Ballast avensis -07

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Ballast avensis -07

Inlägg av Speedo »

PierreW skrev:jag, har skarvat 5st Avensis ballaster på min bil och 6st på en polares bil.
Vi har kört med de ballasterna ihop med Kina lampor 3 år nu utan problem.

Löder man ordentligt och använder krympslang plus en massa varv med isoleringstejp så får man inget överslag ;)
Vad använder du för kabel när du skarvar?
dontony
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 17:08:53
Bilmodell: Land cruiser 100
Årsmodell: 2005
PostOrt: 86135
Land (Country): Sverige
Ort: Timrå

Re: Ballast avensis -07

Inlägg av dontony »

Det var dock inte svar på min fråga... Men varför hålla på å djävlas med styrdon från Toyota när man kan köpa kitt?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ballast avensis -07

Inlägg av PierreW »

Speedo skrev:Vad använder du för kabel när du skarvar?
Ingen mer än de kablar som sitter standard på lampan och från Ballasten.
Har inte behövt förlänga nån kabel till högspänningen så jag vet inte vilken som är bäst, men tjock isolering är ju en fördel.



dontony skrev:Det var dock inte svar på min fråga... Men varför hålla på å djävlas med styrdon från Toyota när man kan köpa kitt?
Att köpa eftermarknads är ju klart att föredra för smidighetens skull då du inte behöver lossa nånting, går ju att montera "på plats" så att säga och original Ballasten kan sitta kvar i strålkastaren.

Dock har jag ingen koll på vilka Kitt det finns med riktiga Xenon lampor i.
De som säljs är ju mest för bilar med Halogen, och då är ju lampsockeln ex H7.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Ballast avensis -07

Inlägg av PartyBoy »

Caniz skrev:
PartyBoy skrev:Är du HELT säker på att du fått rätt lampa?
Annars skulle den väl inte passa?

Om du har bytt lampa och den fortfarande dummar sig så är det med största säkerhet en av följande 2 saker eller båda: Glapp eller dålig styrenhet(ballast). Har du samma problem när bilen står helt stilla så skulle jag tro på det senare, är det däremot när du kör över farthinder, gupp i vägen eller svänger så tror jag mer på det första.

//Caniz

Jag blev en erfarenhet rikare när en kund kom med ett trasigt halvljus. Vi hade slut på xenonlampor, och fick köpa en av konkurrenten volvo. Monterade lampan med samma resultat, slocknade nästan direkt. Drog den förhastade slutsatsen att ballasten måste vara kass, så beställde en ny strålkastare. Monterade denna med samma resultat! Lite kliande i huvudet och provade en ny original lampa från Toyota och tänt vart de där! Det är alltså jävligt viktigt att man fått i RÄTT lampa!!
---------------------------
Toyota Mek
dontony
Inlägg: 125
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 17:08:53
Bilmodell: Land cruiser 100
Årsmodell: 2005
PostOrt: 86135
Land (Country): Sverige
Ort: Timrå

Re: Ballast avensis -07

Inlägg av dontony »

Tja
Pratade precis med Toyota i Västerås. Lampbyte fast pris 10:- + lamplampkostnad. ang styrdonet så tar Toyota det pga fel från fabrik.
Skriv svar