motorn startar ej. PROBLEMET LÖST :)
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
motorn startar ej. PROBLEMET LÖST :)
hej. jag håller på att försöka starta st205 motorn som sitter i min st185 kaross.
FELET LÖST.
jag undrar om någon har tips på fel som det kan vara då där inte kommer någon gnista från fördelarlocket. tar jag den ensama tändkabeln från tändspolen så kommer där en gnista när man slår av och på med nyckeln (utan att "starta" bilen).
som ja har uppfattat det så sitter kablarna till tändningen i ecu:n likadant i mr2 gen 3 ecu:n som det sitter i st185 ecu:n (använder mr2:ans ecu för att få bort vattennivåmätaren i intercoolern)
tips någon.
får testa lägga pengar på nya tändgrejor annars för att utesluta dom (tändspole, fördelarlock, rotor) men dom kostar lite så jag vill inte köpa dom i onödan
FELET LÖST.
jag undrar om någon har tips på fel som det kan vara då där inte kommer någon gnista från fördelarlocket. tar jag den ensama tändkabeln från tändspolen så kommer där en gnista när man slår av och på med nyckeln (utan att "starta" bilen).
som ja har uppfattat det så sitter kablarna till tändningen i ecu:n likadant i mr2 gen 3 ecu:n som det sitter i st185 ecu:n (använder mr2:ans ecu för att få bort vattennivåmätaren i intercoolern)
tips någon.
får testa lägga pengar på nya tändgrejor annars för att utesluta dom (tändspole, fördelarlock, rotor) men dom kostar lite så jag vill inte köpa dom i onödan
Senast redigerad av kribbe den lör 22 nov 2014, 14:50:39, redigerad totalt 4 gång.
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: ingen gnista
Hållaren som tändspolen sitter på, är fastskruvad mot torpedväggen?
För den jordas därigenom.
För den jordas därigenom.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: ingen gnista
det ska jag testa. jag lossadetändspolen från sin hållare då tändkabeln inte räckte till
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: ingen gnista
det var det inte. fortfarande ingen gnista. som jag kan se på elscheman så är utgångarna på st185 ecu:n likadana utgångar till tändning som mr2 gen 3 ecu:n så jag tror inter felet ligger i mitt kopplande där.Zerocool skrev:Hållaren som tändspolen sitter på, är fastskruvad mot torpedväggen?
För den jordas därigenom.
finns där något som styr när ecu:n ska skicka signal till ignitern och vidare till spolen som det kanske kan vara fel på??
och är där någon igentlig teknisk skillnad mellan toyotas tändspolar (celica 89 utan turbo, st185, st205) förutom annan tändkabelfattning på spolen och olika hållare som den sitter på....för jag testade med spolen från min celica 89 men det fungerade fortfarande inte och den spolen vet jag fungerar. testade även med ignitern från st185:an
Senast redigerad av kribbe den tis 18 sep 2012, 15:20:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: ingen gnista
för saken skull.... går det att "fuska" och koppla en extern 12v tändspole direkt till batteriet eller blir ecu:n fullständigt förvirrad då?
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: ingen gnista
nu har jag hållt på en hel helg utan att hitta några kopplingsfel. så nu tänkte jag testa köpa ny igniter och tändspole då det är det felkoderna säger att felet ligger.
fel 14: ingen IG signal från igniter till ecu
Jag trodde att där var någon form av startspärr på den då där satt under instrumentbrädan ett par relä och en lampa. ena relät var kopplat till dimljusknappen med två sladdar.
men sen hängde där en bunte kablar som jag tror ska gå till dimljusknappen igentligen.
men jag undrar om där kan ha varit någon kabel som fungerar som startspärr (hittar inga skarvade kablar från tändningslåset eller riktigt var den buntan kablar går till.
kablarna är 3-4 rosa sladdar med olika färgade linjer, en grön med vit rand tror jag, en röd med svart rand. kan ha glömt någon. (lägger upp en bild senare)
ska väl tilläga att tändspolen blir väldigt varm, har för mig att den inte ska bli mer än ljummen
jag har mät kablarna till ignitern och där är 12v fram, kablarna är hela mellan igt och igf till ecu:n
har någon ett annat tips vad det kan va så tar jag gärna emot förslag. Annars blir denna bilen snart en reservdelsbil till en hel st185 bil om jag hittar någon billigt
fel 14: ingen IG signal från igniter till ecu
Jag trodde att där var någon form av startspärr på den då där satt under instrumentbrädan ett par relä och en lampa. ena relät var kopplat till dimljusknappen med två sladdar.
men sen hängde där en bunte kablar som jag tror ska gå till dimljusknappen igentligen.
men jag undrar om där kan ha varit någon kabel som fungerar som startspärr (hittar inga skarvade kablar från tändningslåset eller riktigt var den buntan kablar går till.
kablarna är 3-4 rosa sladdar med olika färgade linjer, en grön med vit rand tror jag, en röd med svart rand. kan ha glömt någon. (lägger upp en bild senare)
ska väl tilläga att tändspolen blir väldigt varm, har för mig att den inte ska bli mer än ljummen
jag har mät kablarna till ignitern och där är 12v fram, kablarna är hela mellan igt och igf till ecu:n
har någon ett annat tips vad det kan va så tar jag gärna emot förslag. Annars blir denna bilen snart en reservdelsbil till en hel st185 bil om jag hittar någon billigt
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: ingen gnista
Har felsökt ecu:n nu och den ger rätt signal från igt från ecu till igniter enligt felsökningsschema. Så då är igniter eller tändspole som bör vara kasst. Testar beställa hem bägge direkt och ser om det fungerar
Re: ingen gnista
Kolla så du får STA (tror det hette så) signal, en signal till ecu när du kör på startmotorn. om den faller bort har jag för mig du inte får någon gnista.
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: ingen gnista
hmmmm. Värt att kolla. Ska göra det i helgen. men då igt signalen blir aktiverad så tycker jag att det är fel på igniter eller tändspole. Hade sta signalen varit väck så borde inte igt signalen startas tycker ( kan inte svara säkert på mitt påstående)KE20 skrev:Kolla så du får STA (tror det hette så) signal, en signal till ecu när du kör på startmotorn. om den faller bort har jag för mig du inte får någon gnista.
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: ingen gnista
Mellan sta och e1 så finns det signal enligt felsökningsshemakribbe skrev:hmmmm. Värt att kolla. Ska göra det i helgen. men då igt signalen blir aktiverad så tycker jag att det är fel på igniter eller tändspole. Hade sta signalen varit väck så borde inte igt signalen startas tycker ( kan inte svara säkert på mitt påstående)KE20 skrev:Kolla så du får STA (tror det hette så) signal, en signal till ecu när du kör på startmotorn. om den faller bort har jag för mig du inte får någon gnista.