Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Har en frågande angående ett framtida byte av downpipe för mera effekt.

Downpipen är ju en flaskhals original, då catten sitter där med mera...


MEN, lambdan sitter ju också i katten... och vart gör man isf av den när man tar bort katten o gamla downpipen o ersätter med 3"???

Går det koppla förbi eller något annat smart kanske?

Grenrör, hur ser dessa ut original? Har inte skruvat bort värmesköld o tittat än. Ger det mycket eller något att byta dessa med?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av amby »

Dom flesta dp har utag för lambda sond. Så det ska inte vara några problem..

På st185 sitter lambda sonden en bit ovan katten och på min XS-power dp sitter den på mer eller mindre exakt samma ställe..


Ta en titt på den här första bästa jag hitta på ebay

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Celica-G ... ccessories
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

amby skrev:Dom flesta dp har utag för lambda sond. Så det ska inte vara några problem..

På st185 sitter lambda sonden en bit ovan katten och på min XS-power dp sitter den på mer eller mindre exakt samma ställe..


Ta en titt på den här första bästa jag hitta på ebay

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Celica-G ... ccessories
tackar =)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Larco »

Ang. grenrör. Originalgrenröret har inga problem att flöda upp till ca 500hk. Men det man kan tjäna på är att byta till ett grenrör med exakt lika långa runners för att pulserna från respektive cylinder inte ska störa varandra.
Ca 20hk effektökning med stödjande modifikationer har jag sett nämts på nätet men det säger inte så mycket taget ur sitt sammanhang. Troligen något lite tidigare spool av turbon också. Summasummarum lägg pengarna på något annat istället om inte grenröret är en flaskhals för dig.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Dale »

Bild
Bild under huven sen jag bytte DP till nått fräsigare. ;-)

Bild
Gamla DP med katt.

Jag bytte DP och katt innan Cat-Back systemet och märkte direkt en skillnad. Blev starkare på låga varv.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Så du bytte bara downpipe då dale? inte bytt grenrör?

har hittat ett grenrör på h2m-racing, http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=3508

Ser ju rätt lika ut i längd, men inte vidare lätt att se... :D
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Dale »

Har bara bytt det från turbo och bakåt. Öppet luftfilter och en boostcontroller. Tycker kärran går skapligt för det lilla jag gjort. Ni som åkt med vet ju. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Zerocool »

Byt ej grenrör, ger ingen effektökning alls, kanske tvärt om då, eftersom de finns stor risk att de kommer att spricka.
Om du ska över 400hk så kan du börja kolla på bättre grenrör, men se till att få tag i ett riktigt då och inget kina skräp i så fall.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Dale skrev:Har bara bytt det från turbo och bakåt. Öppet luftfilter och en boostcontroller. Tycker kärran går skapligt för det lilla jag gjort. Ni som åkt med vet ju. ;-)
Boostcontroller, dvs laddtryck. Det här med att höja laddtryck på ST205, är det verkligen så smart?

Folk säger olika hela tiden, att toppen går om man gör det, att man behöver racing topp för att höja laddet....

Att man måste byta inifrån o ut och inte bara höja :P hehe

Så ni som testat utan modifikationer, vad säger ni? =)
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Zerocool skrev:Byt ej grenrör, ger ingen effektökning alls, kanske tvärt om då, eftersom de finns stor risk att de kommer att spricka.
Om du ska över 400hk så kan du börja kolla på bättre grenrör, men se till att få tag i ett riktigt då och inget kina skräp i så fall.
Ni har övertygat mig, så nej ska inte byta grenrör bara downpipe tänkte jag och ett frontpipe/catback system 3" :)

Man bör lyssna på folk med mera erfanhet har man lärt sig under åren ;)
Skriv svar