Grannens miljöbil

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Grannens miljöbil

Inlägg av Dale »

Grannens miljöbil
Grannen har miljöbil. En sån där snål variant. Grannen var ner i Europa i somras en sväng. Bilen drog över halvlitern ist för 0,3 som det stog i papperen. Nästan det dubbla. Verkstan sa det berodde på Autobahn och ACn var igång. Det var ju 30-35 grader varmt då. Nu är det kallare. Det är det i bilen med. Låta bilen stå på tomgång medans man skrapar rutorna går inte. Det är en start stopp finess som slår av motorn när bilen står still. Det tar en halvtimma att köra till grannens jobb och grannen får även skrapa rutorna på insidan. Det blir speciellt mycket att skrapa om grannen har medpassagerare. Grannen har även märkt att bilen drar olja. Nästan en liter på hundra mil och en godkänd olja kostar två hundra kronor litern. Grannen nämnde det för bilverkstaden i samband med en service. Nya lågfriktionsmotorer ställer högre krav på olja och för att motorerna ska gå lätt är det små anläggningsytor och då går det åt mer olja men ett par liter på hundra mil är inget ovanligt. Vill man ha en varmare bil så får man montera motorvärmare men ska man ha en bränsledriven motorvärmare så behöver man även en batteriladdare för batteriet är litet för att spara vikt så kapaciteten räcker inte till och även om man skulle installera ett batteri till så orkar inte generatorn att ladda extrabatteriet. Att byta till ett kraftigare batteri går heller inte för det finns ingen plats. En elektrisk motorvärmare med laddare och ett extra batteri monterad under passagerarstolen samt en bränsledriven motorvärmare kostade närmare fyrtiotusen. Sen går den bränsledrivna motorvärmaren en timma innan start och den förbrukar en halvliter bränsle på den tiden och den måste även gå för att hålla en någorlunda värmekomfort inne i kupén. Snittförbrukningen senaste månaden ligger på 0,7 vilket är mer än dubbelt enligt instruktionsboken. Lägg sedan till priset för olja, hyra av elmotorvärmarstolpe både hemma och på jobbet. Undra om helheten är så himla bra för miljön med allt runt. Tanken med miljöbil är nog god men själva bilen är ju rätt dålig. Den funkar bäst som en vår/höst bil. Ska väll vara en cab på sommaren och en hundsläde på vintern kanske.
Känner mig rätt nöjd med min gamla allroundbil som funkar året runt. Måste ju finnas ett visst miljövärde att använda det som fungera till viss del eller? :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Grannens miljöbil

Inlägg av Glenn »

Är den tysk ? är dte nåt tyskarna är experter på är det ju att fula till testresultat :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Grannens miljöbil

Inlägg av cheetah1 »

Min stora Legacy 2,5i bensinare drog nånstans mellan 0,70-0,85 beroende på årstid och körstil. Alltså, riktig automat med momentomvandlare (ingen dubbelkoppling eller robotlåda eller sån skit), permanent fyrhjulsdrift (som slår alla andra "vardagsfyrhjulsdriftsystem"), och stor bensinmotor på nästan 170 hästar, drog bara lite mer en en liten miljöbil? Blev dessutom varm helt av sig själv på 5 min på tomgång eller typ 1 kilometer körning.. Visst lite högre skatt och dyr som snus i nyinköp, men ändå, hade jag haft råd att behålla den hade det bara varit 3 år kvar att betala, sen hade den varit min, sen det här med gratis service tre första servicarna, och sen dessutom drog den inte en droppa olja på dom 1500 milen jag körde den..

Miljöbil, nej tack. Fast idag kan man ju komma undan skatten bara man köper en tillräckligt tung bil med tillräckligt liten motor, några på husbilsklubben har fått nya husbilar på 3,5 ton skattebefriade (klassade som miljöbil) tack vare dom nya konstiga reglerna..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Grannens miljöbil

Inlägg av Dale »

Ford Focus Ecoboost med en 3-cylindrig 1 liters turbodiesel på 100 vilda hästar.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Grannens miljöbil

Inlägg av cheetah1 »

100 vilda shettisar kanske.. :lol:
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Grannens miljöbil

Inlägg av Dale »

Falabellor kanske. :-D
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Grannens miljöbil

Inlägg av Johnny Blade »

Nu har jag kört en sån där Start/stoppbil för första gången.Den funktionen aktiveras inte innan motorn är fullvarm (dessutom finns det en ECO off-knapp).Däremot så drar den nästan det dubbla mot var pappren säger.
Morsans Urban Cruiser 1,33 2009
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Grannens miljöbil

Inlägg av Glenn »

Den aktiveras inte heller om det är för kallt ute eller flera andra anledningar.

Båda mina föräldrar har det på sina yarisar, och funktionen irriterade min mamma till den grad att hon åkte in
till toyotahandlaren hon köpte bilen av och fick dom att stänga av den permanent, hon var tydligen inte den första :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar