Sida 1 av 29

Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 03 mar 2009, 17:09:58
av Larco
Fortsättning på min projekttråd i gamla forumet, http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=30844.

Bild
Bild

Bilen är en Celíca Gt-four ST165 årsmodell 1989. Kort och gott är en ny motor just nu under uppbyggnad efter motorras.

Nya motorn baserad på en Gen 3 3S-G(T)E motor
*Motorblock: borrat, topdeckat, modifierats för 4WD, målats vitt
*Specialbeställda kolvar från CP Pistons (värstingar), har sedan viktmatchats och molybden-coatats
*Eagle stakar, viktmatchade
*Balansera vevparti tillsammans med koppling o allt
*ARP Head bolts
*ARP Main bolts
*ARP svänghjulsbultar
*Nya toyota orig. lager, som sedan har molybden-coatats
*Nya toyota packningar (inkl. st205 topppackning)
*Förstärkta motorfästen

*Toppen: tillsnyggade portar och modifierade föbränningsrum, pågående
*Vassare kammar
*HKS Ställbara kamdrev
*WRC-specat st205 grenrör, förberett för anti-lag, TBC-coatat 8)
*CT20b turbo, TBC-coatat
*Rostfri Monsterdownpipe

*255lph bränslepump
*Fuelrail uppborrad till 10mm
*SX Performance 1:1 Bränsletrycksregulator
*Större/fler spridare...

*Megasquirt'n spark v2.2
*Bredbandslambda

*Nytt 3" avgassystem
*lättviktsljuddämpare i kolfiber/titan
*Nya tryckrör
*autobahn88 JÄTTE-INTERCOOLER 600x300x100mm

Transmission
*Renoverad St165-låda
*Byta drivaxel
*EXEDY STAGE 4 HYPER TWIN CLUTCH:
EXEDY Racing Stage 4 specific Lightweight Chromoly Flywheel
EXEDY Racing Stage 4 specific Hyper Twin Pressure Plate
EXEDY Racing Stage 4 specific Twin Cerametallic Discs
Ballanserad tillsammans med resten av vevpartiet

*Torsendiff om jag får tag på en till rätt pris

Chassi
*Fungerande originaldämpare och 35mm Kilen (Lesjöfors) sänkfjädrar, har även K-sport Coilovers som ligger.
*17" SSC Integral A2 (svart metallic) med 215/40-17 däck
*17" OZ Superleggera med 235/35-17 Toyo R888
*Stålomspunna bromsslangar
*Förstärkta bussningar till bakvagnsbrygga o diff

På längre sikt
*Total genomgång av kaross, mycket grundligt!
*Helbur
*Lättning av kaross med kompositdelar
*Bättre Bromsar!!!

Bild
Bild
Bild

Nya motorblocket nymålat
Bild

Kolvringsgapet justeras
Bild
Bild

Innehållet i toppen
Bild

Avgasportar innan upprensning.
Bild

Insugsportar påbörjade med borttagna gjutskägg
Bild

Påbörjade förbränningsrum
Bild

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 03 mar 2009, 17:15:11
av Larco
arbetet med avgasportarna på väg åt rätt håll
Bild

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 03 mar 2009, 17:15:44
av Jesper Nilsson
Nice ! Har faktiskt inte kollat in den här bilen så mycket kul läsning ! :)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 03 mar 2009, 17:37:33
av Fnys
Följer detta projekt med spänning...
...men visst får man se denna till sommaren?

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 03 mar 2009, 18:09:48
av Larco
Jesper Nilsson skrev:Nice ! Har faktiskt inte kollat in den här bilen så mycket kul läsning ! :)
Tack! Hoppas du fortsätter att tycka det ;)
fnys skrev:Följer detta projekt med spänning...
...men visst får man se denna till sommaren?
Vågar inte säga något säkert, men jag vill så klart ha ut den nu i sommar! :twisted:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 03 mar 2009, 20:25:47
av Jesper Nilsson
klart den ska ut till i sommar :twisted:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 03 mar 2009, 20:45:37
av Dale
Den där måste man nog göra ett hemma hos repotage snart. ;-)

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 03 mar 2009, 23:05:08
av Hansen
Ser ju riktig bra ut :D håppas man få se den i sommar

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 04 mar 2009, 08:45:07
av Larco
Skulle inte vara fel med ett mirafrästa säten sen också för att bli av med kanten vid ventilsätesringen på insugssidan.
Men man kanske skulle fylla upp med epoxy runt sätet istället iallafall :geek: . Tror ni att det sitter kvar om man gör det korrekt när det är så nära förbränningskammaren? Vill ju inte att det ska trilla bort sen :shock:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: fre 06 mar 2009, 12:40:53
av JohanRocker
så otroligt fint skick hon verkar vara i! sen får hon en grym motor också! lycka till!