Wifi nätverk hemma

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Wifi nätverk hemma

Inlägg av Bempa »

Hur gör man ett bra wifi-nätverk hemma? Vad behövs?

Har en router från ComHem i dagsläget, den är urkass.. Dålig Wifi, (täcker inte hela huset) och allting kopplas upp och ner lite titt som tätt.

Så jag lär väl ha en ny router till att börja med. Men vill ha full styrka i hela huset så vill ha lite accesspunkter eller vad det kallas.

Vad för grejjer behöver jag? Vad ska jag tänka? Vad är bra ? Vad är dåligt?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Wifi nätverk hemma

Inlägg av Glenn »

Beror ju lite på hur "lyxigt" du vill ha det, egentligen kan du ju behålla din router, koppla på en switch (om du inte har tillräckligt med uttag i routern) och sen hänga på flera wifi-basstationer med olika ESSID, sen lägger du in alla dessa i dina enheter.

Det är ju enklast iaf, annars kan man ju ha en mer professionell lösning där alla har samma essid.


Tror inte ens du kan byta router själv om du har combort, det gick inte förr iaf, man var tvungen att ha den nedlåsta skitroutern som dom skickade ut.. var SÅ glad när jag fick fiber in i lägenheten och kunde säga upp comhem.. (Sen flyttade jag till hus och fick nöja mej med telia ADSL på 8Mbit för diubbla priset.. kul kul..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Wifi nätverk hemma

Inlägg av Bempa »

Jag vill att det ska vara enkelt att ansluta nya enheter till, alltså som vanligt ett lösenord så är det uppkopplat till hela rasket. Sen vill jag ha absolut full täckning i hela huset + altanen. Och möjlighet till utbyggnation till garaget sedan.
Har telefon och tv går redan via routern, samt tv-spelet. Dessa går på kabel från routern så det finns bara en plats kvar i routern.

Då behöver jag alltså en switch till detta om jag tolkar rätt? Vad ska jag tänka på/ leta efter där?

Comhem kommer jag inte bort ifrån då landsbygdsföreningen skrivit avtal med dom så dom är det enda alternativet om man vill använda fibernätet.
Måste kontakta Comhem i frågan om jag får byta router då. MEn du tror inte egentligen det behövs bytas router? För det finns problemet att även om man sitter på ett ställe som ahr bra täckning mot routern så kopplas enheten ner från wifi och sedan på igen direkt, så man tappar kontakten i någon sekund. Egentligen upplever inte jag det som ett problem annat än att det är sjukt störigt när saker inte kan fungera som dom ska. Men barnen har större problem med detta då dom sitter och spelar och blir utkastade ur sina matcher/spel.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Wifi nätverk hemma

Inlägg av cheetah1 »

Börja med att ansluta stationära enheter med kabel. Det är mångdubbelt säkrare och stabilare än Wi-Fi.

Jag kör businessgrejer från Linksys, som jag upplever har fungerat hyfsat bra. Jag har en accesspunkt som heter LAPAC1200, som i sig fungerar bra, men man tappar mycket hastighet så fort signalstyrkan sjunker det minsta. Jag håller precis på och ska montera den mer centralt i huset, hoppas på bättre resultat. Det hjälper också att få bort den från annan elutrustning, du vill definitivt inte ha den nära störig starkströmsutrustning som microvågsugn, induktionshäll, motorer etc, men heller helst inte nära annan finelektronik heller, då en del kan vara ganska brusigt. Jag upplevde en rätt dramatiskt minskad räckvidd när dom installerade mediakonverteraren till fibern för en månad sedan, så jag misstänker att den stör en hel del, vilket är vad som har fått mig att bestämma mig för att flytta ut accesspunkten från klädkammaren, där all annan utrustning är (lös router, switch, mediakonverteraren (tidigare ADSL-modemet), och accesspunkten).
Det finns även repeaters om du behöver förstärka signalen till mer avlägsna platser. Jag har dock inte provat sådana, så jag vet inte hur bra dom är.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Wifi nätverk hemma

Inlägg av Bempa »

Alla stationära enheter utom skrivaren är anslutna med kabel redan iallafall. Och det som är anslutet med kabel fungerar ju alltid som sagt :D
Men man behöver ett stabilt wifi också för att slippa gå å reta sig på att grejjerna inte fungerar :lol:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Wifi nätverk hemma

Inlägg av Neblade »

Jag har snöat in lite på Uniquitys prylar, finns trevliga AP som går över PoE (Power over Ethernet) så du bara behöver dra fram nätverkskabel till dem. Förutsatt att du har en switch som skickar in ström eller kopplar en PoE-injektor innan.

Jag spånar bara själv på hur jag ska göra, man vill ju helt ha någon form av mesh nätverk, så att de går på samma SSID. Idag kör vi en repeater som förvisso ger bra teckning men ganska låg hastighet om man är fler som surfar + netflix på TVn.

https://dustinweb.azureedge.net/media/1 ... c-lite.pdf
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Wifi nätverk hemma

Inlägg av Bempa »

Det där såg onekligen intressant ut. Ska försöka läsa, lära och förstå :roll:

Vad ska man tänka på när man håller på med sådana häringa hokus pokus prylar?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Wifi nätverk hemma

Inlägg av cheetah1 »

Ja, köper man grejer på den här nivån behöver man antingen ha ett visst mått av bakgrundskunskaper, eller vara den typen av människa som kan leta rätt på den information man behöver och ta den till sig. Själv är jag nog mer den sistnämnda typen när det gäller nätverk, även om en del såklart lyckas fastna med tiden också.

Jag kör en PoE-injector till min accesspunkt, eftersom min switch inte har det inbyggt, samma switch finns med PoE, men den är mycket dyrare (även om Dustin precis sänkte priset på dom nyligen, men det skiljer ändå över 1000 spänn).

Ubiquiti tror jag är superbra grejer också, om än kanske inte riktigt lika fristående som andra grejer. Priset och även utbudet tilltalar där.
Här är en lista på grejerna jag kör från Linksys: http://www.dustinhome.se/favorites/index/8229492?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Wifi nätverk hemma

Inlägg av Bempa »

Japp läsa på lär jag göra, för kunskaper om ämnet har jag inte. Men har alltid haft inställningen att allt går att lära sig bara man vill

Det brukar gå å ro ihop det tillslut. Är ju fantastiskt kul att lära sig nya saker

Tack för shopping listan. Har spanat igenom den

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Wifi nätverk hemma

Inlägg av Bempa »

Vad är skillnaden mellan PoE och PoE+?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar