Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Inlägg av haank »

Bild

Saker nedanför linjen är saker som är installerade eller finns hemma och väntar på det.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nira i3+ motorstyrning
Vag separata tändspolar

Caldina block
halvt betongfyllt
crower stakar
cp kolvar 86.5
arp topplocksbult

Gen3 topp
hks 272 cams
hks ventilfjädrar
aem dryflow luftfilter med 3" anslutning 9" långt
Greddy type r dumpventil.

Greddy wastegate 44mm
Presision/garrett gt3071r med 0.82 hus.

msd 1000 spridare
alu fuelrail med an6 dubbelmatning och retur på mitten
dubbla walbro pumpar
aeromotive btr

Termostatstyrd oljefilter adapter till 30 raders oljekylare
56 mm hela alu vattenkylare
TRD lowtemp termostat 71 grader tror jag.
dubbla 10" elfläktar

hks twindisc clutch
hks svänghjul
hks kamdrev

st185 växel låda
torsen diff

Oz superturismo 16" med kumho v700 R-däck

original bromsar
greenstuff belägg

Sparco mocca ratt
Billiga kopia rallystolar
Nästan helt rensad inuti. vägde 1333kg när jag ställde av i höstas.

d2 coilover ben
Hjulvinklar nu i sommar blir följande (ej bestämmt i siffror än men de kommer skilja mot förra året)
Något toe out fram
Något toe in bak
Mycket camber fram
Något camber bak

H&R 25mm spacers med inpressade bult

Polyuhretan bussningar i fram och bakvagn förutom där det sitter stumma leder bak original.
Poly till krängninshämmare fram och bak.
Märke superpro

Saker nedanför denna linje är saker jag vill ha
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
c-one rear diff mount
bränslerör och kopplingar
subframebussningar bak
gen3 grenrör 8 bult fläns mot topp med t3 fläns mot turbo och 44mm ext wastegate
st205 växellåda
Eventillverkat mittpanel i alu med diverse vippbrytare och huvudströmbrytare
Nytt expantionskärl
alu remhjul, servohjul, genaratorhjul, löphjul.
innovate lc-1 bredbanslambda

Saker nedanför denna linje är sånt som jag ev har över i garaget, pma för pris eller frågor.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nylonbussningar

* Vattenkyld oljekylare, värmeväxlare, enda beteckning mota 37.
52mm anslutningar för vatten, ganska grova kopplingar för olja.
Såg att nyman använde samma i sitt mr2 projekt innan motorn hoppade över i johanrockers st205a

* 4 st separata tändspolar ifrån toyota avensis. Används också på johanrockers värstingmotor.
Senast redigerad av haank den fre 14 jan 2011, 22:48:37, redigerad totalt 19 gång.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Haank - toyota gt4

Inlägg av amby »

Inte mycket till projekt tråde det här...Nog för att bilen är riktigt grym men upp med lite info nu. Hur långt är det kvar till motorn sitter i och så?
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - toyota gt4

Inlägg av haank »

Okej kan vel hålla med där om tråden men det tar så lång tid att göra en riktig projekttråd, känns ofta som folk hällre vill se glansig lack än trim trim trim. Utsidan glänser inte speciellt mycket på min kärra.

Men en liten update kan jag bju på.

Motorn sitter i, nylon motor kuddar vid grenrör och växlelåda färdiga. Balk under upphängd i nylon. Växel länkage bussningar också nylon, spakställs bussningar också.

Motorn sitter i, väntar på delar till nya insuget. st202 underdel ifrån zebbo borde komma under veckan. rör och runners ifrån jc-performance också under veckan. Fläns mot st202 insuget tack till behringer som tillverkat den.
Gen 3 generatorn fästen har också kommit hem tack behringer igen.
Krutis har äntligen skickat upp grejer också. Trigger hjul och bränsle trycks klocka. Har gjort en centreringsdon till det och ska förhoppningsvis lyckas få fast hjulet i mitten. Även en växellådskåpa ifrån en mr2a som ska användas vid bänkkörning.

Är på jakt efter ett gen3 grenrör med t3 fläns och helst ext 44 4bult wastegate.

Oljekylar adapter som passar gen 3 tråg utan att ta i. Tack mikael jc-performance. Bara kopplingar och slangar som fattas för oljekylet. Hämtas tis elr ons.

En bränsle catch tank är också påväg hem, borde komma under veckan 5 liters med duel pump in tank.

Bilder kommer under veckan.

Idag åkte även bakvagnen ner för att ev få sig nya subframebussningar och ev kanske rear diff mount.

Har 1 problem som alla kära tänkare kan få klura på.
Hur ska jag dimentionera mitt bränslesystem. Tänker på rören. Vilket matriel? Alu? Koppar? Kan man blanda vilka kopplingar och rör hur som helst? Det är dubbel an6 matning och fuelrailen och retur an6 på mitten till en aeromotiv btr.
Har tänkt dubbel matning ifrån 2 pumpar ur catchtanken.

Bränslefilter ska sitta nånstans också. Räcker det om jag placerar ett filter mellan orginalpump/tank och upp till catch tank eller måste de sitta filter på alla soppa som walbro pumparna pumpar runt i systemet?

Redigerade inlägg 1 litegrann också, tror jag prövar modellen att alltid bara uppdatera inlägg 1 så blir det lättare att se igenom. Själva projektet så slipper man läsa allas komentarer. Va tros om det?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - toyota gt4

Inlägg av haank »

Skumma hjulvinklar. Förslag på vad som är vettigt mottages.
Bild

Om man lyckas ändra nån millimeter på länkarmarna kommer det då påverka siffrorna och hur mycket? Som ni ser har jag en skum caster fram
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - toyota gt4

Inlägg av haank »

Idag kom nya bränsletanken
Bild

Här provmonteras motor och kylare.
Bild
Bild
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Jesper Nilsson
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: Flen
Land (Country): Sverige
Ort: Flen

Re: Haank - toyota gt4

Inlägg av Jesper Nilsson »

Ser nice ut ! Är det svårt att montera bränsletank? Har liksom ingen aning :roll:
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Haank - toyota gt4

Inlägg av behr »

Oj, vilken tjock kylare :thumbup:


Angående bränslessytemet:
Koppar, alu, stål eller rostfria rör spelar ingen större roll. En del kör slang hela vägen med. Blir mindre kopplingar och lättare att dra.
Om du använder koppar eller alurör så se till att fäst dom ordentligt där dom går över till slang i motorrummet. Rören är så mjuka att de kan skaka sönder.

Om du har dubbla matningar så använd rör eller slangar med 6mm innerdiameter. Enkel matning 8mm. Returen bör vara i samma dimension som matningen.

Gjode denna för ett tag sen:
Bild

Tycker bränslefiltret ska placeras så nära spridarna som möjligt. Om är ju spridarna man vill skydda från skräp.

Det viktigare är att använda kopplingar och slangar av bra kvalitet. Bränsleläckage i motorrummet kan sluta riktigt dåligt...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Haank - toyota gt4

Inlägg av Larco »

Hehe, misstänker att den där tanken inte ska sitta i skuffen direkt? :D

FÖ ser han ut att käka på en kona på första bilden på denna sida? :twisted:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Zebbo
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
Bilmodell: gr A Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Umeå

Re: Haank - toyota gt4

Inlägg av Zebbo »

Insuget är på väg!
Ingen minns en fegis!!
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - toyota gt4

Inlägg av haank »

Gött zebbo, jag väntar :D

Larco, det är ju en catch tank den är ganska liten faktiskt. Varför inte skuffen?
På första bilden där stämmer det att en kon råkade åka med nästan hela varvet =( men bilen käkade inge på den men konen käkade upp inre drivknutsdamasken för mig så de va ju lite drygt. Drivknutsfett överallt och ny damask a 500 nånting.

Behr, enligt h2mracing så ärgar kopparrör innifrån om man kör e85. Så kommer blir det inte. Stål är rätt jävliga att böja. Rostfritt ockås väldigt stelt. Vad kör du med?
Får jag lägga ihop mina matningar eller är det tryckfall per ledning? an6 är ju dessutom större än 6mm inuti så det bör ju bli lite overkill tillomed med dubbla an6 ledningar.
Tänkte ringa h2mracing idag och diskutera lite. Den firman är ju typ den enda som har ett vettigt utbud i sin webshop. De har ju även an kopplingar för rör vilket väldigt få firmor har.

Jesper, det bror på vad du menar. Att just sätta fast själva tanken eller bygga hela systemet? Fastsättning blir nog inga problem men att sätta ihop ett helt system är rätt krånligt med alla olika gängor, storlekar, kopplingar, rör och slangar.
Unf , jic , an och 5/16 eller om det var 9/16 är iallafall samma gängor.
Koppligar finns i stål som pressas på slangar
Aluminium kan man skruva själv på slangar
Finns massor med adaptrar och byggdelar i både alu och stål och stål e betydligt billigare.


Tips på bränslefilter tack, vad är vettigt? 40 30 10microns filtrering? Hur många behöver jag ha?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Skriv svar