Sida 1 av 2

relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?

Postat: tis 05 aug 2014, 14:33:36
av Hansen
Skulle vilje veta hur jag kopplar in ett starkare relä eller köra med två, till en toyota mr2 -91 kommer att köra med dubbla valbro 255L pumpar
MVH// Andreas

Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?

Postat: tis 05 aug 2014, 14:53:17
av Glenn
Sätt ett relä till varje pump då ? ..samma manöverspänning till båda ?

..Eller byta rakt av bara iofs, men då kanske inte kablage osv är anpassat.

Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?

Postat: tis 05 aug 2014, 15:16:25
av Hansen
Bild

så här ser kopplingsschemat ut.

Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?

Postat: tis 05 aug 2014, 15:22:47
av Hansen
vet inte riktigt hur det fungerar, men tänkte det borde vara nån mer som kör med dubbla pumpar på sina mr2or eller celicor?

Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?

Postat: ons 06 aug 2014, 12:30:10
av Toyspeed
Varför köra dubbla pumpar?
Sätt dit Walbros dränkbara 450pump. Klarar drygt 700whp på E85.
Fantastiskt apparat!

Köp och bli nöjd

Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?

Postat: ons 06 aug 2014, 13:06:57
av Hansen
Toyspeed skrev:Varför köra dubbla pumpar?
Sätt dit Walbros dränkbara 450pump. Klarar drygt 700whp på E85.
Fantastiskt apparat!

Köp och bli nöjd
ja det skulle nog vara bra, men jag har redan monterat pumparna som jag hade köpt för ett bra tag sedan =)

Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?

Postat: ons 06 aug 2014, 23:15:42
av mIkAeL
lättast är väl att du bara löder in dig på kablarna som sitter till tanken, sedan köper du något helljusreläkit och kopplar in, så får du hittan en tändning någonstans ifrån bara, behöver ju inte styra som original... så gjorde ja innan ja fick nya sprutet iaf.

Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?

Postat: ons 06 aug 2014, 23:54:41
av MagnusS
Nu vet jag inte hur mkt kräm de där pumparna behöver, Men jag hade dragit en 4mm2 kabel från batteriet med en säkring så nära batteriet som möjligt.
Om du tar reda på hur mkt effekt pumparna tar kan man enkelt räkna ut vilken säkring som e lagom med hjälp utav ohms andra lag.
Kabeln från batteriets plusmatning kopplar du på stift 30 på ett slutande relä, förslagsvis med dubbla utgångar, Kan gissa att ett på 40A blir bra.

Utgång 87 på reläet kopplar du till bränslepumparnas plusmatning, Minus på pumparna jordar du på lämpligt ställe, viktigt med god kontakt och lika grovt kablage på minussidan.

Utgång 86 på reläet kopplar du också till jord

På utgång 85 kopplar du in bilens original plusmatning till bränslepumpen i tanken, Då kommer den alltså i fortsättningen bara dra detta reläet istället för att mata pumpen.

Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?

Postat: tor 07 aug 2014, 00:07:23
av MagnusS
Gjorde en liten paintskiss...

Bild

Köper du ett relä som har en sånhär principskiss får du ett relä med dubbla 87 utgångar.

Bild

Re: relä inkoppling till att köra dubbla bränslepumpar?

Postat: sön 10 aug 2014, 23:54:48
av Pipedreams
Precis, det kan vara bra idé att köra båda pumparna över ett relä så båda pumparna dör om reläet pajar. Men de drar uppåt 20amp/st så reläet måste palla 40amp vilket inte vanliga extraljusreläer gör. Men det bästa vore att köra en walbro 450 då 255 inte tål e85 i längden, om det nu är det bränslet du ska köra.