Köpguide Celica generation 6 1994-1999

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Köpguide Celica generation 6 1994-1999

Inlägg av Dale »

Köpguide Celica generation 6 1994-1999
Celica generation 6 har 3 olika grader av utrustning från enklaste ST vidare till GT och GT-Four för den med turbo, 4 hjulsdrift.

Kort så kan man väll säga att om det är en GT eller GTi e nog ihopblandat med tidigare generationer. Celica generation 6 har 3 olika grader av utrustning från enklaste ST vidare till GT och GT-Four för den med turbo, 4 hjulsdrift.

AT200 även kallat ST
Motor 7A-FE på 1,8 liter, 16 ventiler, EFI bränslesystem, 110-116 hkr, manuell 5 växlad eller automatisk 4-stegad låda, framhjulsdrift.
AT200 är den enklaste dock så kan den extra utrustas med AC, ABS, skinnklädsel m.m. så den blir "komplett". Automat fanns bara i USA eller Canada.
ST202 även kallat GT
Motor 3S-GE på 2,0 liter, 16 ventiler, EFI bränslesystem, 170-175 hkr, manuell 5 växlad låda, framhjulsdrift.
ST202 är snarlik AT200 men med större motor.
ST204 även kallat GT
Motor 5S-FE på 2,2 liter, 16 ventiler, EFI bränslesystem, 136-140 hkr, manuell 5 växlad eller automatisk 4-stegad låda, framhjulsdrift.
ST204 är snarlik AT200 men med en "smog" motor. Såldes bara i USA och Canada.
ST205 även kallat GT-Four
Motor 3S-GTE, 16 ventiler, turbo, EFI bränslesystem, manuell 5 växlad låda, 4 hjulsdrift.
ST205 är top-of-the-line men skinnklädsel, taklucka är tillval.

1994 kom 20X modellerna.
1995 (min årsmodell) ingen förändring.
1996 kom sidokjolar som standard i många länder (Wide Body). En annan ratt, airbag på passaserarsäte, högt monterad bromsljus och en annan spoiler på bakluckan kom även 1996 så de året gjordes en del förändringar.
1997 ingen förändring.
1998 (endast Japan) fick andra baklysen (samma som på min bil)
1999 tror jag inte dom tillverkades längre utan är igentligen sent inregistrerade 1998or.

ST205an klarade inte avgaskraven "over there" och fanns bara som liftback (halvkombi) medans dom andra modellerna fanns även i coupe (endast i USA och Canada) och cab. ST205an fanns även i en WRC variant men å hitta en sån e inte helt lätt. Finns typ 5 gatreggade i hela europa.


Dom flesta ST205orna är väldans välvårdade på grund av dom som ägt dom har haft råd att underhålla dom ordentligt. Ny priset i sverige var runt 460-480 tusen och då kostade skinnklädseln extra så billiga var dom inte. Tur är att slitdelar och försäkring billiga. Jämför med Audi S2 eller Ford Cosworth så kostar dom tyska brödernas delar och försäkring minst de dubbla. Köper du en importerad bil så är det knappt någon undredsbehandling så att köra dom på vintern lär rosten komma snabbt. Jag lät kosta på min en ordentlig underredsbehandling och lackförsegling på senhösten å den kosta 5500 kronor. Det kan skilja lite i utrustningen på dom importerade bilarna beroende på vilket land dom kommer ifrån. Min från Italien har tillexempel högtrycksspolning till strålkastarna medans dom tyska brukar sakna den.

Kolla karossen. Kolla så den är rak och fin i plåten. Kolla även om det är några färgskillnader på bilen som kan tyda på en reparation. Ett tips är att ta kort på bilen med en digitalkamera och titta på dom bilderna. Man ser tydligare skillnader med digitalkamerorna är med blotta ögat. Se nedan där 2 silvriga står bredvid varandra som är samma färg i verkligheten men inte i digitalkameran.
Bild
Man kan även knacka lite försiktigt på plåten för att höra om det är plåt. Är det reparerat så kan det ju vara ett annat ljud. Man kan ju även testa med magnet men huven är i aluminium så där fastnar inte magneten. Huven är för övrigt väldigt lätt å få bulor på om man trycker igen den så kolla att den är rak och fin. Främre och bakre kofångare är i plast så där lär du under och titta lite om det ser rakt ut eller om det är reparerat.

Kolla serviceboken om alla stämplar finns. Vid 10000 mil skall kamremmen bytas och vid 12000 mil är det en till stor service så den kan kosta. Min 10000 mila service kostade mig strax under 8000 kronor och min 12000 mila service gick på runt 4500 kronor.

Under huven. Kolla under huven hur oljan ser ut och hur den luktar. Skruva även av oljepåfyllningslocket, kylarlocket på kylaren och den västkefyllda intercoolern och undersök. Är det nått skummtliknande där kan tyda på något packningsproblem. Kolla även batteriet så det inte är för lite vätska i det.

