Äntligen ett nytt forum

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Dale »

Jonex skrev:Ja nytt forum blev det, rent och snyggt.

Hur gör vi med alla projekttrådar ? Är det tänkt att jag ska kopiera över hela min tråd till nya forumet ? eller kommer gamla projekttrådarna att fortsätta användas ?
Efter som det är som det är med databasen så. :-(

Öppna upp gamla inlägget med Edit knappen så kan man kopiera det inlägget med BBCode så man får med formatering och länkar till bilder å sånt. Sen skapar man ett nytt inlägg och klistrar in det gamla inlägget. På det här nya forumet kan man dessutom skriva bra mycke längre inlägg vilket gör ju att man kan summera ihop inläggen om man vill.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Dale »

behr skrev:Tycker att det är ett stort misstag att inga flytta över användare och inlägg från det gamla forumet. Även om databasen är lite trasig kan det inte vara kärnfysik att lappa ihop den med något skript.

Och om det nu ska vara såhär måste det göras tydligare på http://www.toyotaklubben.se vad som gäller. Det går fortfarande att registera sig på gamla forumet och använda det som inget hänt...

Jag kommer att avvakta med detta...
Himla elände att det är som det är med databasen. Tro oss. Vi har försökt men då de inte ens går å dumpa den. :-(

Ska stänga registreringen på de gamla forumet genast.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Moorgrove
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:54:22
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mullsjö
Land (Country): Sweden
Ort: Mullsjö

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Moorgrove »

Jag tycker att det borde tryckas lite mer på att det är en ny hemsideadress. Jag kanske är blind men hittade inget om att adressen är bytt i nyheten om nya forumet.
Toyota Mr2 Turbo -91
Användarens profilbild
Emman
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:55:57
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 8
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: söder, sthlm

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Emman »

Moorgrove skrev:Jag tycker att det borde tryckas lite mer på att det är en ny hemsideadress. Jag kanske är blind men hittade inget om att adressen är bytt i nyheten om nya forumet.
hihi då e du nog lite småblind. det står jättestort i rubriken för inlägget gällande dessa förändringar. men egentligen är det inte en ny adress utan tillbaks till det gammal originalet ;)
Före detta TCS räv

...numera billös med SL kort..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Dale »

Moorgrove skrev:Jag tycker att det borde tryckas lite mer på att det är en ny hemsideadress. Jag kanske är blind men hittade inget om att adressen är bytt i nyheten om nya forumet.
Stog i flera olika inlägg men jag har förtydligat det lite nu iaf.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Dale skrev: Gamla databasen är inte längre ens dumpbar. Vi har försökt tanka ner den och det går inte. Finns en del reparations funktioner i databashanteringen men det blir felmeddelande där med. Support rycker på axlarna. Så illa är det.
Efterssom phpbb uppenbarligen kan både läsa och skriva till den så är den ju läsbar, vilket betyder dumpbar. Visst, jag vet också att en trasig databas kan jävlas, men det GÅR ju uppenbarligen att läsa (och till och med att skriva), alltså går det att få ut data ur den.

Jag upprepar det jag skrev innan, denna ändringen GÅR inte att backa ur, det är en återvändsgränd.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Emman skrev:okay nu vill jag komma med lite klarhet.
allt är inte så lätt som det alltid verkar. dale med flera har försökt göra allt detta ni säger men det går inte (av anledningar jag inte förstår mig på själv) flytta över det gamla forumet. databasen är såvitt jag vet för trasig.
Den är läs och skrivbar, alltså kan man få ur informationen, kanske inte enkelt eller på normalt sätt men visst går det.
sen när det gäller användarna. det är ganska många och alla måste läggas in manuellt, vi arbetar med detta på kvällar och helger ideelt så ni förstår säkert att vi inte kan lägga in ALLA användare på nytt med allt vad adresser bilmodeller mm mm heter. vi har valt att göra detta med våra betalande medlemmar men resten får helt enkelt göra detta själva.
..Om man hade väntat tills man kunde dumpa databasen så hade det inte behövts..

Vi har uppgraderat phpbb-version på jobbet jag vet inte hur många gånger, och alltid behållt både användare och meddelanden, om vi inte hade gjort det hade det blivit ett ramaskri kan jag lova. (Vi kör f.ö också phpbb3 nu sen i några veckor, efter att ha väntat länge med att uppgradera från tvåan pga en massa problem.)
alla var dessutom inbjudna till klubbens årsmöte där utveckling av klubben och förändringar såsom denna diskuterades. alla var varmt välkommna att komma då och göra sin röst hörd och dessa förändringar vi gör nu klubbades igenom på mötet
Det var ju fint och så, men varför inte helt enkelt starta en diskussionstråd på forumet ? detta är dessutom en rikstäckande klubb så ett möte kommer ju av naturliga skäl mest locka till sig användare som bor i närheten.

Dessutom är ju de allra flesta medlemmarna inte betalande medlemmar utan bara forummedlemmar, var dessa välkomna ?

detta kommer vara en lite bökig övergångsperiod men jag hoppas alla blir nöjda och ser fördelarna i slutänden
Jag ser inte hur detta någonsin ska kunna ge något positivt. Alla trådar i det gamla forumet blir dödade i samma stund som det stängs ner för nya poster, få av dessa lär återuppstå här, och dom som gör det kommer ju att sakna all information från dom gamla trådarna.


..Och *SÅ* dåligt är ju inte phpbb2, ja, trean är mycket bättre, framförallt säkerhetsmässigt och sökfunktionen (plus sättet att hantera exempelvis externa auth-moduler, fast det används ju inte här), MEN.. tvåan är inte sämre idag än förra månaden, eller året.

Man kan sammanfatta det som att "Det är ingen ko på isen", och då är det ganska dumt att skjuta kossan i förebyggande syfte.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Emman
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:55:57
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 8
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: söder, sthlm

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Emman »

Glenn. vad jag vet har du blivit tillfrågad att hjälpa till med detta men tackat nej. så var snäll och acceptera detta utan att gnälla så fruktansvärt mycket. det är inte speciellt kul att lägga ner så mycket tid på någonting för allas bästa och bara få galla spydd över sig sen.
Före detta TCS räv

...numera billös med SL kort..
robbes
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 09:15:34
Bilmodell: Toyota Previa
Årsmodell: 2002
PostOrt: Motala
Land (Country): Sverige
Ort: Motala

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av robbes »

Glenn om du är så duktig på att flytta över data basen varför säger du ej att du kan göra det åt dem om du vet det fungerar i stället för att gnälla på dem som arbetar idiellt med detta
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av fredrik mkIII »

hej första inlägget här.
hoppas det blir samma flyt på detta som det var på det gamla.

skitgött att rensa upp lite också även fast mycket viktigt försvinner...

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar