Delar sökes - Toyota Celica GT-Four ST205

Köp eller hyra av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange K: för köpes eller H: för Hyres.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Kategoriregler
Köp eller hyra av Toyota-relaterade delar och bilar. Glöm inte att ange K: för köpes eller H: för Hyres.
Alla diskussioner måste tillhöra annonsens ämne.
Håll tråden kort och uppdatera/editera första inlägget vid svar på frågor så vi andra slipper läsa igenom hela tråden.
Företag hänvisas till Företagsannonser
Användarens profilbild
Jonssown
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 feb 2018, 12:40:14
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Mora
Land (Country): Sverige

Delar sökes - Toyota Celica GT-Four ST205

Inlägg av Jonssown »

Hej!

Håller på att fixa i ordning en Toyota Celica ST205, men hade varit toppen med lite originaldelar som verkar vara helsvåra att få tag på via Toyota. Tveka inte på att höra av er med vad ni har, ingenting är ointressant. Något som däremot sökes med lite brådskande är dämparna, nuvarande "coilovers" som tidigare ägare har monterat är helt slut.
  • Stötdämpare fram (gärna original, höger och vänster), gärna kompletta
  • Originallådan till luftfilter med tillhörande slangar
  • Originalratt, 3-ekrad
  • TRD-delar, allt ifrån dekaler, ratt, klistermärken till växelspaksknopp
Kom gärna med vad ni har att erbjuda, allt är av intresse.
Jag står givetvis för eventuella fraktkostnader.

Ha det fint!
/Patrik

Jonssown_2@hotmail.com
Toyota Celica GT-Four ST205 (EU-Spec) - 1995
Användarens profilbild
JohnT
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
Årsmodell: 1992
PostOrt: Norrköping

Re: Delar sökes - Toyota Celica GT-Four ST205

Inlägg av JohnT »

Om det är samma luftbox till MR2 turbo sw20 gen2 så har jag det liggandes. Men någon som vet om det passar?

--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC


Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)


Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.
Användarens profilbild
Jonssown
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 feb 2018, 12:40:14
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Mora
Land (Country): Sverige

Re: Delar sökes - Toyota Celica GT-Four ST205

Inlägg av Jonssown »

JohnT skrev: mån 19 mar 2018, 09:57:08 Om det är samma luftbox till MR2 turbo sw20 gen2 så har jag det liggandes. Men någon som vet om det passar?
Det hade varit väldigt intressant om någon hade den informationen, lyckas inte googla mig fram till något vettigt heller.

Tack för erbjudandet så länge!
/Patrik
Toyota Celica GT-Four ST205 (EU-Spec) - 1995
Användarens profilbild
JohnT
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 21:18:49
Bilmodell: Mr2 turbo 3sgte
Årsmodell: 1992
PostOrt: Norrköping

Re: Delar sökes - Toyota Celica GT-Four ST205

Inlägg av JohnT »

Ta reda på svensksålt regnr på en gt4 st205 och en sw20 turbo o fråga på Toyota kanske?

--------------------------------------------------------
2000 Toyota MR2
2002 Lexus IS300 SC


Sålda o saknade:
1990 BMW 520 e34
1992 MR2 Turbo, 3sgte
1987 Cheva Caprice
2003 Lexus IS200
2001 Yaris t-sport
En 4-dels Dodge-van (med viper-ränder)


Sålda och inte ett dugg saknade:
2004 BMW 318i Touring, VW Lupo 1.4 tdi, Nissan Almera 1.8 (uuh), och lite annan skit.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Delar sökes - Toyota Celica GT-Four ST205

Inlägg av Glenn »

Vet inte om det finns nån öppen EPC längre ? men om man kan hitta numret på den så har ju exempelvis toyodiy en crossreference-funktion där man kan se vilka andra bilar som har samma del.

Min gissning är dock att det INTE är samma då luftboxen ofta är ganska speciell för bilen den sitter i, men det är som sagt bara en gissning.

Angående stötdämparna så finns det dels KYB-dämpare (bland annat hos fensport) och afaik var det KYB som tillverkade originaldämparna.
Men det är även nån snubbe som har specialbeställt ett parti dämpare till ST205 av nån bra tillverkare (bilstein?) och säljer hyfsat billigt via nån websida, om jag bara kunde komma på var jag sparat den länken..

Finns även TEIN-dämpare att köpa nya.

Fanns ju TRD också, men dom är "discontinued" numera, men det kanske går att hitta kvarvarande hos nån handlare.

Toyota kunde dock få fram originaldämpare när jag frågade sist, men det var för flera år sedan (troligen ca 2013, sist jag körde med bilen..), men det kanske inte går längre.

Anledningen att jag kollade var förstås att även jag behöver dämpare, visserligen verkar dom dämpa okej fortfarande, men den vänstra svettas olja, och då är det ju sagt att tänka på byte.. Och jag vill helst inte sjunka så lågt som till att montera coilovers, men vi får väl se.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Delar sökes - Toyota Celica GT-Four ST205

Inlägg av Glenn »

Bara för det sökte jag lite, GT4-play i UK har ju såväl original som KYB och Tein..

Original kostar £405 https://www.gt4-play.co.uk/shop/genuine ... s?___SID=U
KYB kostar £316 https://www.gt4-play.co.uk/shop/kyb-exc ... r?___SID=U
Tein kostar £1998(!) https://www.gt4-play.co.uk/shop/tein-st ... n?___SID=U

Vad det gäller tein är det dock oklart vad som ingår, är det kanske är som på bilden alla fyra och även fjädrar ?

Iaf, för originaldämpare, moms och frakt till sverige blir £453.60, vilket med dagens valutakurs är 5200:- för ett par.

För Kyb blir det då £376, vilket blir 4315:-

..Om nån möjligen skulle överväga Tein så blir det £2077, vilket är 23840 svenska..

Fensport är dyrare på både KYB och original, så där orkar jag inte ens räkna.

Edit: för framtida referens så är partnumber för höger fram 48510-29285 och vänster fram 48520-29125
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Delar sökes - Toyota Celica GT-Four ST205

Inlägg av Glenn »

Jag kollade med lokala toyotahandlaren nyss, och dom kan få hem original dämpare fram, dom kostar 3550:- styck, alltså 7100:- för paret.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Delar sökes - Toyota Celica GT-Four ST205

Inlägg av Glenn »

Det var nog för övrigt dessa jag menade, känner igen bilderna, men då var det nog mer en privat websida ? osäker.

Iaf, bilstein inserts specialtillverkade för ST205..

http://gt4-racing.eu/index.php/toyota-c ... ks-inserts

Kostar €334 inkl frakt.

Enligt den sidan så sitter det redan mutter och allt på fjäderbenen, varför byter man då "alltid" hela benet ? verkar ju väldigt dumt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Jonssown
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 03 feb 2018, 12:40:14
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Mora
Land (Country): Sverige

Re: Delar sökes - Toyota Celica GT-Four ST205

Inlägg av Jonssown »

JohnT skrev: ons 21 mar 2018, 06:49:06 Ta reda på svensksålt regnr på en gt4 st205 och en sw20 turbo o fråga på Toyota kanske?
Ska ta och höra med Toyota och se vad jag kan få fram!
Glenn skrev: ons 21 mar 2018, 15:30:05 Det var nog för övrigt dessa jag menade, känner igen bilderna, men då var det nog mer en privat websida ? osäker.

Iaf, bilstein inserts specialtillverkade för ST205..

http://gt4-racing.eu/index.php/toyota-c ... ks-inserts

Kostar €334 inkl frakt.

Enligt den sidan så sitter det redan mutter och allt på fjäderbenen, varför byter man då "alltid" hela benet ? verkar ju väldigt dumt ?
Hoppsan! Tack för detektivarbetet, mycket roligt att se. :)

GT4-Play och Fensport har jag kollat på, men det verkar vara endast dämparna som säljes där, jag behöver hela kit. Det vill säga fjädrar, topp, fjäderben, hela köret. Att Toyota tar strax över 3.000 bara för dämparna är väl så, kanske bättre att importera hela kit då. Anledningen till detta är på grund av att det sitter något mippojippi-coilovers på nu som är helt slut och i botten, måste bytas ut helt och OEM är ju så klart att föredra.

Jag har dock varit i kontakt med Paul på TCB Performance, finns stora lager med delar där till allt man kan önska sig för Supra, Celica och MR2.
De hade allt jag behövde och lite till så fort lagret blev påfyllt i början på April nu, så vi får se när det dimper in något. Det tråkiga är väl att det kommer att kosta kring 11000 kronor med kompletta dämpare fram, hemma och klart. Men det är väl så, smakar det så kostar det, eller vise versa. Bilmodellen är inte direkt "vanlig" längre, så delar blir väl givetvis lite dyra när det är special likt Superstrut-dämpningen.

Har också kollat på Tein-delarna så klart, även om prislappen är saftig där så får man kit för hela bilen ser det ut som (runt om, fram som bak).
Men det är till min vetskap Coilovers. Nej tack, inte i första hand, precis som du säger. Oavsett tillverkare så blåhåller jag i original i första hand.

Tackar så väldigt för både samtalet med Toyota och åter igen, detektivarbetet här. Väldigt informativt, väldigt tacksam.

/Patrik
Toyota Celica GT-Four ST205 (EU-Spec) - 1995
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Delar sökes - Toyota Celica GT-Four ST205

Inlägg av Glenn »

Det var ju iofs trevligt att jag fick tillfälle att tänka på framtiden för min ST205 också nån gång, har lite dåligt samvete att den bara står still i garaget.

För min del så väger jag mellan två alternativ, antingen original från UK för 5200 eller bilstein inserts för ~3500. Inte riktigt säker på vad jag tror är bäst där, bilstein är ju bra grejer och det är billigare, samtidigt är original alltid original.

Allra helst skulle jag iofs ha TRD, men det går ju knappt att köpa, och går det så är det antagligen väldigt dyrt.

Jag har f.ö kompletta fjäderben bak liggandes, köpte TRD-fjädrar fram och fjäderben bak med TRD-fjädrar av nån här på TCS för många år sedan, i alla fall påstods det vara TRD, det står ingenting på dom.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar