Äntligen ett nytt forum

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
SirManseman
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:40:55
PostOrt: Skövde
Land (Country): Sverige
Ort: Skövde & Fjärås

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av SirManseman »

Då var man här nu då!

Känns som om det kommer ta lite tid att vänja sig, men jag tror detta kommer blir toppen. Saker och ting har ju en tendens att bli vad man gör det till :!:



Själv är jag så barnslig så det jag gillar mest hittills är alla fräna smileys :thumbup: :crazy: :clap: :ugeek:



:silent:
Måns Nordell

Skoda Octavia RS -04
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Dale »

SirManseman skrev:Då var man här nu då!

Känns som om det kommer ta lite tid att vänja sig, men jag tror detta kommer blir toppen. Saker och ting har ju en tendens att bli vad man gör det till :!:



Själv är jag så barnslig så det jag gillar mest hittills är alla fräna smileys :thumbup: :crazy: :clap: :ugeek:



:silent:
Hehe. :thumbup:
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Larco »

Kul att det finns några som är entusiastiska!
Jag tror och hoppas att detta kommer vara mycket bra för klubben!

All information i det gamla forumet är ju ganska värdelös om man inte hittar den när man behöver den!
Den finns ju som sagt kvar för dem som vill söka där.

Låt oss se framåt och tillsammas göra den bästa tänkbara bilklubben ännu bättre ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Neblade »

Oj, här har diskussionen tagit fart! Jag ska försöka ge er min syn på det hela.

Jag anser att vi har gjort rätt att öppna ett helt nytt forum. Det gamla forumet gav bara irritationer och krångel för medlemmarna. Vilket det på sikt även "dödar" forumet. I min värld var det två val, stanna kvar i ett sakta döende forum, eller ta upp fighten och börja om med en nyöppning!

Jag tror inte att forumet kommer dö av detta. Jag tror snarare att detta kommer att stärka klubben!
Vem är beroende av gamla inlägg när det inte ens går att söka ordentligt?
Det som är värt att spara kan vi lägga krutet på att lägga in i en FAQ. Detta är något vi gärna ser att alla medlemmar som vill hjälper till med.

Projekttrådar
Här har vi så som jag ser det, det enda riktiga problemet. Jättetrist att förlora projekttrådar. Det går ju att flytta över skaparens text genom att ta edit på varje enskilt inlägg och sedan lägga in på det nya forumet.

Jag tror att många av de flitigaste användarna sett att ett helt nytt rensat forum varit på gång. Det har tagits upp ett par gånger tidigare utan några direkta protester.


Med vänliga hälsningar
Mattias Johansson!
(som älskar att "förhandsgranska" funktionen äntligen fungerar igen!) ;)


edit: Självklart är alla, såväl forum-medlemmar som betalandemedlemmar i föreningen, är välkomna på styrelsemöten/årsmöten. Det är dock sagt att endast föreningsmedlemmar har rösträtt. Men vi lyssnar självklart på alla åsikter och synpunkter.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Emman skrev:inte så kostigt du inte hört någonting när du inte kom på årsmötet.
Jag visste inte att det var ett krav, speciellt inte som att TCS bildades för att vara internetbaserat[1], och lever sitt liv framförallt genom just forumet.

Forumet har ca 1700 medlemmar (räknade bara de som hade 5 posts eller mer) och det är ett 40-tal betalande medlemmar (om jag minns rätt från vad som sades på kryssningen ? rätta mej om jag har fel.) , det var åtta som dök upp på årsmötet.. Gå en siffra liksom.

..Det är ju förvisso inte speciellt unikt, jag är betalande medlem i CSCS (Classic Suzuki Club Scandinavia) och där är det ca 800 betalande medlemmar, kanske det dubbla på forumet och sen dyker det ändå bara upp ett tiotal på årsmötet, varav större delen av dom som kommer är just styrelsen. (Jag har inte varit på något sådant årsmöte heller f.ö, men jag kanske åker i år när det är nästan hemma hos mej.)


Jag hävdar fortfarande att man borde ta denna diskussionen med medlemmarna (och då syftar jag på forummedlemmarna) i forumet.


[1] ..Efter att NTSC hade gått i graven.. och det gick i graven just för att folk inte orkade engagera sig och hellre ville ha något internetbaserat med mindre stök omkring.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Glenn »

Neblade skrev: Jag anser att vi har gjort rätt att öppna ett helt nytt forum. Det gamla forumet gav bara irritationer och krångel för medlemmarna. Vilket det på sikt även "dödar" forumet. I min värld var det två val, stanna kvar i ett sakta döende forum, eller ta upp fighten och börja om med en nyöppning!
Jag har fortfarande inte hört exakt vad som var så krångligt och dåligt ?

Ja, jag vet att sökfunktionen buggar, den FUNKAR ju men buggar en del.. detta är en känd bugg i phpbb2. (Dock noterade jag att sökningar med åäö verkar fungera nu, vilket det inte brukar göra.. ingen aning om varför, nån patch kanske ?)

Men i övrigt ? exakt vilka förbättringar motiverar att man kastar bort alla levande trådar ?

Jag vet att phpbb3 är bättre än tvåan på en hel del saker "under skalet" (Speciellt efterssom jag admar ett phpbb3-forum på jobbet), men det är ju väldigt få saker som användarna ser, förutom sökfunktionen så kan jag bara komma på en sak, och den funktionen vet jag inte ens om den är påslagen här (ska kolla sen.)
Jag tror inte att forumet kommer dö av detta. Jag tror snarare att detta kommer att stärka klubben!
Vem är beroende av gamla inlägg när det inte ens går att söka ordentligt?
Problemet är att man DÖDAR alla trådar, det har hänt så många gånger förut, jag vet till och med ett stort forum som gjorde samma misstag, och sedan efter nån månad fick göra en rollback och ta tillbaka det gamla, och då tappade alla inlägg som gjorts i det nya forumet den månaden, mindre bra, men det var enda sättet efterssom forumet i princip dog när alla lessnade.

..Man tyckte ändå det var värt det, och önskade väl mest att man aldrig gjort bytet. (Där bytte man dock mellan två helt olika forumsystem, därför kunde man inte flytta över databasen.)

..Förresten så låter det lite udda att man överger det gamla forumet för att det inte går att söka i det, men man sparar det ändå för att kunna söka i det ? ..hmmm..
Det som är värt att spara kan vi lägga krutet på att lägga in i en FAQ. Detta är något vi gärna ser att alla medlemmar som vill hjälper till med.
Statisk information är väl det minsta problemet, det största är som jag sa att man dödar alla pågående trådar.

Jag diskuterade f.ö detta drag tidigare idag med en admin på ett annat stort bilforum (han finns dessutom registrerad på TCS), och jag ska inte citera vad han sa, men om man ska vara snäll kan man väl säga att han var inne på samma linje som mej..
Jag tror att många av de flitigaste användarna sett att ett helt nytt rensat forum varit på gång. Det har tagits upp ett par gånger tidigare utan några direkta protester.
Löjligt.

Hur svårt hade det varit att ta upp det för diskussion i en gen tråd ? ..istället för att lita på att folk "skulle känna det på sej" eller hur man nu ska tolka "sett att det var på gång"
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Fnys »

Såg nu dom nya Smileysarna, mycket bättre! tyckte alltid att alla dom skrattande på gamla forumet såg mer irriterade ut. :D :) ;)

Fråga: Vart lägger jag upp förslag om förbättringar/buggar av detta nya forumet?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Dale »

fnys skrev:Fråga: Vart lägger jag upp förslag om förbättringar/buggar av detta nya forumet?
PMa styrelsen
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Hansen »

Ser ju riktig bra ut det nya forumet :D
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Jesper Nilsson
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: Flen
Land (Country): Sverige
Ort: Flen

Re: Äntligen ett nytt forum

Inlägg av Jesper Nilsson »

Självklart är det supertrist att allt försvinner.. Men vi är ju så många som hänger här att de lär ju byggas upp igen eller hur ? Jag ser det som positivt iaf !
Lite nytändning kanske till våren ? :D Själv tycker jag att allt ser kanon ut :) Rent och snyggt !

Så heja heja nu i projekttrådarna nu bygger vi upp det här forumet ! :twisted:
Skriv svar