Motorförslag till hemmabygge

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Motorförslag till hemmabygge

Inlägg av cheetah1 »

Tja!
Funderar lite på att bygga en bil. För att vara riktigt jävla märkvärdig tänkte jag stoppa i två motorer (en fram och en bak)
Så, kort och gott: letar efter en motortyp, gärna med turbo i original, annars en som lätt går att konvertera till turbo (inte så högt kompressionsförhållande, stadigt block, osv), med låg vikt, absolut högst 150 hästar original (helst lite mindre), och som utan allt för omfattande modifieringar går att klämma ut ungefär 200-250 hästar ur, med vidhängande manuell FWD-växellåda, helst med wirestyrning och nån slags diffbroms i, som utan modifieringar lätt klarar den effekten.

Och såklart gärna Toyota. :)
Shoot!
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Motorförslag till hemmabygge

Inlägg av Neblade »

Varför inte två 3S-GE, lätt att byta till 3S-GTE. Finns ju både som FF och MR. ;)
Kör du generationen -86-89 så har du ju 140-143 hk original och de borde väl vara hyffsat lätt att hitta på skroten fortfarande?

4A-GE är väl lite knepigare att överladda och det finns färre MR-lådor på svenska marknaden. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorförslag till hemmabygge

Inlägg av Glenn »

Jag gillar ju också 3S, det finns nog dessutom få besiktningsmän eller poliser som ser skillnad på de olika generationerna, så om man använder en gammal 3S-FE på 115hk(?) och sen byter till en nyare 3S-GTE med 175hk (eller en BEAMS om man nu vill spendera pengar..) så lär det ju vara relativt osynligt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar