Sida 2 av 4

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: mån 18 nov 2013, 10:43:42
av SHySwe
Reggning blir som ombyggt fordon, även med 3S-GE. För mycket hästar och vridmoment för en enkel regbesiktning.

Tidiga 3S-GTE har 185-190hk så det är inget problem om bromsarna dimensioneras rätt. Jag har fått klartecken för upp till 210hk på mina bromsar. Sen måste ju resten av bilen bedömas att hålla för det...

Den Beams du pratar om är en 3S-GE, och där hade du redan hittat en passande låda? 3S-GTE är utvändigt en likadan motor, fast med turbo och lite annat krafs.

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: mån 18 nov 2013, 17:49:57
av boomi
Den lådan från celica 165 fyrkrafs håller inte för rwd va?

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: mån 18 nov 2013, 18:01:30
av Pipedreams
Gt4 har tvärställd motor så den lådan är inget alternativ.

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: mån 18 nov 2013, 19:21:41
av Johnny Blade
Låda från en Y-motor(tex Model F)eller C-motor(Diesel) passar mot en S-motor.
Bild
3 av 4 bultar passar direkt.
RWD C-motor såldes aldrig i Sverige (FWD i tex Avensis).

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: tis 19 nov 2013, 10:49:19
av SHySwe
Om man tar både låda och bakaxel från en ModelF så får man inte ha bråttom... Utväxlingen funkar till busdrifting och SBF (max 80km/h), men inte särskilt bra på tex Mantorp.
Tittade på den kombon ett tag, men övergav tanken eftersom min motor inte ska varva så extremt mycket. Nu bör 6k rpm bli ca 207km/h i min rolla, vilket är utmärkt.

Och Lexuslådan är en fantastiskt fin sak. Ska du ha en 3S-G nånting, så borde valet av låda vara enkelt?

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: tis 19 nov 2013, 13:22:34
av Johnny Blade
Den diffen i manuella model f här heter F293,alltså 4.1 i utväxling.Det är väl normalt.
Lådan är väl samma som W55 eller 57 fast med wireväxling.
Finns ens 3S-GE som 6växlar? Beamsen har väl W58?
Den 6växlade i IS200 ska tydligen vara lite klen,tom för original 155hk.

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: tis 19 nov 2013, 15:12:19
av Glenn
Frågan är ju om sexväxlat är nån fördel ens, alla tillverkare har ju en EXTREMT dålig ovana att låta sexan ha typ samma utväxling som en normal bil har på femman duh.. idioter, tror dom att jag vill växla mera ? nej, jag vill ju ha en HÖGRE VÄXEL ffs!

Vissa sexväxlade lådor är det ju dessutom knappt nån skillnad mellan femman och sexan, hur tänkte dom där ? då kan man ju lika gärna hoppa över femamn och växla 1-2-3-4-6..

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: tis 19 nov 2013, 17:42:11
av boomi
Någon som vet vad diffen har för utväxling på te72 från 81?

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: tis 19 nov 2013, 18:12:12
av boomi
Någon som vet vad diffen har för utväxling på te72 från 81?

Re: 210 hk original och 6 vxl-låda, varför har ingen gjort d

Postat: tis 19 nov 2013, 18:30:46
av Johnny Blade
boomi skrev:Någon som vet vad diffen har för utväxling på te72 från 81?
T312 heter den.Alltså 6,7" öppen diff med 3.91 i utväxling.