bilmodell: Celica st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: Skellefteå

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Jonte »

Kul att det börjar röra på sig för dig!
Mina misständningar berodde på att det krupit in en hel del fukt i min avskärmade kabel till hallgivaren, så se till att du gör bra skarvar på kablarna från hallgivaren till MS :)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Jo tack, jag har varit ute på ett par kortare provrundor. Känns stabilt. Sen jag ställde spridarnabankarna till "alternating" har jag fått en ganska respektabel tomgång redan från kall motor. Men jag har inte vågat trycka på något direkt då jag inte har haft något sätt att övervaka spikningar.

Jag har provat att lyssna direkt på motorn med hjälp av en liten mic och en hörlursförstärkare från elfa. Det funkade inget bra då micen inte klarade jobbet. Idag kopplade jag den direkt på knacksensorn istället vilket funkar super! Det måste ju vara den bästa mic man kan ha i detta sammanhang. Dock är det lite mycket störningar och andra motorljud som skulle vara fint att filtrera bort. Har kikat lite på om jag ska köra en kondning och en induktor i serie för att skapa ett enkelt bandpassfilter.
Nu har jag också dragit upp en LED till instrumentpanelen från Megasquirtets knacksensorkrets. Så jag har både visuell och audiell varning. Men knacksenorkretsen är lite svår att kalibrera tycker jag. Det känns som den reagerar på mycket mer än spikningar om man ställer den efter hammareknack mot blocket tricket.

Då jag tröttnat på kablar som går kors o tvärs i bilen samt löst hängande provisoriska strömbrytare till lambdan har jag snidat till en liten strömbrytarpanel som jag tänkte ha under stereon för div. el prylar.

Jag gör bara ordentliga lödningar, isolerar med dubbla krympslangar och skarvar inte signalkablarna i onödan. Så det är nog lugnt.

Ska se om jag kan knäppa några bilder imorgon.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Jag lovade några nya bilder,

Har fixat ett par diodlampor motsvarande 10W halogen till positionslyktorna i fram. Kameran gör att de ser starkare ut på bild än i verkligheten. Blev starka men inte irriterande. Så man syns lite bättre när man inte har strålkastarna uppe. Fattigmans DRL.
Bild
Bild

Tuta måste man ju ha :D
Bild

Temporär avskärmning till luftfilter. Ska fixa något bättre och snyggare när jag får möjlighet. Men detta funkar sålänge. Bara ca 30 gr skillnad på insugstempen efter stillastående varmkörning...
Bild

Fick täta baklysena då de har läckt lite vatten.
Bild

Gammalt kladdigt tätgegg...
Bild

Gamla plastbestik jag hittade och skrapade lite med.
Bild

Lite bättre.
Bild

Torkade bort det sista med lite medel.
Rengjorde lyktinsatserna och la på en tjock sträng vit karosseritätning med sprutpistol och tryckte dit dem igen. Nu lär det inte läcka något.
Glömde tyvärr att ta bilder på de stegen då jag var lite stressad.

Här är bilen iaf som den ser ut idag.
Bild
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco »

Funderar på om man kan ta nån gammal equalizer för att filtrera ut knacksensorsignalen lite... Om jag bara kan få tag på någon billig... :problem:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Johnny Blade »

Jag lär ta och kika om det inte läcker in vid mitt vänstra bakljus också.Det blir iaf blött i skuffen när det regnar. :(
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn »

Larco skrev:Funderar på om man kan ta nån gammal equalizer för att filtrera ut knacksensorsignalen lite... Om jag bara kan få tag på någon billig... :problem:
Jag såg två stycken gamla bil-equaliziers på loppisen jag var på idag :) ..höll i den ena då den var likadan som en jag ägde för massor av år sen, men köpte den inte, 50:- tror jag dom skulle ha :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar