Hur ska man lossa tankmunstycket från tanköppningen?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Rulle
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 02 nov 2015, 08:06:10
Bilmodell: Toyota Avensis 2.2 D4D
Årsmodell: 2005
PostOrt: Luleå

Hur ska man lossa tankmunstycket från tanköppningen?

Inlägg av Rulle »

Jag har en fundering...

Äger sedan ett år tillbaka en Toyota Avensis diesel (minns ej exakt modell men finns nog i en annan tråd..).

På denna bil har jag upptäckt ett problem jag aldrig nånsin varit med om förut. Nämligen att tankmunstycket hakar fast på en plåtkant innanför tanköppningen.

Ibland får jag i tankmunstycket direkt, men oftast får man lirka lite genom att vrida det motsols tills man lyckas lirka in den.

Men det värsta är när man tankat klart. Då ska man lirka för att få ut tankmunstycket igen. På vissa mackar verkar det vara värre än på andra. Många munstycken har hakar på undersidan som greppar mot plåtkanten innanför tanköppningen. Jag gissar att det är något smartskaft som fått iden att munstycket inte så lätt ramlar bort under tankning.

Men hur är det egentligen meningen att man ska göra? Idag stod jag i 10 minuter och ryckte och vred och tryckte och vickade åt alla möjliga håll. Tog en paus och funderade på om man skulle ringa bilverkstan. Men till sist fick jag lös det..

Är något trasigt eller ska det verkligen vara så idiotiskt?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur ska man lossa tankmunstycket från tanköppningen?

Inlägg av cheetah1 »

Känner du månne för att ta en bild (inte på macken utan hemma) på eländet? Låter konstigt tycker jag.
Rulle
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 02 nov 2015, 08:06:10
Bilmodell: Toyota Avensis 2.2 D4D
Årsmodell: 2005
PostOrt: Luleå

Re: Hur ska man lossa tankmunstycket från tanköppningen?

Inlägg av Rulle »

Bifogar en bild på eländet. Den röda pilen visar plåtkanten där tankmunstycket fastnar.
IMG_5811s.JPG
IMG_5811s.JPG (183.99 KiB) Visad 3945 gånger
Kan det vara så att den inre öppningen borde vara centrerad, vilket den inte är?

Edit.. Vet ej vart bilden hamnade.

Edit 2.. Aha, efter flera försök ser jag "Filen är för stor, den maximala filstorleken är 256 KiB." Inte lätt att hitta felmeddelandet. Nu är bilden omgjord och uppladdad.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur ska man lossa tankmunstycket från tanköppningen?

Inlägg av cheetah1 »

Ja, det är onekligen nåt som ser lite off ut där... Har ingen sån själv tyvärr, så jag kan inte jämföra, men jag tycker nog inte att det brukar se ut sådär på varken dieslar eller bensinare jag har kört innan. Vad är det för årsmodell på den?
Rulle
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 02 nov 2015, 08:06:10
Bilmodell: Toyota Avensis 2.2 D4D
Årsmodell: 2005
PostOrt: Luleå

Re: Hur ska man lossa tankmunstycket från tanköppningen?

Inlägg av Rulle »

Ok. Det är en 2006a.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur ska man lossa tankmunstycket från tanköppningen?

Inlägg av cheetah1 »

Då bör det vara en T25 efter facelift om jag inte är fel på det. Rätt säker på att minst en medlem här på forumet har en sån i dieselutförande. Får se om han får syn på detta så kanske han kan kolla och jämföra på sin bil. :)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Hur ska man lossa tankmunstycket från tanköppningen?

Inlägg av Dale »

Har en T25 diesel och visst var det lite klurigt i början med tankmunstycket. Nu tänker jag inte alls på det utan det bara fungerar. Snabbt i och ur utan problem. Fick förklarat att det är så för inte tankmunstycket ska halka ur så lätt. Tydligen så skiljer sig prylarna runt om i världen och vissa kan man spärra så man slipper hålla i för att tanka. Då är den där plåten bra att den sitter där.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur ska man lossa tankmunstycket från tanköppningen?

Inlägg av Glenn »

Det går väl ändå på dieselmunstycken i sverige också ? ..spärra så man slipper hålla i ? ..precis som man kunnat på bensin sen anno dazumal.


..Blev ju ett jäkla gnäll när dom valde att inte ha den spärren på E85, vet inte om dom backade där..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar