Köpråd Auris

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
EmilSu
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 27 nov 2021, 17:02:20
Årsmodell: 0
PostOrt: 11622

Köpråd Auris

Inlägg av EmilSu »

Jag har hört mycket gott om Toyota och vi har bestämt oss för att Auris ska bli vår första lilla familjebil.

Funderar på att köpa en begagnad från kanske 2015/2016 så det blir lagom pris. Är det någon speciell årgång man borde hålla sig borta från?

Såg också att det verkar finnas olika storlekar på Aurisen - stämmer det? Finns det någon trevlig sida med olika jämförelser jag borde kika på?

Ser fram emot att bli en Toyota-människa :) om än något ovan vid allt som har med bilar att göra…. Men lär mig något varje dag.

Och är det något jag borde fråga bilhandlaren för att inte bli alltför lurad?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Auris

Inlägg av riclin »

EmilSu skrev: lör 27 nov 2021, 17:20:30 Jag har hört mycket gott om Toyota och vi har bestämt oss för att Auris ska bli vår första lilla familjebil.

Funderar på att köpa en begagnad från kanske 2015/2016 så det blir lagom pris. Är det någon speciell årgång man borde hålla sig borta från?

Såg också att det verkar finnas olika storlekar på Aurisen - stämmer det? Finns det någon trevlig sida med olika jämförelser jag borde kika på?

Ser fram emot att bli en Toyota-människa :) om än något ovan vid allt som har med bilar att göra…. Men lär mig något varje dag.

Och är det något jag borde fråga bilhandlaren för att inte bli alltför lurad?
Det är bra bilar. Inga typfel, vad jag vet om. Och jag är skapligt insatt! Är det 15-16 som gäller, se till att det är den ansiktslyfta varianten. Köp så hög utrustningsnivå ni hittar, helst executive. För de kostar knappt något extra som begagnad, men ger er mer glädje. Och Toyota har ytterst sällan problem med elektroniken. Är du lång, eller har lång rygg. Så är takhöjden väldigt bra, även med panorama tak. Mycket bättre än i den annars större Avensis, framförallt i baksätet. Köp hos en Toyotahandlare, så får du garanti 10år/20.000mil det som infaller först. Väldig trygghet, som förvisso kräver Toyotaservice. Men det är tryggheten värd alla gånger!

Produktblad 2015 Före facelift: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1411-0.pdf

Produktblad 2015 Efter faclift: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1508-3.pdf

Så ser du skillnaderna i utrustning. Snabbförklaring på nyheter efter facelift: Enklare autobroms, med kamera och laser, upp till 80 km/t (Ej mot fotgängare), Ny front, och bättre LED strålkastare i stället för halvdana Xenonstrålkastare i Executive varianten. Köper du sneakvariant, var beredd på svaga halogenstrålkastare (gäller både före & efter facelift). Det är väl det mest utmärkande. Men många förbättringar är gjorda i det dolda. Har ni barn, satsa på en faceliftad executive med panorama tak. Väldigt uppskattat där bak! Hittar ni en med skinnklädsel dessutom, så kostar ju detta ingenting i dag (låg 10-15k som ny)

Och ja, den finns som 5d halvkombi också. Jag hade gått på kombin!
Och som ägare av en <10år gammal Toyota, med garantier. Så behöver du inte veta så mycket om bilar. Även om du sannolikt aldrig behöver utnytja garantin, enligt min egna anekdotiska erfarenhet :)
EmilSu
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 27 nov 2021, 17:02:20
Årsmodell: 0
PostOrt: 11622

Re: Köpråd Auris

Inlägg av EmilSu »

Wow. Tack för ditt utförliga svar. Sökte via toyta-sajten och är nu på span efter en executive med panorma - vilken grej för de i baksätet :D

Funderar på det här med antal mil. Jag vet att det inte är allt och att man ska kolla på skicket på bilen... men låt oss säga att bilen ser relativt schysst ut. Gör det något att den gått 10 000 mil? Hur långt kör man en Auris innan saker och ting börjar strula ofta. Såg en som gått uppåt 10k men blev ändå sugen. Har egentligen inte med priset att göra just nu, mer att jag behöver en innan jul.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Auris

Inlägg av Glenn »

Rent generellt, hellre en välskött långmilare än en dåligt skött "kortmilare".

Sen tycker jag inte 10k är mycket, den saaben jag kör nu har gått drygt 43000 :) ..den andra Aeron har "bara" gått 32k ;)


Angående panoramatak, kolla vad försäkringen ersätter, vissa ersätter panoramatak om dom pajar, andra inte, det kan bli extremt dyrt. ..Har man en sån bil så "måste" man välja en försäkring där det ingår.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Auris

Inlägg av riclin »

Glenn skrev: tis 07 dec 2021, 21:52:45 Rent generellt, hellre en välskött långmilare än en dåligt skött "kortmilare".

Sen tycker jag inte 10k är mycket, den saaben jag kör nu har gått drygt 43000 :) ..den andra Aeron har "bara" gått 32k ;)


Angående panoramatak, kolla vad försäkringen ersätter, vissa ersätter panoramatak om dom pajar, andra inte, det kan bli extremt dyrt. ..Har man en sån bil så "måste" man välja en försäkring där det ingår.
Brukar väl vara så att det inte går som glas, i försäkringen. Utan på vagnskada, då det anses vara en del av karossen. vilket gör att du tappar skadefria år, och högre självrisk. Är dock sällsynt att dom spricker. Det är inte öppningsbart på Auris heller, så ingen mekanik som kan krångla.

Rent generellt, är bilarna som Toyota säljer. De som är i bäst skick, och fullservade. De med tveksam historik, och/eller i sämre skick. Säljs till märkesoberoende handlare. Finns säkert undantag, men generellt är det så!
EmilSu
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 27 nov 2021, 17:02:20
Årsmodell: 0
PostOrt: 11622

Re: Köpråd Auris

Inlägg av EmilSu »

Så bra tips & rekommendationer från er :) Ska höra med folksam.

Har ni panormatak? Jag har spanat på en modell vi tänker åka och provköra i dagarna men blev lite tveksam på värmen. Vad händer de där heta sommardagarna med glastak? Blir det varmare?
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Auris

Inlägg av riclin »

EmilSu skrev: tor 09 dec 2021, 21:55:01 Så bra tips & rekommendationer från er :) Ska höra med folksam.

Har ni panormatak? Jag har spanat på en modell vi tänker åka och provköra i dagarna men blev lite tveksam på värmen. Vad händer de där heta sommardagarna med glastak? Blir det varmare?
Vi hade panoramatak på vår förra bil(Avensis) Det finns ett elektriskt solskydd, som du manövrerar från förarplatsen i taket (blir ett slutet innertak). Glaset är desutom tonat, så för värmens skull behövdes det inte. Var mest om solen låg i en jobbig vinkel, man stängde det halvvägs typ . Vi upplevde bara fördelar.
Skriv svar