Generator till MR2 Turbo? ?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
todie
Inlägg: 202
Blev medlem: lör 02 maj 2009, 20:12:31
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Vänersborg
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Westcoast Motorsport
OrgNr: 821105-5515
Kontaktperson: Pontus Karlsson
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Generator till MR2 Turbo? ?

Inlägg av todie »

Hej på er.... jag undrar om någon är mer kunnig och har koll än mig själv.

Jag försöker att få tag i en ny generator. Tänkte att enklast är ju att se på generatorn vad den har för artikelnummer, men tidigare ägare har tyvärr sprayat sprayfärg över generatorn och etiketten är således inte läsbar.

Men... ju mer jag googlar desto mer förbryllad blir jag...då jag läser olika saker om de olika generatorer som finns till mr2 på olika sidor. så jag kan inte riktigt dra någon rätt slutsats av den fakta jag vet. Vad jag förstått finns det 13 olika generatorer.

Pratade med kompisen på Toyota i norge som sökte på mitt chassinummer, som då hittade 2 alternativ, men båda dom stod också som att dom hörde till GEN 1, alltså fram till 1992-11. Min är ju 1993-07, så det gjorde mig osäker.

Min specifikation ser ut så här:
Toyota MR2 Turbo /Sw20 /3SGTE /1993-07 /US Import /LHD /Power Steering /Gen2 /Rund kontakt /3 stift .....

Någon som har koll på, varför jag måste ha just den eller den, eller om det är flera som faktiskt passar?
Känner mig lite lost, och Toyota här hemma kunde inte heller riktigt säkert ta fram rätt artikelnummer på min bil.

Tack för all hjälp.

bifogar en bild på hur min generator ser ut. där ser ni hur båda kontakterna är monterade/riktade.
Bilagor
alternator_mr2_turbo-93_westcoastmotorsport.png
alternator_mr2_turbo-93_westcoastmotorsport.png (194.25 KiB) Visad 3680 gånger
Toyota MR2 Turbo -93 - http://www.westcoastmotorsport.se
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Generator till MR2 Turbo? ?

Inlägg av Pipedreams »

Toyodiy säger 90A när du har servostyrning och den har artnr: 27060-74440
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
todie
Inlägg: 202
Blev medlem: lör 02 maj 2009, 20:12:31
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Vänersborg
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Westcoast Motorsport
OrgNr: 821105-5515
Kontaktperson: Pontus Karlsson
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Generator till MR2 Turbo? ?

Inlägg av todie »

Det har jag väl kommit fram till också...men sen har jag hittat så många sidor som säger annat också...på nån sida var det 91-92 på det art nr. o nåt annat Ampere tal än 90.... och kompisen på toyota som sökte på chassinumret sa att det var 330 o inte 440...för det kom upp där i deras register...o toyota i sverige sa ännu ett annat nummer :P
men kan det vara så att toyota här hemma o i norge kanske inte har tillgång till hela utbudet men att faktiskt gen1 modellen innan fungerar också?

Tack för ditt svar pipedreams
Toyota MR2 Turbo -93 - http://www.westcoastmotorsport.se
Användarens profilbild
todie
Inlägg: 202
Blev medlem: lör 02 maj 2009, 20:12:31
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Vänersborg
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Westcoast Motorsport
OrgNr: 821105-5515
Kontaktperson: Pontus Karlsson
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Generator till MR2 Turbo? ?

Inlägg av todie »

...o sen e det vart man ska hitta en o köpa!?

tips?
Mr2-ben har jag kollat med tusen gånger men dom svarar på ungefär hälften av emailsen och då har jag ändå försökt köpa grejer av dom för totalt 8-9.000 så dom har jag änna tappat lusten att försöka handla av...hur mycket grejer dom än har...
men vill helst köpa i europa, helst av företag (eftersom jag har företag o slipper moms då). men just nu börjar jag bli desperat att få tag i en, så köper nästan vart som helst...
Toyota MR2 Turbo -93 - http://www.westcoastmotorsport.se
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Generator till MR2 Turbo? ?

Inlägg av Pipedreams »

Det spelar nog ingen roll vilken generation det står att det passar bara det är tidigare än den du har. Den runda kontakten har de haft länge och böts senare till en rektangulär. Se bara till att få åtminstone 90A.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
todie
Inlägg: 202
Blev medlem: lör 02 maj 2009, 20:12:31
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Vänersborg
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Westcoast Motorsport
OrgNr: 821105-5515
Kontaktperson: Pontus Karlsson
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Generator till MR2 Turbo? ?

Inlägg av todie »

Pipedreams skrev:Det spelar nog ingen roll vilken generation det står att det passar bara det är tidigare än den du har. Den runda kontakten har de haft länge och böts senare till en rektangulär. Se bara till att få åtminstone 90A.
vet du om det är enkelt attt byta den runda mot oval kontakt? jag tänker på om kablarna i min kabelhärva till den runda kontakten bara är att plugga ur o sätta på ett ovalt hölje? verkar finnas fler till salu med ovalt hölje nämligen.

Sen funderar jag på den andra kabeln, på min är den ju monterad "mot en" så att säga, medans många har den pekandes uppåt.
Går det att få plats med vilken som av varianterna, eller är det viktigt att jag har den monterat på rätt plats?
Toyota MR2 Turbo -93 - http://www.westcoastmotorsport.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Generator till MR2 Turbo? ?

Inlägg av cheetah1 »

Är den inte reparabel då? Ta isär och kolla vad som har gått åt h-e och byt bara den biten?
Skriv svar