Bilen startade och sedan dog mitt på vägen-Avensis, bensin

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Bilen startade och sedan dog mitt på vägen-Avensis, bensin

Inlägg av quandrione »

Hejsan,

Har en Avensis kombi, bensin, 2005. Har stått i garaget under helgen. Startade den imorse, körde ut från garaget till vägen, stannade för en buss, och sen när jag släpte på koppligen för att köra igen så dog bilen. Försökte starta igen, men icke. Det kan inte ha varit batteri då jag bytte den några månader sedan hos Toyota. Har även bytt startmotorn ett år sedan. Det var i och för sig mekonomen som gjorde det men tror inte de gjort ett fel.

När jag försökte starta, lät det som att tändningen gick igång men motorn startade inte. Alltså det var inget klick ljud. Ingen varningslampa lyste. Då jag stod mitt på vägen, jag knuffade den en bit för att lämna plats åt andra, satte mig i bilen och försökte igen, och då gick det bra. Så jag är lite rädd att det kan hända igen.

Den har gått 15000 mil. Jag funderar om en 15000 milaservice behövs??? Har servat den varje år men inte 2015. Jag kör max 1000 mil om året så tänkte jag kan skippa ett år. 2014 servade mekonomen den och jag undrar om de fuskade med något, men det går ju inte veta.

Några tips skulle vara väldigt tacksamma. Skulle en äkta Toyota service vara värt det? Den kommer kosta ungefär 4000 kr.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Bilen startade och sedan dog mitt på vägen-Avensis, bens

Inlägg av tobo »

Tändningslåset?
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Bilen startade och sedan dog mitt på vägen-Avensis, bens

Inlägg av quandrione »

tobo skrev:Tändningslåset?
Vad kan vara fel på tändningslåset? Eller snarare hur kollar man det? Nu har ju bilen gått bra utan problem, så jag undrar om det helt enkelt är att jag behöver serva den igen.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bilen startade och sedan dog mitt på vägen-Avensis, bens

Inlägg av cheetah1 »

Nej, den här typen av fel uppstår inte på grund av försenad service. Sen skadar det inte ändå, men det är inte det som är orsaken här, det kan jag sätta en peng på.

När du vred på tändningen, tändes instrumenteringen upp då? Gav den något som helst liv ifrån sig? Tänker på att du sa att batteriet nyligen är bytt, kan det kanske vara så att ena polskon är lite glapp? Hände nämligen oss en gång. Även någon av anslutningarna på startmotorn skulle kunna vara lite glapp.

Annars vet jag att någon modell kunde få problem med glappande tändningslås, men jag minns inte om det var Avensis eller någon annan, eller rent av ett annat fabrikat kanske. Men engångsfel kan ju förstås uppstå ändå, så det ska ju inte uteslutas.

Det är väl i princip det enda som kan orsaka ett sånt fel. Glapp på batteripolsko, startmotoranslutning eller i tändningslås, eller förstås i kablarna och reläerna däremellan. Ni som har koll, sitter det ett separat startrelä på dom här?

Sen finns det väl en annan grej, din beskrivning är lite vag, men det passar ihop med att det funkade när du flyttade bilen. I väldigt ovanliga fall kan det bli så att startmotordrevet inte går in i kuggkransen, utan det lyckas ställa sig mot en kugg och bara snurra och skava. Det SKA inte kunna bli så, men det kan hända ibland ändå, tillexempel om kuggkransen eller drevet blivit sliten av någon anledning. Vad som då hjälper är att man ruckar lite på bilen med en växel i, tillexempel. Men då bör du ha hört startmotorn ge ifrån sig ett högt skrapande vinande.
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Bilen startade och sedan dog mitt på vägen-Avensis, bens

Inlägg av quandrione »

cheetah1 skrev:Nej, den här typen av fel uppstår inte på grund av försenad service. Sen skadar det inte ändå, men det är inte det som är orsaken här, det kan jag sätta en peng på.

När du vred på tändningen, tändes instrumenteringen upp då? Gav den något som helst liv ifrån sig? Tänker på att du sa att batteriet nyligen är bytt, kan det kanske vara så att ena polskon är lite glapp? Hände nämligen oss en gång. Även någon av anslutningarna på startmotorn skulle kunna vara lite glapp.

Annars vet jag att någon modell kunde få problem med glappande tändningslås, men jag minns inte om det var Avensis eller någon annan, eller rent av ett annat fabrikat kanske. Men engångsfel kan ju förstås uppstå ändå, så det ska ju inte uteslutas.

Det är väl i princip det enda som kan orsaka ett sånt fel. Glapp på batteripolsko, startmotoranslutning eller i tändningslås, eller förstås i kablarna och reläerna däremellan. Ni som har koll, sitter det ett separat startrelä på dom här?

Sen finns det väl en annan grej, din beskrivning är lite vag, men det passar ihop med att det funkade när du flyttade bilen. I väldigt ovanliga fall kan det bli så att startmotordrevet inte går in i kuggkransen, utan det lyckas ställa sig mot en kugg och bara snurra och skava. Det SKA inte kunna bli så, men det kan hända ibland ändå, tillexempel om kuggkransen eller drevet blivit sliten av någon anledning. Vad som då hjälper är att man ruckar lite på bilen med en växel i, tillexempel. Men då bör du ha hört startmotorn ge ifrån sig ett högt skrapande vinande.
Ja, instrumentpanelen lyste upp fint. Har kollat batteri kopplingen och det verkar i alla fall inte sitta glapp.

Glapp i tändningslås kan jag nog inte verifiera själv. Vet inte hur. Men detta har hänt första gången på 4 år.

Startmotorn är också bytt ett år sedan av mekonomen. Och då det inte blev något konstigt skrapande ljud så tror jag inte det är det sista du nämnde med startmotorn.

Kanske får jag tänka "en gång är ingen gång".

Jag kan ju slutligen passa på att fråga om service. Om jag nu ändå borde serva bilen, är det viktigt att serva hos Toyota eller funkar det lika bra med Mekonomen. Avensis från 2005 har väl ändå inte några mjukvaruppdateringar som brukar göras eller något speciellt som Mekonomen eller någon annan verkstad inte skulle känna till? Tips och råd är välkommna.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Bilen startade och sedan dog mitt på vägen-Avensis, bens

Inlägg av tobo »

Om det händer igen, prova att trycka nyckeln i olika riktningar i startläget. Har läst om andra som haft slitage i tändningslåset. (Googla) :roll:
Skriv svar