Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Hehe, jo. Men får se om jag ska ha på mina 19" hjul i sommar eller om jag lugnar mig med dom. Annars är väl de "stora" pengarna i lager och packningar kvar. Efter det kan jag nog köpa ditt trim filter
Har kört några timmar i verkstan nu. Mer har ju hänt på 3 timmar men är man ordentlig så är man
oljenozzlar tvättade, uppsmorda och monterade. Momentdragna så klart. Lagren har även hittat fram.
Veven ilagd
ARP-bultarna avtorkade en extra gång för säkerhetsskull innan jag satte dit dem igen. Lite specialfett (cromemolly?) vid muttrarna.
Överfallen dragna i sekvens tills allt ligger dikt. Har dock inte gjort sista momentdragnings sekvenserna än då jag för allt i världen inte kunde lista ut hur mycket 60 ft/ilb var i NM när jag stod där. När ska jänkarna sluta mäta allt med kroppsdelar egentligen?!
Ahh också har jag tagit bort färgen som krupit under maskeringen lite.
Hehe, jo den ska ju så klart av innan oljepumpen ska på
Den sitter kvar på sen vevpartiet balanserades. Den verkade lite lurig att få av när veven är lös men jag provade inte heller.
Sen glömde jag att säga att jag blåst ur alla oljekanelena några gånger både i vev och block som även spolats ur tidigare. Man vet ju inte vad som finns kvar sen bearbetning hos motorfirman. Säkert inget man vill ha där iaf.
jag får fram att 60 ft/ilb är 81,35NM, stämmer det?
Ser bra ut Andreas! Vart balanserade du vevpartiet? Något jag också tänkt att göra men vet inte riktigt vilka som pysslar med sådant. Vill ju helst ha något i närheten så man inte behöver skicka allt men kanske inte finns så många företag som gör detta?
Tack Michael. Ultramotors http://ultramotors.se/ utanför Södertälje har jag anlitat för bearbetningen.
Annars är värmdö motorteknik http://www.motorteknik.nu/ det enda stället jag känner till, SMR burkar använda dem.
De är väl bland de bättre här omkring.
Finns säkert många andra motorfirmor runt i landet också.
Michael W skrev:Ser bra ut Andreas! Vart balanserade du vevpartiet? Något jag också tänkt att göra men vet inte riktigt vilka som pysslar med sådant. Vill ju helst ha något i närheten så man inte behöver skicka allt men kanske inte finns så många företag som gör detta?
Får göra lite smygreklam för Bo Ridström racing i Mullsjö, dom utför bla balansering.