Köpråd Avensis 2012 2,0D

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av riclin »

cheetah1 skrev: fre 26 jun 2020, 23:58:43
riclin skrev: fre 26 jun 2020, 23:55:35
cheetah1 skrev: fre 26 jun 2020, 23:52:11 Det var gjort innan vi tittade på bilen, så det har jag ingen aning om. Men vem sätter tillbaka vad som då var 8 år gamla xenonlampor i nya strålkastare? Tog bara nåt år innan mamma började klaga på kvällarna att hon hade så dåligt halvljus. Satte i ett par nya, och hon sa att det var ungefär som när man går till optikern och får nya glasögon...
Där har du svaret! Det var frivilligt/rekomendation att byta lampor. Toyota stod för det dyra, strålkastarna (14.000 kr). Om dom ändå skulle byta bil, varför slänga pengar på nya lampor?
Dom tyckte väl att vi skulle komma in för lampbyte och betala dyra pengar till verkstan efter ett år. Men tji fick dom. Jag är mekaniker/tekniker/el-utbildad (bland annat...), så det löste jag själv.

Edit: Till TS; ursäkta urspårningen. Tillbaka till ämnet.
Varför skulle Toyota byta fullständigt fungrande xenonlampor? Så länge dom är lagliga? En halogenlampa lyser med 100% ända tills den dör. En helt ny, xenonlampa 35w lyser ungefär dubbellt så starkt 3200 lumen. Som en halogenlampa 55w. Men den tappar ljusstyrka med tiden. När den dör, lyser den något svagare än en halogenlampa, och med ett lila ljus sista tiden. Och det var inte i själva lamporna problemet låg. Det var i strålkastarna! Nä tacka vet jag LED :)

Och håller med åter till ämnet!
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av Micke2 »

riclin skrev: fre 26 jun 2020, 22:25:47 Men vad är det för fel på den vanliga CVT lådan? Färre saker som kan gå sönder, än i en vanlig momentomvandlarlåda! Jag har dock bara ägt en själv, och det säger ju inget. Men jag har aldrig hört, eller läst. Att det skulle vara problem med dom heller! Enstaka fel kan alltid uppstå, på precis allting. Men min upplevelse är, att dom är lika skottsäkra. Som det mesta annat från Toyota.
Jag återberättar vad bekanta som jobbar som transmissionsrenoverare hävdar.

Och jag blev varnad för just CVT och robotmanuella. (Powershift, och DSG är väl dom mest kända)
DSG har hämtat sig.

Toyotas CVTare har inte så hemskt statistik.
Men du kan ju googla på Nissans CVT-transmission....
Huga.

Subarus CVT falerar i kraftig kyla. Kedjan kuggar över.
Vad skiljer dom växellådstillverkarna åt?
Vet ej, men ofta kan en förklaring ligga i ägarnas körstil.
Dom mest offensiva körande ägarna kanske inte har Toyota.... Men bara kanske.

Färre delar i CVT än vanlig automat är möjligt, men momentomvandlar-automat är mycket välbeprövat, och dom spökande exemplaren är oftast dom som körs 20.000mil+ utan oljebyte. Oftast på grund av att det inte ingår i vanliga servicen på alla..

Men det fanns ju dom som körde toyotamotorn ZZ (hette den inte så?) från tidigt 2000tal utan att drabbas av extrema oljeförbrukningen som var så vanligt förekommande.

Det måste ju inte paja, bara för det har dålig statistik/rykte
Men, trådskaparen poängterade problemfritt ägande som Prio1. Min tolkning, iaf.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av riclin »

Micke2 skrev: lör 27 jun 2020, 13:31:48
riclin skrev: fre 26 jun 2020, 22:25:47 Men vad är det för fel på den vanliga CVT lådan? Färre saker som kan gå sönder, än i en vanlig momentomvandlarlåda! Jag har dock bara ägt en själv, och det säger ju inget. Men jag har aldrig hört, eller läst. Att det skulle vara problem med dom heller! Enstaka fel kan alltid uppstå, på precis allting. Men min upplevelse är, att dom är lika skottsäkra. Som det mesta annat från Toyota.
Jag återberättar vad bekanta som jobbar som transmissionsrenoverare hävdar.

Och jag blev varnad för just CVT och robotmanuella. (Powershift, och DSG är väl dom mest kända)
DSG har hämtat sig.

Toyotas CVTare har inte så hemskt statistik.
Men du kan ju googla på Nissans CVT-transmission....
Huga.

Subarus CVT falerar i kraftig kyla. Kedjan kuggar över.
Vad skiljer dom växellådstillverkarna åt?
Vet ej, men ofta kan en förklaring ligga i ägarnas körstil.
Dom mest offensiva körande ägarna kanske inte har Toyota.... Men bara kanske.

Färre delar i CVT än vanlig automat är möjligt, men momentomvandlar-automat är mycket välbeprövat, och dom spökande exemplaren är oftast dom som körs 20.000mil+ utan oljebyte. Oftast på grund av att det inte ingår i vanliga servicen på alla..

Men det fanns ju dom som körde toyotamotorn ZZ (hette den inte så?) från tidigt 2000tal utan att drabbas av extrema oljeförbrukningen som var så vanligt förekommande.

Det måste ju inte paja, bara för det har dålig statistik/rykte
Men, trådskaparen poängterade problemfritt ägande som Prio1. Min tolkning, iaf.
Nu är det uppenbart en manuellt växlad bil, som TS frågar om. Då 2,0d enbart fanns som det.

Men:
Det går inte att jämföra olika lådor, från olika tillverkare. Och säga att alla är dåliga, för att Nissan hade problem. Ta DSG, som exempel. Det var i praktiken en specifik låda från VAG. Den 7 växlade, torrlamellslådan. Som hade enorma problem. Den 6 växlade "blöta" lådan, också från VAG. Var i princip felfri. Men DSG fick allmänt dåligt rykte, under några år. Trots att Olika DSG lådor användes, av ett stort antal tillverkare.

Jag personligen, har aldrig hört. Eller läst, någonstans. Att Toyotas vanliga cvt lådor, som enbart används till bensinarna. Skulle vara problemtyngda. Faktiskt tvärt om. Jag tycker det är olyckligt, att blanda in andra tillverkares problem, i en dikution som rör enbart Toyota. Det var lite så, alla DSG lådor fick dåligt rykte för 8-10 år sedan.

Toyota har ändå använt CVT till bensinmotorer, sedan åtminstone 2009, i Avensis 3. Så det borde ha kommit fram under dessa 11 år, kan jag tycka.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av Micke2 »

riclin skrev:

Jag tycker det är olyckligt, att blanda in andra tillverkares problem, i en dikution som rör enbart Toyota. Det var lite så, alla DSG lådor fick dåligt rykte för 8-10 år sedan.

Toyota har ändå använt CVT till bensinmotorer, sedan åtminstone 2009, i Avensis 3. Så det borde ha kommit fram under dessa 11 år, kan jag tycka.
Nej, DSG ordnade sitt egna dåliga rykte.

Det är också ganska tydligt tycker jag, när man skriver
"Söker i första hand en trygg, stabil familjebil - inget fräsigare än så" att man vill ha en bil med så lite potentiella felkällor som möjligt och inget som kostar en jäkla massa om onödigheterna havererar, när man aktivt kan välja bort dom..
Och det oavsett vilken bilmodell trådskaparen skaffar sig, och därför kanske lite kuriosa om andra modeller....
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av Glenn »

Det har varit en hel del problem med DSG6 också, bara inte lika mycket som med katastrofen DSG7.

Men DSG är som sagt VAG, inte så relevant för andra tillverkare, att VAG är duktiga på att dölja sina problem är inget nytt, dom får ju dessutom hjälp av tyska staten att göra så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av riclin »

Micke2 skrev: sön 28 jun 2020, 19:12:51
riclin skrev:

Jag tycker det är olyckligt, att blanda in andra tillverkares problem, i en dikution som rör enbart Toyota. Det var lite så, alla DSG lådor fick dåligt rykte för 8-10 år sedan.

Toyota har ändå använt CVT till bensinmotorer, sedan åtminstone 2009, i Avensis 3. Så det borde ha kommit fram under dessa 11 år, kan jag tycka.
Nej, DSG ordnade sitt egna dåliga rykte.

Det är också ganska tydligt tycker jag, när man skriver
"Söker i första hand en trygg, stabil familjebil - inget fräsigare än så" att man vill ha en bil med så lite potentiella felkällor som möjligt och inget som kostar en jäkla massa om onödigheterna havererar, när man aktivt kan välja bort dom..
Och det oavsett vilken bilmodell trådskaparen skaffar sig, och därför kanske lite kuriosa om andra modeller....
VAG's DSG lådor ordnade dåligt rykte åt alla DSG lådor, menar du? För det stämmer bättre med verkligheten.

