Hallå Toyota-kompisar
I går natt (naturligtvis) upptäckte ja att jag inte hade nån laddning (mysigt i snöyran, en halmil hem)
Tog en flukt på raketen i dag och konstaterade följande:
*när tändningen var på hade ja 12V på voltmätarn (i kupen) samt att laddlampan lyste
*när motorn gick hade ja 11V och laddlampan var släkt
*multimeter på polerna och fick 12,5V
*dessutom var höljet på den knubbiga vita kabeln, och kabeln till vänster om den, av, nån mm från kontaktstycket
(den runda kontakten på generatorns gavel)
Skulle vara bra med lite hjälp i det totala mörkret
4A FE laddar ej
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: 4A FE laddar ej
Med motorn igång ska du en laddning på 13,7-14,2 volt.
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: 4A FE laddar ej
Det vet jag, däremot vet jag inte vad de fyra kablarna är till för och var de tar vägen,Stigge skrev:Med motorn igång ska du en laddning på 13,7-14,2 volt.
var laddningsreläet sitter och vad man kan vänta sig för resultat när det inte fungerar
tex kunde man misstänka att fukt leder strömmen direkt till jord istället för att ladda batteriet
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: 4A FE laddar ej
Fyra kablar? Vid?
Sitter polskorna fast ordentligt då? Inge glapp någonstans?
Laddrelät sitter i generatorn och det kan ju vara så att kolen är slut/dåliga. Rätt enkelt och billigt å byta. Kol och hållare kostar kanske 200 hos Toyota. Visst man kan handla lösa kol lite överallt men brukar vara lite fippliga å montera med fjädrar och lödning.
Sitter polskorna fast ordentligt då? Inge glapp någonstans?
Laddrelät sitter i generatorn och det kan ju vara så att kolen är slut/dåliga. Rätt enkelt och billigt å byta. Kol och hållare kostar kanske 200 hos Toyota. Visst man kan handla lösa kol lite överallt men brukar vara lite fippliga å montera med fjädrar och lödning.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: 4A FE laddar ej
De tre kablarna på generatorns gavel samt den på sidan (tror att det är B+).Dale skrev:Fyra kablar? Vid?
Sitter polskorna fast ordentligt då? Inge glapp någonstans?
Laddrelät sitter i generatorn och det kan ju vara så att kolen är slut/dåliga. Rätt enkelt och billigt å byta. Kol och hållare kostar kanske 200 hos Toyota. Visst man kan handla lösa kol lite överallt men brukar vara lite fippliga å montera med fjädrar och lödning.
Kolen tror jag inte det är för de bytte ja för tre år sen, men relät skulle det kunna vara(???). senast jag rotade i det där såg diodbryggan lite vissen ut, med sprickor i det gråa plasthöljet.
Det sjuka är att laddningslampan beter sig normalt och att jag har full kräm i batteriet när motorn är avstängd
Det kan iof. vara voltmetern i instrumentbrädan som fånar sig; det är den billigaste från biltema
Kan nån nämna var under motorhuven jag kan sätta multimetern för att prova laddningen?
-Ska ta och kolla närmare på den där kontakten senare, det var lite kallt om tassarna i går
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: 4A FE laddar ej
Mät över batteripolerna.
PS. Kolla på http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Bilbatteri där de står lite mera.
- Motorn avstängd och halvljuset av (över 12 volt)
- Motorn avstängd och halvljuset på (spänningen sjunker något med fortfarande över 12 volt)
- Motorn på och halvljuset på (över 13 volt)
- Motorn på runt 2000 varv (en tredjedel av maxvarvet) och halvljuset på (strax över 14 volt)
- Efter ett par minuter med motorn avstängd och halvljuset av (strax under 13 volt)
PS. Kolla på http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Bilbatteri där de står lite mera.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: 4A FE laddar ej
Tack för tipset dale
Gjorde en upptäckt i dag:
att sidoanslutningen (B+:en) hade ett flera millimeter tjockt lager korrosion på sig, att kopparkabeln var (under all ärg) helt grön, OCH att kabelhöljet var bränt
-iof inte så mystiskt med tanke på att kontakten sitter längst fram på bilen, precis bakom kylaren och förmodligen blir nerkletad med div. görgel
förmodligen orkar inte tillräckligt med spänning passera genom geggan för å ladda batterit
Så i morrn ska ja borsta av prylarna så kanske det blir spännande
cyklade dessutom t stora metropolen Nyköping å köpte en ny generatorrem
Edit: Efter byte av generatorn konstaterades att likriktarbryggan hade ärgat sönder -det var bara att byta generator eftersom det var 200 kronor billigare än att byta bara diodbryggan @_@ ...
Edit 2: Kör ALLTID, ALLTID!!! med skyddskåporna PÅ under motorn! Den här säsongens snösmältning hade skapat en gigantisk vattenpöl som stänkte in på den nya (1 år) generatorn och kortslöt den med ett nytt laddningsfel som följd ... vilket medförde att även vindrutetorkarna sa upp sig för en tid
Gjorde en upptäckt i dag:
att sidoanslutningen (B+:en) hade ett flera millimeter tjockt lager korrosion på sig, att kopparkabeln var (under all ärg) helt grön, OCH att kabelhöljet var bränt
-iof inte så mystiskt med tanke på att kontakten sitter längst fram på bilen, precis bakom kylaren och förmodligen blir nerkletad med div. görgel
förmodligen orkar inte tillräckligt med spänning passera genom geggan för å ladda batterit
Så i morrn ska ja borsta av prylarna så kanske det blir spännande
cyklade dessutom t stora metropolen Nyköping å köpte en ny generatorrem
Edit: Efter byte av generatorn konstaterades att likriktarbryggan hade ärgat sönder -det var bara att byta generator eftersom det var 200 kronor billigare än att byta bara diodbryggan @_@ ...
Edit 2: Kör ALLTID, ALLTID!!! med skyddskåporna PÅ under motorn! Den här säsongens snösmältning hade skapat en gigantisk vattenpöl som stänkte in på den nya (1 år) generatorn och kortslöt den med ett nytt laddningsfel som följd ... vilket medförde att även vindrutetorkarna sa upp sig för en tid