Slangvärmare till Toyota Yaris -01

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
rumpmas
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 15:32:18
Årsmodell: 0
PostOrt: Avesta

Slangvärmare till Toyota Yaris -01

Inlägg av rumpmas »

Hallå!

Då den nya bilen har dieselvärmare så börjar tanten gnälla om att hon vill ha värme i sin Toyota Yaris -01. :roll:

Har hört att blockvärmaren som brukar monteras hos Toyota handlarna fungerar lite si och så och dessutom rätt dyr jämfört med andra alternativ. Då bilen gått en bit och kanske inte har allt för långt kvar så är jag inte så road av att lägga de pengarna på en motorvärmare. Därför har jag sneglat lite på Biltemas variant (bortse från diameter, har inte kollat det på bilen än): http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... rtId=40209

Har inte monterat någon slangvärmare tidigare men det ser ju inte ut att vara allt för svårt att montera den för en hemmapulare? Jag tänkte i så fall klämma till slangen så jag kan kapa och montera värmaren utan att tappa ut kylarvätskan.

Har ni några åsikter om den? Är det bara skit eller kan det vara vettigt? Priset lockar ju med ca 600kr jämfört med närmare 3000kr för en Defa med blockvärmare...
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Slangvärmare till Toyota Yaris -01

Inlägg av cheetah1 »

Vill hon ha värme i bilen hjälper inte en motorvärmare mycket alls. När jag installerade motorvärmare i en bil jag hade för några år sedan upplevde jag att den blev varm kanske en halv kilometer fortare på min vid tillfället vanliga resa till jobbet. Däremot sparar det ju förstås på motorn, men som du säger, har den redan gått många mil är det kanske svårt att motivera det.

Är det värme i bilen som eftertraktas så är det kupévärmare som gäller. Vilket för övrigt är mycket billigare. Köpte en billig på Jula som slog Defas svindyra Terminivärmare med hästlängder för typ 250 spänn. Intagssats till en kupévärmare går bra att köpa på Biltema tillexempel, eller kanske på Jula tillochmed, det har jag inte kollat.
rumpmas
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 15:32:18
Årsmodell: 0
PostOrt: Avesta

Re: Slangvärmare till Toyota Yaris -01

Inlägg av rumpmas »

Jo det är sant. Men då blir det ju svinkallt så fort man kör fläkten? Nu åker hon visserligen bara ett par kilometer så man kanske klarar sig utan att köra den på några högre varvtal.

Kanske värt att ta sig en funderare på, kan ju alltid komplettera senare om jag ändrar mig.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Slangvärmare till Toyota Yaris -01

Inlägg av cheetah1 »

Motorn blir kanske inte mer än 10-15 grader varmare än omgivningstempen, så det lär blåsa kallt iallafall.

Dock sa du nåt där. Kör man bara några kilometer åt gången är det nästan vanskligt att kallstarta. Skulle nog rekommendera inte bara en vattenvärmare utan även en kombination med trågvärmare, annars finns det stor risk för kondens i oljan. Alternativt oljebyte OFTA. Sen får du nog räkna med att byta avgassystem ofta om den rullar en sån kort bit i taget. Kall bil och korta körningar är väl mer eller mindre sämsta möjliga förutsättningarna för lång livslängd, om man säger så.
rumpmas
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 15:32:18
Årsmodell: 0
PostOrt: Avesta

Re: Slangvärmare till Toyota Yaris -01

Inlägg av rumpmas »

Ja du har helt rätt, men faktum är att den är 16 år gammal och har gått snart 20k mil, första åren längre pendlarmil men på senare tid stadskörning. Den dagen det är dags för en ny andrabil kommer den få mer kärlek. Nu handlar det mest om att ge frun lite kärlek och bekvämlighet. :D

Angående olja så byts den två gånger om året oavsett miltal. I mina ögon en billig "försäkring".

Tror det får bli en kupevärmare till att börja med så får vi se om det blir något mer senare, går ju som sagt komplettera med värmare i efterhand.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Slangvärmare till Toyota Yaris -01

Inlägg av Glenn »

Allra bäst är ju att montera en bensinvärmare så får ni samma komfort som i den nyare bilen, det är ju dock inte direkt billigt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
rumpmas
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 15:32:18
Årsmodell: 0
PostOrt: Avesta

Re: Slangvärmare till Toyota Yaris -01

Inlägg av rumpmas »

Glenn skrev:Allra bäst är ju att montera en bensinvärmare så får ni samma komfort som i den nyare bilen, det är ju dock inte direkt billigt.
Haha ja, helt klart. Men då är värmaren värd mer än bilen den sitter i. :D

Jag vet ju också att kallstarter och korta körsträckor knappast är optimalt för någon motor oavsett fordon den sitter i. Men ibland är det ju så verkligheten ser ut och med tanke på hur bilen har behandlats de senaste åren med mycket sådan körning och hur långt den har gått så ställer jag mig lite tveksam till vilken nytta det verkligen kommer att göra för fortsättningen. Visst kan den ha många mil kvar också men frågan är om det är motorvärmaren som kommer bidra till dem i så fall eller något annat.

Men jag vet inte - det är därför jag också frågar er om råd. :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Slangvärmare till Toyota Yaris -01

Inlägg av Glenn »

Ja, fast en bensinvärmare kan man ju flytta till nästa bil, dock kostar ju montage och flytt en del ändå.

Är värdet lågt på bilen vete fanken om jag hade brytt mej om motorvärmare faktiskt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
rumpmas
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 okt 2016, 15:32:18
Årsmodell: 0
PostOrt: Avesta

Re: Slangvärmare till Toyota Yaris -01

Inlägg av rumpmas »

Nej att flytta något är inte ett alternativ. Jag har knappast de kunskaperna jag skulle behöva för att montera den själv heller, så det gör ju det hela avsevärt mycket dyrare.

Värdet på bilen är ju inte mer än kanske 15-20tkr. Det är därför jag vände lite i frågan nu när cheetah1 påtalade att motorn inte blir så pass varm att det egentligen gör någon större skillnad för klimatet i kupén utan det kanske, för mina önskemål, räcker med en kupévärmare för att få resan lite behagligare. Finns inte heller någon stolpe att värma vid inför hemresa på eftermiddagen så kallstarterna halveras ju bara med motorvärmare i vårt fall.

Så det lutar åt kupévärmare just nu.
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Slangvärmare till Toyota Yaris -01

Inlägg av GT4-R »

Har motor och kupévärmare i andra bilen corolla 99 och det är en enorm skillnad på kallstarter . Värmen går ca 1,5timme drygt innan avfärd.

Vxl allt känns trevligare vid kallstarter.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar