Köpråd - Toyota Avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Fasse
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 15 jul 2016, 20:16:17
Årsmodell: 0
PostOrt: Uddevalla

Köpråd - Toyota Avensis

Inlägg av Fasse »

jag står i tankarna att köpa en kombi, jag är totalt ointresserad av bilar och vill bara äga något som funkar och mitt intryck är att Toyota är ett sådant märke så därför är jag här!

Så här är scenariot, min sambos bil har lagt ner (en äldre fransk sak) och istället för att pilla med den tänkte vi då köpa en kombi. Just nu är det bara jag och hon men nästa år planerar vi tillökning. Det är primärt hon som kommer köra den till och från jobbet (endast ett par kilometer) samt de vanliga vardagsbestyren. Vi kommer ha kvar min bil som andra bil, vi kommer förmodligen inte köra mer en 1000 - 1500 mil per år med kombin. Det är begagnat jag är ute efter.

Viktigt för mig

*Inga besvär
*Säker

Viktigt för henne

*hyfsat pigg
*bra ljud som anslutningar aux / blåtand


Vill helst hamna någonstans kring 150 tkr men kan sträcka mig uppåt 200 tkr sträcket.

Är det något särskilt man skall ha i åtanke, ex dyra reparationer som kommer vid särskilda miltal, särskilda modeller som man skall undvika?Vad är ett bra miltal på begagnat? Vill såklart ha en så ny som möjligt =)

Vad skulle ni rekommendera mig att kika på?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd - Toyota Avensis

Inlägg av riclin »

Fasse skrev:jag står i tankarna att köpa en kombi, jag är totalt ointresserad av bilar och vill bara äga något som funkar och mitt intryck är att Toyota är ett sådant märke så därför är jag här!

Så här är scenariot, min sambos bil har lagt ner (en äldre fransk sak) och istället för att pilla med den tänkte vi då köpa en kombi. Just nu är det bara jag och hon men nästa år planerar vi tillökning. Det är primärt hon som kommer köra den till och från jobbet (endast ett par kilometer) samt de vanliga vardagsbestyren. Vi kommer ha kvar min bil som andra bil, vi kommer förmodligen inte köra mer en 1000 - 1500 mil per år med kombin. Det är begagnat jag är ute efter.

Viktigt för mig

*Inga besvär
*Säker

Viktigt för henne

*hyfsat pigg
*bra ljud som anslutningar aux / blåtand


Vill helst hamna någonstans kring 150 tkr men kan sträcka mig uppåt 200 tkr sträcket.

Är det något särskilt man skall ha i åtanke, ex dyra reparationer som kommer vid särskilda miltal, särskilda modeller som man skall undvika?Vad är ett bra miltal på begagnat? Vill såklart ha en så ny som möjligt =)

Vad skulle ni rekommendera mig att kika på?
Hallå
Kul att du funderar på en Avensis. Piggast är 2,2 D-cat 180, finns dock bara som manuell 0-100 8,8sek. Jag hade satsat på en med premium paket, dyrt som ny. Inte mkt dyrare som begagnad. Så får du skinnklädsel, glastak, stora stereon, backkamera, pdc bak mm. Köper ni från 2012, så är den ansiktslyft, där bla stora GPS´n blev standard (fria kartor i 3 år). Köper ni 2,2 D-Cat 150 automat i executive E2, eller premium utförande. Så är autobroms, och adaptiv farthållare standard från 2012. Finns konstigt nog endast till dom två modellerna, och med den motor/växelåda kombinationen. Köper ni en begagnad bil som är över 2år, hos en Toyota handlare. Så får ni Toyota kvalitets garanti, gäller till bilen är 8år eller gått 15.000mil. En stor trygghet, även om bilarna normalt sett håller väldigt bra.

lägger länkar där du kan jämföra utrustning, prestanda mm
2009-2011 http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 0811-5.pdf
2012 http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1111-2.pdf
2013 http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1302-0.pdf
Skriv svar