Äntligen ett nytt forum

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Emman
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:55:57
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 8
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: söder, sthlm

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Emman »

fredrik mkIII skrev:hej första inlägget här.
hoppas det blir samma flyt på detta som det var på det gamla.

skitgött att rensa upp lite också även fast mycket viktigt försvinner...

mvh fredrik
det gammla kommer finnas kvar som ren "uppslagsbok" men vara stängt för allt nytt
Före detta TCS räv

...numera billös med SL kort..
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Fnys »

Dale skrev:
Neblade skrev:Det gamla forumet är tänkt att det ska låsas på sikt, men kommer finnas kvar ett bra tag för sökningar mm.
Vi borde ta oss en funderare på när låsning ska ske med.
Detta är en viktig sak, för annars kommer denna överflyttning ta år att genomföra :(
Jättekul med nytt forum, undra om man börjar bli gammal med det jag uppskattades mest var när jag hittade och bytte till subsilver temat igen... som på gamla ;)
Synd att projekttrådarna inte gick att flytta, det var väl det som var viktigast och mest intressant skulle jag tro.

Ännu en gång, MYCKET BRA JOBBAT!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Emman skrev:Glenn. vad jag vet har du blivit tillfrågad att hjälpa till med detta men tackat nej.
Vilket inte stämmer, och det hade du säkert kunnat kolla upp själv.

Jag har inte fått någon sådan fråga över huvud taget.
så var snäll och acceptera detta utan att gnälla så fruktansvärt mycket. det är inte speciellt kul att lägga ner så mycket tid på någonting för allas bästa och bara få galla spydd över sig sen.
Men nu får du väl ta och ge dej.

Jag ser det som min SKYLDIGHET att gnälla när man försöker införa något såhär dumt. Jag ser det uppenbara problemet att forumet dör, och det vill jag inte ska hända, och det vill nog ingen annan heller.

Sen ser jag inte riktigt varför någon skulle glädjas åt en faktisk försämring, det finns ju i princip bara en fördel ur användarperspektiv med denna "uppgraderingen", och det är ju sökfunktionen. Allt annat är ju enbart negativt från användarnas synvinkel, man blir av med all information helt enkelt.


Dessutom anser jag att min kritik är någorlunda konstruktiv, och inte bara "att spy galla".


F.ö var första gången jag hörde talas om denna flytt på kryssningen, jag hade iofs hört dale berätta om problemen med databasen på nån grillträff, och om jag minns rätt sa jag redan då att det borde gå att dumpa infon på lämpligt sätt, och att det var dumt att kasta den gamla databasen. ..Vid den tidpunkten så trodde jag dock inte att nån på allvar tänkte göra något så dumt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

robbes skrev:Glenn om du är så duktig på att flytta över data basen varför säger du ej att du kan göra det åt dem om du vet det fungerar i stället för att gnälla på dem som arbetar idiellt med detta
- Jag har inte påstått att jag är duktig på det.
- Jag har ingen access till varken admingränssnittet, databasen eller shellkontot.

Jag klagar inte på dem som arbetar ideellt med detta, jag klagar på beslutet att kasta den gamla databasen, och det är väl mer
ett politiskt beslut än ett tekniskt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Jag undrar f.ö fortfarande varför detta inte diskuterades i forumet innan beslutet togs ?

Borde inte det vara det logiska stället att ta diskussionen ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Fnys »

Kikar runt lite och allt funkar klockrent :)
...förutom en miss i färgval:

Ute i Forumindex finns det "Registrerade användare online:" där Pay users står med smal, turkos text istället för fet, mörkblå text.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Dale »

Jag förstår att Glenn är upprörd. Det har vi varit med. En gammal datapulare som du och jag som jobbat en del med databaser ända sen jag vet inte när. 1980-talet någon gång. Lär väll stå i någon gammal FidoNet lista. Även jag har svårt att tro att detta som har inträffat skulle kunna inträffa med backupper och speglingar hit och dit. Vi har diskuterat problemet på forumet och i möten. Vi har försökt och även detta med hjälp av den tekniska kompetens som tillhandahåller tjänsten. Vi har misslyckats. Vart vill du komma Glenn? Det är ju som att föreöka reparera innanmäte på en bil för man byter kaross. Allt går inte. Skicka hårddiskarna till IBAS? Känns inte heller som en bra lösning. Kanske politiskt men iaf inte ekonomiskt. Åter igen. Då det varken går att dumpa databasen eller reparera den på plats med diverse scripts så är läget som det är. Att försöka konvertera databasen/forumet från phpBB 2.x till 3.x skulle förmodligen krascha hela databasen. Det svaret fick vi även från phpBB supporten. Nu har vi då iaf nått kvar. Gissar att dom flesta tycker det är bättre å ha nått kvar än inget alls eller?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Dale, Du vet ju lika bra som jag att det inte riktigt är som att klippa sönder en 1700-talsoljemålning det här, vi snackar digitala filer, man kan göra kopior.

Efterssom jag inte har någon access eller är speciellt informerad om exakt vad som är problemet så är det lite svårt att gissa sej till vad som måste göras, eller vad problemen består i. ..Jag vet inte heller exakt hur mycket access administratörerna har, om man kör allt själv eller om man använder en leverantör för allt elelr delar (tex sql-delen).

Dock är det ju uppenbart att databasen är läs och skrivbar, forumet fungerar ju, phpbb både läser och skriver mot databasen hela tiden.


..Sen ser jag inte riktigt vad IBAS har med saken att göra, har en hårddisk utan backup kraschat fysiskt/elektriskt ? ..det är ju just det IBAS är bra på, vi har använt deras tjänster på jobbet, skickat iväg en heldöd hårddisk och fått tillbaka en likadan med datat kvar på tre veckor senare och en faktura på posten.. jag ser inte riktigt hur det skulle hjälpa här.


Min huvudpunkt är dock att så länge det inte går att konvertera så kan man ju fortsätta att köra den gamla databasen (och phpbb2), finns det någon speciell anledning att det blev JÄTTEBRÅTTOM att byta just nu ? ..pbpbb2 är buggigt javisst, men det funkar, massor av forum kör på det än idag, med eller utan patchar.


..För övrigt, en kollega sa att det är viktigt att man har ett fullpatchat/uppgraderat phpbb2 innan man försöker importera databasen i phpbb3, annars kan den ofta gnälla.. jag antar att det var gjort ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Emman
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:55:57
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 8
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: söder, sthlm

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Emman »

inte så kostigt du inte hört någonting när du inte kom på årsmötet.
Före detta TCS räv

...numera billös med SL kort..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Dale »

Ja vi har då fått ett nytt forum med fart och fläkt. :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar