Markfrigång nya Corolla Hybrid

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
goyota
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 21:17:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Hässelby
Land (Country): Sverige

Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av goyota »

Trodde jag hittat exakt den bil jag vill ha. Dvs fram tills dess jag insåg att den bara har 13.5cm markfrigång. Kommer inte funka på de grusvägar jag bevistar som fritidshusägare, skogsägare eller friluftsmupp.
Och inte blir det mycket bättre med TREK. 2cm högre och resten bara bling, ingen funktion. Min gamla Civic, som har problem på grusvägar, har större markfrigång än TREK.

Varför gör pitchar man en bill till friluftsfolk som inte klarar en Svensk grusväg? Vi kan ju inte vara unika med taskiga grusvägar i Sverige.

Uppdatering:Det blev en TREK till slut. Tycker den funkar bättre på skogsbilvägar än min gamla Civic som på papperet har rätt lika markfrigång som TREK.
I övrigt mkt nöjd med bilen. Kan kanske bli lite tystare med andra däck än de som levereras original.
Senast redigerad av goyota den tor 20 maj 2021, 13:37:55, redigerad totalt 2 gång.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av riclin »

Försäljningsargument! Finns nästan ingen SUV heller, som är en terrängbil. Dom är gjorda för att komma över höga trotoarkanter på Östermalm, när ägaren ska felparkera sin Audi Q7a. Däremot har Toyota en riktig terrängbil, den heter Landcruiser. Men som ny, snordyr tyvärr. Rav 4an har väl bättre markfrigång. Men dåligt AWD i hybridutförande, helt ok på icke hybriderna. Men som ny, säljs den ju numer bara som hybrid.

Att markfrigången blir lägre, och lägre på nya bilar. Har med förbrukningen att göra. Tillverkarna tävlar om lägst förbrukning i dag. Få vanliga bilar som har mer än 15cm idag. Finns såklart undantag.
goyota
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 21:17:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Hässelby
Land (Country): Sverige

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av goyota »

För 99.7% av min bilkörning vore den nya Corrollan, TREK eller Touring Sport absolut mitt i prick.
Känns lite surt att lägga hundra papp till bara för att få markfrigången på RAv4.
En fattig mans luftfjädring som option till Touring Sports vore perfekt. Så att man kunde hissa upp 6-7cm vid dom få tillfällen när det behövs.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av riclin »

En drygt 2 år gammal Rav 4. Får du garanti tills den är 10år gammal, eller 20.000 mil. Det som inträffar först. Om du köper hos en Toyota handlare.

Du hittar en fullutrustad executive, med tillval JBL stereo, GPS Navigator, och i bästa fall Öppningsbar taklucka. Från ca 250.000 med 4wd från 2016 när hybriden kom.

Med garanti till den är 10 år gammal, eller 20k mil. Kanske ett alternativ?
goyota
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 21:17:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Hässelby
Land (Country): Sverige

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av goyota »

Verkligen bra garantier de ger på beg bilar!!
Men jag siktar nog in mig på en RAV4 2019 eller senare. Tycker de gjorde så mycket rätt både på Corollan och RAV4'an from 2019, inte minst drivlinan.

Finns det andra tillverkare som löst dilemmat med dålig markfrigång med luftfjädring?
goyota
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 02 mar 2020, 21:17:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Hässelby
Land (Country): Sverige

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av goyota »

Det tar sig. Corolla Cross. Med svindlande 16cm markfrigång. Fast kommer den till Sverige?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av riclin »

goyota skrev: sön 26 jul 2020, 12:25:23 Det tar sig. Corolla Cross. Med svindlande 16cm markfrigång. Fast kommer den till Sverige?
Yaris cross kommer allafall. Också med 16cm markfrigång.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av cheetah1 »

155 millimeter på min elbil med batteripaketet hängandes under bilen.. :shock: Folk är inte så förtjusta i att den är så låg som den är...
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av riclin »

cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 14:37:13 155 millimeter på min elbil med batteripaketet hängandes under bilen.. :shock: Folk är inte så förtjusta i att den är så låg som den är...
Batteripaketet hängande under bilen??? Det där får du utveckla :D
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Markfrigång nya Corolla Hybrid

Inlägg av cheetah1 »

riclin skrev: sön 26 jul 2020, 21:29:52
cheetah1 skrev: sön 26 jul 2020, 14:37:13 155 millimeter på min elbil med batteripaketet hängandes under bilen.. :shock: Folk är inte så förtjusta i att den är så låg som den är...
Batteripaketet hängande under bilen??? Det där får du utveckla :D
Batteripaketet är lika stort som bottenplattan, alltså från motorrummet till bakaxeln, lika brett som bilen, ungefär 6-7 cm tjockt, väger 450 kilo och är fastbultat på undersidan av golvet. Man sitter iofs rätt högt, men ändå, att en Corolla skulle vara 2 cm lägre utan batteripaket. Är det en DTM-bil?
Skriv svar