Auris TouringSports

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Auris TouringSports

Inlägg av GT4-R »

Kloge skrev:Innan vi bestämde oss för Auris så provkörde vi Golf kombi med dsglådan med 7 växlar.
Mycket trevlig sak.
Men med multidrive så finns det inga "växlar"så en intressant fråga hade varit hur många "växlar" den har dvs hur mycket kan den ändra utväxlingen?

Jämfört med manuella lådan är det skillnad på utväxlingen,hur mycket varvar man/aut i 110km/h?

Jag har dålig koll på detta tror det funkar som på en skoter;)
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Auris TouringSports

Inlägg av GT4-R »

Varför valde ni inte golfen?

dyrare?

Bättre hållbarhet på japanen?



Jag gillar skarpt tysken mycket fina vxl lådor och motorer. Trevligare inredning än toyotan mm. kör ju tiguan manuell med en kanon trevlig motor 1,4 tsi 170.

Saknar verkligen att toyota inte kan göra roligare bilar att köra med finare inredning mer roliga inställnings möjligheter. tex sido spegel fälls ner vid backning mm mm. kom igen toya mer finesser.

kör själv fortfarande toyota och vill köra vidare. har nog toyotan mest för bra pris hållbarhet och kanon bra service här i Gävle.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Auris TouringSports

Inlägg av GT4-R »

ps får nu på fredag nya golfen med auto till jobbet. byter ut 2011 prius..
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Kloge »

VW har haft mycket strul med koksade motorer,kamkedjor,dsglådor mm och när jag pratade med försäljaren så var detta inget han hade hört talas om.
Dessutom har VAG dåliga verkstäder som får mycket kritik så att det kändes som att Toyota är bättre.Dessutom har inte Toyota longlifeservisar.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Auris TouringSports

Inlägg av GT4-R »

Ja är sjukt 3000 mil innan olje byte.

Tiguanen har nu gått 700mil drygt. små rycker lite när den är kall men rycker mindre på 98 okt. inga fel än så länge. har små ryckt sen ny. alla sex bilar samma symton kalla.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Glenn »

GT4-R skrev: Har olje temp mätare i tiguanen ( blockvärmare ) och den blir varmare fortare än den andra tiguanen som bara har bensinvärmare. Har 6 st tiguaner;)

nu pratar jag bara olje temp
..Eller så värmde blockvärmaren mest upp blocket där oljetempgivaren råkade sitta ?

Så gissar jag det var :) blockvärmare brukar som sagt funka ganska uselt i praktiken, även om det i teorin borde gå att få ganska bra..

Slangvärmare brukar inte heller funka bra, det enda som funkar bra enl min erfarenhet är en riktig doppvärmare som sitter i en frostplugg, ja och bränsledrivna värmare då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Glenn »

Har inte de flesta steglösa lådor fejkade steg idag bara för att inte föraren ska bli förvirrad ? vet att vissa har så i alla fall.

Jag skulle också hållt mej undan från VAG, mest för att dom är överprissatta utan anledning, och i andra hand för att dom har lite sämre kvalitet, och då inkluderar jag inte ens VAG's usla serviceorganisation som är helt SJUKT dålig, jag har kompisar som kör både VW och Audi, som på fullt allvar kör långa omvägar för att serva bilen på nån ickeauktoriserad fristående verkstad som INTE är helt inkompetent vilket samtliga VAG-verkstäder verkar vara.

VAG-bilar verkar vara de enda bilarna där en servicestämpel från en auktoriserad verkstad är ett varningstecken, och en från "kjelles folkareparationer och limtuber AB" är nån slags märkning för att ägaren bryr sej om bilen..

Däremot håller jag med om att toyota är kassa på att få till roliga finesser och framförallt roliga motorer och 4wd i bilarna.

Jag ogillar audi ganska starkt, men en sak får man ge dom, varenda jävla bilmodell kan beställas med stor motor och 4wd i princip, ska man ha en toyota med 4wd får man välja den specifika modellen som har det och ta motorn som erbjuds i princip.

(Jag står fan inte ut att köra bilar med klena motorer, usch, ångrar mej alltid..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Kloge »

Hämtade ut bilen i eftermiddags och jag är kär. Jag har inget att klaga på förutom att det inte finns servicepåminnelse,något som dieselbilarna har.
Automatlådan är kanon :thumbup:
Väldigt euforisk just nu!
Kloge
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 jan 2015, 21:36:16
Bilmodell: Verso Bensin
Årsmodell: 2018
PostOrt: Perstorp

Re: Auris TouringSports

Inlägg av Kloge »

På jobbet står bilen hela dagen i några minusgrader och när jag kör hem så kommer det ljummen luft i kupén efter bara någon minut. Det är utan motorvärmare. Hur är det möjligt? Elektriskt element?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Auris TouringSports

Inlägg av cheetah1 »

Det är ju en bensinare? Det behöver inte ta mycket längre tid än så.
Dock kan den vara utrustad med antingen ett elelement eller också en AC som den kan köra baklänges (värma kupén), men det är tekniker jag bara har hört talas om (på bilar vill säga) och aldrig sett i verkligheten. Hade det varit en diesel hade den kanske haft en bränsledriven tillsatsvärmare, men det var det ju inte.
Men hursomhelst "någon minut" låter inte alls omöjligt i mina öron, om du börjar köra direkt. Däremot kanske lite svårt att få nån direkt värme så fort om den bara står på tomgång.
Skriv svar