Däck och skivor. Kolla även däcken och skivorna runt om. Däcken är lite specialmått (215/50R16) på så dom är inte billiga. En del sätter på lite bredare däck för dom är billigare då det är mera standardmått. Skivorna (315 mm ventilerade runt om) ska det inte vara några sprickor i eller någon rost.

Inne i bilen kollar du hur pedalerna känns. Kolla även hur pedalgummi, ratt och växelspaksknopp är slitet. Har bilen gått 5000 mil och prylarna ser slitna ut så är det något som inte stämmer. Troligtvis har bilen gått längre än mätaren då. Visserligen slits lädret på växelskapsknoppen fort men ratten håller längre. Trampa även ner kopplingen och växla igenom dig alla växlar. Beroende på va du kört tidigare så kommer du nog tycka att det går tungt. Växellågan är extremt hållbar. Den är gjord för motoreffekter upp till 600 hkr. Känns det lite fladdrigt kan växelförarprylarna vara slitna och sånna kostar runt 2000 å fixa.

Vrid på tändningen och kolla instrumenteringen att lampor tänds upp och att ABS-lampan slockar efter ett tag. Ingen av dom övriga lamporna skall blinka. Gör dom det så är det troligast motorlampan som indikerar nått e fel. Kan vara allt från låg kylvätska till motorn skuren. Så var observant. Fråga bilens ägare om du ser nått konstigt.

Före provkörning: En turbomotor måste bli varm innan man börjar pressa den å lika så måste den svalna innan den stängs av. Låt gjärna bilen stå på tomgång en stund innan du åker och efter körningen likaså. Har du kört hårt med den så låt motorn stå på tomgång 1-2 minuter innan du stänger av den. Kom ihåg att dom där tuffa uppvarvningarna innan man stänger av motorn som vissa gör äter upp turbon så efter 1-2 minuter tomgång vrider du bara av nyckeln.

Starta motorn och titta efter rök och lyssna efter oljud. Det bör inte finnas nått mer än en vanlig bil. Det kan iofs finnas lite tickandes någon sekund innan oljepumpen fått upp oljetrycket men sen ska de inte vara nått konstigt.

Testa hjulupphägningen. Kör iväg sakta och lyssna efter konstiga ljud. Kör du över ett fartgupp eller en trotoarkant och hör något kan det vara någon bussning i hjulupphägningen som behöver ses över. Leta reda på en stor öppen parkering och sväng fullt åt ena hållet och kör sakta runt i cirklar för att lyssna efter ett lågt rullande oljud. Sväng sedan åt andra hållet och gör likadant igen. Hör du något här så kan det vara ett slitet hjullager. Drivknutarna är det sällan problem med.

Testa diffen. När du sedan kör rakt fram och har 2ans växel i vid 2000 varv och gasar på så ska du lyssna efter nått klonkljud bak. Hör du något sånt så kan diffen bak vara sliten.

Testa kopplingen. När du fått i 3ans växel så håll runt 65 km/h och trampa gasen i botten. Drar motornvarvet iväg men bilen "hänger" inte med så kan kopplingen vara sliten. Kan kosta runt 5000 å byta.

Testa turbon. Ligg på 3ans växel och motorvarvet på 2000 och trampa gasen i botten. Bilen bör då öka något till 3000 varv där det börjar hända lite saker. Vid 4000 laddar turbon för fullt ända upp till 6500 men se upp. Du ligger nog nu i 140 km/h å då har du ju för längesen passerat högsta hastigheten i sverige. Kolla backspegeln om du ser någon vit eller blå-grå rök. Gör du det så är det något dyrt som e paj. Vit rök e turbon paj å e röken blå-grå så e kolvringarna dåliga.

Testa bromsarna. Dom testar du helt enkelt med att bromsa men kolla backspegeln först så du inte har någon bakom dig. Bromsarna på ST205an är grymma så håll hårt i ratten och var beredd på det värsta ifall nått skulle vara tokigt med bromsarna. Testa först bromsa lite hårdare än normalt från 40-50 ner till noll. Testa sen hårt från runt 100 ner till sakta. Trampa så hårt så att ABSen får jobba. Det är normalt att ena hjulet låser sig typ en halv sekund innan ABSen börjar jobba.


Att handla bilen av en bilhandlare kan kännas tryggt. Dessvärre växer ju inte bilarna på trän och det brukar vara ett påslag på 20-30 tusen bara för bilen står hos en bilhandlare. Är det en svensksåld så e de 25-50 tusen till som om det är värt det kan man ju undra. Fabriksgarantierna har ju gått ut och jag lägger hellre dom 25-50 tusen som en svensksåld kostar mer på underredsbehandling och kopplar in halvljusautomatiken själv. Det snackas även om att vissa verkstäder inte vill ta in dom importerade bilarna men känner ett par som har några svensksålda och dom upplever problemet att ingen kan skruva bilarna som ett större problem. Man får ringa runt och kolla. Priserna varierar väldans mycket. Jag har hittat en verkstad som gillar att skruva ST205 så jag har tur. Bra priser och bra service. Tyvärr ingen Toyota märkesverkstad men det känns som det kvittar. Huvudsaken är man är nöjd och det är jag.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]