Köpråd Celica -99

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Wahlberq
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 15 feb 2012, 08:54:24
Årsmodell: 0

Köpråd Celica -99

Inlägg av Wahlberq »

Har hittat en riktigt fin celica som jag funderar på köpa, men undrar vad dom ligger i för värde? ligger ingen gen 6 ute på blocket så har inget att jämföra med.
Det är en äldre kvinna som har haft bilen sedan ny(pedant) bilen har gått ca 11000mil, alltid servad och gjort årliga lackskyddsbehandlingar.
Har provkört bilen och finns inget att klaga på.. förutom lite högt vägljud.. tycker att min nuvarande golf 2 går tystare :lol:
Motorn gissar jag är samma som i corollan, med 115 hk.
Det enda negativa med bilen är att det finns ett ganska stort rosthål på tröskeln framför vänster bakhjul ca 2 dm långt.
Hade nog slagit till om det inte vore för rosten, för bilen är ju som ny i övrigt.

Priset är 25000kr
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Celica -99

Inlägg av Glenn »

Svårt att säga, precis som du säger har dom blivit ovanliga så det finns inte mycket att jämföra med. (Det finns exakt en på blocket just nu, en 96'a)

Skicket gör dock stor skillnad, är bilen fin och välskött är den värd betydligt mer. en GT kostar mer än en ST också.

Man kan dock säga att rosten är största fienden på dessa.. dom rostar gärna i sidobalkarna, det börjar oftast bak framför bakhjulen och går framåt. Är hålen för stora så klagar besiktningen, det är väl iofs inte så otroligt svårt att svetsa. (Jag har svetsat upp högersidan på min)

Sen rostar även dörrarna rejält.

Har hon haft den sen ny är det kanske en svensksåld bil ? isåfall så ska det alltid vara en GT, alltså med den MYCKET trevligare 175hk S-motorn, då har den även diffbroms och är otroligt mycket trevligare att köra än snikversionen med 115hk A-motor och utan diffbroms.

Det känns som två helt olika bilar att köra, har den diffbroms känns den mer "bakhkjulsdriven" och matar på betydligt bättre vid start och den generationen av 3S-GE är en riktig pärla, otroligt fin vridkurva och drar silkeslent till den ganska höga rödmarkeringen. GT'n har även större bromsar och ofta mycket mer utrustning. Den har även ABS med EBD vilket jag är osäker på om ST har ?


Jag har haft en del bromsstrul med min, men jag tror inte det är ett direkt typfel.. jag har fått fixa med både bakbromsar och handbroms rätt mycket.
Senast redigerad av Glenn den tis 21 maj 2019, 08:48:56, redigerad totalt 4 gång.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Köpråd Celica -99

Inlägg av GT4-R »

Är den en äkta 175hk svensksåld så låter det ju bra. Låga mil oxå.

Men är det en 1,8 115hk snik njaa såldes ens den versionen i Sverige ?
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Wahlberq
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 15 feb 2012, 08:54:24
Årsmodell: 0

Re: Köpråd Celica -99

Inlägg av Wahlberq »

Det är ju tyvärr en 1.8, joo bilen är importerad från Tyskland 2000. Hade det varit en GT så skulle jag nog gjort affär. Men tvekar lite då det bara är en 1.8... plus rosten :roll:
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Köpråd Celica -99

Inlägg av GT4-R »

Ja för det priset och model för dyr. Är ju som en förklädd Corolla / avensis... njaa nästan då😁
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Celica -99

Inlägg av Glenn »

Just ja, en annan skillnad är att ST ju har vanlig hjulupphängning, GT har superstrut precis som ST205.

..Det är både bra och dåligt iofs, superstrut är bättre väghållningsmässigt, men mycket dyrare att laga när det går sönder.

Tycker iofs att ST (aka AT200) är rätt okej ändå, lite beroende på hur man vill använda bilen, den är ju inte alls lika sportig till sin karaktär, men det är väl inte alla som kör på det sättet att det gör skillnad i praktiken.

Dock är GT'n mycket trevligare, och för 5-10 år sen drällde det av dom på blocket så då hade jag gett rådet att vänta in en sådan, nu är det lite värre då bilarna plötsligt blivit ganska ovanliga, i synnerhet GT.

(Att just GT blivit ovanliga gissar jag beror på att dom är populära att kannibalisera för att få en riktigt fin motor+växellåda+diffbroms.. det i kombination med låga begpriser och rost har gett oss dagens läge..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Wahlberq
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 15 feb 2012, 08:54:24
Årsmodell: 0

Re: Köpråd Celica -99

Inlägg av Wahlberq »

Var egentligen inte ute efter en sportig bil, men visst hade det varit roligare med en GT.
Får se om hon är villig att gå ner lite i pris, så kanske jag slår till, men känns tveksamt att hon gör det
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Celica -99

Inlägg av Glenn »

Kör man inte "sportigt" är väl nästan AT200 att föredra, den drar mindre soppa, tror den är billigare i skatt och försäkring, och den har billigare delar för hjulupphängning och bromsar.

Däremot är dom ju oftast lite sämre utrustade, men det beror ju på vad första ägaren valde till.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar