Sida 1 av 2

Bromsbalans MR2 mk2

Postat: lör 29 jun 2013, 12:48:41
av Neblade
Någon som kört sin MR2 på bana och pressat lite som kan utbyta lite erfarenheter med mig?

Min MR2:a har förmågan att låsa upp båda bakhjulen vid kraftigare inbromsningar, vilket såklart kan ge lite väl överdriven gokartkänsla. Misstänker att det är något som inte stämmer helt med hur den borde bete sig, efter att ha diskuterat med en kompis som provkört en del MR2.

På min bil sitter det EBC Redstuff både fram och bak, det är möjligt att fenomenet blir kraftigare när frambromsarna börjar bli varma. Men jag har upplevt samma sak på motorväg vid en kraftig inbromsning med kalla bromsar så det bör inte vara hela sanningen. (Dvs att bakhjulen låser upp sig innan framhjulen).

Vad har ni för erfarenheter?

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Postat: sön 30 jun 2013, 09:35:51
av Dale
Inte för att vara sån men om man har olika däck fram och bak så kan marktrycket/friktionen bli felaktig i förhållandet till hur bromsarna fördelar bromskraften. Vet ej om det sitter någon lastkännare på kärran och isf om det går att justera den.

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Postat: sön 30 jun 2013, 11:38:47
av Pipedreams
Då kör du utan abs? Det är rätt kraftiga bromsar bak och den är nog byggd för att förlita sig på ABS systemet. Så du får nog bygga bromsvåg för att komma runt problemet. Eller kanske köra med de stora bromsarna fram och de små bak. Det skiljer beroende på årsmodell på mr2.

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Postat: sön 30 jun 2013, 12:30:22
av Johnny Blade
Hur ser bromsvärdena ut på besiktningspapperet då tro?

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Postat: sön 30 jun 2013, 12:45:26
av Neblade
Osäker på vilken modell av bromsar som sitter på min bil (jag måste läsa på, lite ny djungel detta). Men jag är rätt så säker på att det inte är någon ABS på min bil (har inte letat heller iof), och om det skulle finnas så fungerar den inte. ;)

Jag kör ju samma dimension och typ av däck fram och bak (R-däck 205-bredd). Så överhettade bakdäck, fadade frambromsar tillsammans med lite slitna originaldämpare skulle kunna vara förklaringen. Jag ska testa o kolla lite mer. Ska köpa nya gatdäck till originalfälgarna i rätt bredd o testa med. :)

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Postat: sön 30 jun 2013, 12:46:54
av Neblade
Johnny Blade skrev:Hur ser bromsvärdena ut på besiktningspapperet då tro?
Ska kolla upp det.

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Postat: sön 30 jun 2013, 13:00:30
av Neblade
Jag kan väl bjuda på en liten film på mina balettkonster på Sviestad här senast.


Första kan ni nog ignorera, då det är vid baspådrag. :) Men de vid 1:30 och 2:50 kan ni ju kika på om ni vill.
När jag insåg att jag inte skulle kunna häva det är det inte alls omöjligt att jag förstärkte det genom "if you spin, both feet in". Jag släppte antagligen inte bromsen. Det har såklart lite med orutin att göra, då denna bil skiljer sig en del mot det jag tidigare kört på bana (ST162, KP61 etc). Men det är för lätt att bromsa på sig baken mot vad jag tycker det borde vara.

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Postat: fre 16 aug 2013, 13:59:18
av Toyspeed
Allvarligt talat ser den ju helt sjukt opålitlig ut.
Jag har iofs aldrig kört min på bana med originalbromsar. Så jag har inget direkt att jämföra med.
Men när jag har varit ute på senare tid, Så beter den sig inte alls på de sättet.
Man ska ju givetvis aldrig bromsa inne i kurvan. Men den har faktiskt gått att bromsa ganska hårt även när man kommit in för snabbt och tvingats svänga utan att dansa.
Nu har jag både coilovers, bussningar och bromsar bytta och har därmed ändrat balansen helt.
Men de där hade jag vart lite skraj för att köra. Ser ju inte ut som du gör nått fel alls. Utan röven far bara åt helvete så fort du bromsar.
Du verkar ha väldigt mycket förmycket bromsbalans bak.. Bromsvåg och justera de hela vore nog en bra ide

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Postat: fre 16 aug 2013, 15:25:04
av MagnusS
Vad har du för hjulinställning o däck?

Re: Bromsbalans MR2 mk2

Postat: fre 16 aug 2013, 18:01:53
av GT4-R
Jesus ja nåt tok är det Med vänlig hälsning, ban instruktör