VAG hade tidigare även stora problem, med kamkedjor i framförallt 1,4 l bensinare. Så stora problem, att dom gick tillbaka till kamrem på dessa. Betyder det att man inte vågar köpa en Toyota med kamkedja? Kedja som kedja, eller?

Toyota har haft typfel, på vissa bilar/motorer. Som jag nämnt tidigare i tråden. Men jag tycker man får hålla sig till det som faktiskt är dåligt. Och inte hälla över andra tillverkares problemtyngda produkter på Toyota.
Senast redigerad av riclin den mån 29 jun 2020, 00:25:39, redigerad totalt 1 gånger.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av riclin »

Glenn skrev: sön 28 jun 2020, 20:56:49 Det har varit en hel del problem med DSG6 också, bara inte lika mycket som med katastrofen DSG7.

Men DSG är som sagt VAG, inte så relevant för andra tillverkare, att VAG är duktiga på att dölja sina problem är inget nytt, dom får ju dessutom hjälp av tyska staten att göra så..
Dubbelkopplingslådor används av många fler än VAG. Men om det var namnet du tänkte på, och inte typen av låda. Så visst... Jag tog kanske i lite med felfriheten på DSG6an. Men de problemen bleknade väl i jämförelse med 7an.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av Micke2 »

riclin skrev: VAG's DSG lådor ordnade dåligt rykte åt alla DSG lådor, menar du? För det stämmer bättre med verkligheten
Om du menar alla dubbelkopplingslådor, så stämmer det nog, och att många andra tillverkares motsvarigheter till DSG också var långt ifrån problemfria hjälpte nog till att sprida ryktet.
riclin skrev: VAG hade tidigare även stora problem, med kamkedjor i framförallt 1,4 l bensinare. Så stora problem, att dom gick tillbaka till kamrem på dessa. Betyder det att man inte vågar köpa en Toyota med kamkedja? Kedja som kedja, eller?
Här ovan, nämns kamkedja för första gången i tråden.
Olyckligt om detta spårar ur ännu mera.
riclin skrev: Men jag tycker man får hålla sig till det som faktiskt är dåligt. Och inte hälla över andra tillverkares problemtyngda produkter på Toyota.
Jag kanske ska förtydliga det jag skrev i första inlägget:
Jag blev varnad för TOYOTAS cvt av bekant person som jobbar med renovering av transmissioner i USA.
Jag snackade med honom om Rav4 IV som jag var spekulant på. Därav varningen för just Toyotas.
Vid den tidpunkten handlade inläggen bara om tips på sådant man kanske ska undvika om man vill maxa oddsen för problemfritt ägande. Därför gick jag inte in på in på var erfarenheterna kom ifrån.

Sedan nämnde jag skräckexempel från andra tillverkare med betydligt värre statistik utifall det tittades runt på på fler bilar, och då spårade det ur....
Onödigt, kanske.

Någonstans i svaren kan man nog också få för sig att jag drar alla CVT m.f.l över en kam och varnar för dom enbart på sådan grund. Så var inte fallet.

Nu var det utrett, och jag skriver inget mer offtopic.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av riclin »

Micke2 skrev: mån 29 jun 2020, 17:13:44
riclin skrev: VAG hade tidigare även stora problem, med kamkedjor i framförallt 1,4 l bensinare. Så stora problem, att dom gick tillbaka till kamrem på dessa. Betyder det att man inte vågar köpa en Toyota med kamkedja? Kedja som kedja, eller?
Här ovan, nämns kamkedja för första gången i tråden.
Olyckligt om detta spårar ur ännu mera.



Någonstans i svaren kan man nog också få för sig att jag drar alla CVT m.f.l över en kam och varnar för dom enbart på sådan grund. Så var inte fallet.

Nu var det utrett, och jag skriver inget mer offtopic.
Kamkedjan var bara som jämförelse, med det du skrev om CVT. Och precis som du skriver. Så upplevde jag att du drog alla CVT lådor över en kam! Därav jämförelsen.

Bra att det missförståndet blev utrett då!

Nu lämnar vi den här diskussionen. TS frågade ju dessutom om en manuell diesel.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 2012 2,0D

Inlägg av riclin »

Micke2 skrev: mån 29 jun 2020, 17:13:44
Som avslutning, och även ett gott råd! Det är väldigt vanligt, att folk använder "grannar/bekanta/kompis/en bilmeck" osv. När man inte kan visa belägg för sina påståenden, när man blir ifrågasatt! Själv tycker jag mest det är pinsamt, och det tror jag många andra också tycker. Jag hoppas du tar med dig det!

Trevlig sommar
Skriv svar