Att köpa äldre beg Toyota

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
StefanZ
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 03 dec 2009, 21:20:46
Bilmodell: Corolla 1,3 XLi
Årsmodell: 98

Fukt i kupen

Inlägg av StefanZ »

Dale skrev:Det är rätt enkelt å byta kupefiltret och få bort illalukten med om det inte skulle gå på någon garanti/goodwill..
Lite OT, men du Dale tror alltså på en godwill rep. ÄR det vanligt med goodwill på äldre bilar?

Jag har alltså fått en helt annan erfarenhet nu under den nyss genomgångna köpeprocessen....
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Att köpa äldre beg Toyota

Inlägg av Dale »

StefanZ skrev:
Dale skrev:Det är rätt enkelt å byta kupefiltret och få bort illalukten med om det inte skulle gå på någon garanti/goodwill..
Lite OT, men du Dale tror alltså på en godwill rep. ÄR det vanligt med goodwill på äldre bilar?

Jag har alltså fått en helt annan erfarenhet nu under den nyss genomgångna köpeprocessen....
Vet man aldrig. Det är väll upp till säljaren? Syrrans gamla Corolla cirka 10 år 20 tusen mil fick skivor back och belägg bytta trots hon köpte bilen för snart ett år sedan. Jag fick bara ett hånflin av säljaren när jag påpekade en del brister dagen efter ett köp.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
StefanZ
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 03 dec 2009, 21:20:46
Bilmodell: Corolla 1,3 XLi
Årsmodell: 98

Re: Fukt i kupen

Inlägg av StefanZ »

Dale skrev:
StefanZ skrev: Lite OT, men du Dale tror alltså på en godwill rep. ÄR det vanligt med goodwill på äldre bilar?

Jag har alltså fått en helt annan erfarenhet nu under den nyss genomgångna köpeprocessen....
Vet man aldrig. Det är väll upp till säljaren? Syrrans gamla Corolla cirka 10 år 20 tusen mil fick skivor back och belägg bytta trots hon köpte bilen för snart ett år sedan. Jag fick bara ett hånflin av säljaren när jag påpekade en del brister dagen efter ett köp.
Det var två diametralt olika erfarenheter som du anför! :)
Din syrra är antingen särdeles snygg, eller också är hon duktig på att prata med folk.
Antagligen både ock :)

Men både jag och du har tydligen erfarit, att skall man köpa en äldre bil kan det faktiskt vara bäst att köpa den hos en privatperson. Där är det helt självklart att man får kolla den, provköra, och sedan när bilen är huvudkandidat, kanske göra en mera ordentlig besiktning innan köp. Själv eller mha någon kunnig.
Det är svårare att göra det i en bilhall. Känns pinsamt också när allting är prydligt avbockat som prima skick. Man måste i praktiken helt enkelt lita på försäljaren. Försäljaren har ju också ett enormt övertag med all sin svada.... Försäljaren kan dessutom alltid skapa stressmoment om man ändå försöker kolla bilen lite närmare.

Jag talar här inte om rena GDS för 2-7 tusen, bilar jag köpte resp diskuterade om var ändå för 30 resp 20 tusen. 30 tusenkronors Corollan fick nätt och jämnt en månads trafiksäkerhetsgaranti och såldes som det visade sig med trasiga detaljer som verkstan kände till. 20 tusen Fiestan skulle säljas utan garantier.
Försäljaren trodde på dem bägge två.

På nyare beg bilar däremot har man ju MRF-garanti och viss goodwill, så där kan det löna sig att köpa från fina bilhallen.


(ps. Om moderatorn vill skapa en egen tråd av denna OT-avvikning så är det förstås helt OK: Att köpa äldre beg Toyota...).
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fukt i kupen

Inlägg av Dale »

StefanZ skrev:
Dale skrev:
StefanZ skrev: Lite OT, men du Dale tror alltså på en godwill rep. ÄR det vanligt med goodwill på äldre bilar?

Jag har alltså fått en helt annan erfarenhet nu under den nyss genomgångna köpeprocessen....
Vet man aldrig. Det är väll upp till säljaren? Syrrans gamla Corolla cirka 10 år 20 tusen mil fick skivor back och belägg bytta trots hon köpte bilen för snart ett år sedan. Jag fick bara ett hånflin av säljaren när jag påpekade en del brister dagen efter ett köp.
Det var två diametralt olika erfarenheter som du anför! :)
Din syrra är antingen särdeles snygg, eller också är hon duktig på att prata med folk.
Antagligen både ock :)

Men både jag och du har tydligen erfarit, att skall man köpa en äldre bil kan det faktiskt vara bäst att köpa den hos en privatperson. Där är det helt självklart att man får kolla den, provköra, och sedan när bilen är huvudkandidat, kanske göra en mera ordentlig besiktning innan köp. Själv eller mha någon kunnig.
Det är svårare att göra det i en bilhall. Känns pinsamt också när allting är prydligt avbockat som prima skick. Man måste i praktiken helt enkelt lita på försäljaren. Försäljaren har ju också ett enormt övertag med all sin svada.... Försäljaren kan dessutom alltid skapa stressmoment om man ändå försöker kolla bilen lite närmare.

Jag talar här inte om rena GDS för 2-7 tusen, bilar jag köpte resp diskuterade om var ändå för 30 resp 20 tusen. 30 tusenkronors Corollan fick nätt och jämnt en månads trafiksäkerhetsgaranti och såldes som det visade sig med trasiga detaljer som verkstan kände till. 20 tusen Fiestan skulle säljas utan garantier.
Försäljaren trodde på dem bägge två.

På nyare beg bilar däremot har man ju MRF-garanti och viss goodwill, så där kan det löna sig att köpa från fina bilhallen.


(ps. Om moderatorn vill skapa en egen tråd av denna OT-avvikning så är det förstås helt OK: Att köpa äldre beg Toyota...).
Det är inte helt ovanligt att Toyota ger rätt mycket på Goodwill fast det är ju upp till säljaren. En Fordhandlare som sålt en Toyota kan ju bli problem. Handla av privatpersoner är det sämsta man kan göra om man vill ha någon form av garantier och/eller goodwill (som är helt upp till säljaren). Iofs så en bil som gått mer än 10 tusen mil finns det knappt några garantier kvar på även om de kostar över 150 tusen som begagnad.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
StefanZ
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 03 dec 2009, 21:20:46
Bilmodell: Corolla 1,3 XLi
Årsmodell: 98

Re: Fukt i kupen

Inlägg av StefanZ »

Dale skrev: Handla av privatpersoner är det sämsta man kan göra om man vill ha någon form av garantier och/eller goodwill (som är helt upp till säljaren).
Jag vet inte jag. Ofta köper man ju via Blocket. Då kan man ofta få privatsäljaren att istället för att den sedvanliga rituella prutningen, att han beställer Blocket-garantin. Kostar säljaren 900 kr har jag för mig. Därmed kan privatsäljaren ge 6(?) månaders rätt hygglig garanti. Medan bilhallen ger i bästa fall 1 månads trafiksäkerhetsgaranti. Eller 3 månaders MRF om de är på ett särdeles gott humör.

(Följdfrågan är förstås, varför inte också bilhallen löser ut Blockets garanti? Eller något annat fristående garantipaket. Finns ett par tre olika förutom Blockets.
Vissa märkesoberoende begbilfirmor gör det faktiskt, mot att man betalar nån tusenlapp extra. Andra källarfirmor gör inte det alls. inte ens på 4 år gamla bilar. Dumt: om de själva inte tror på nästan nya bilen de säljer, så varför skall jag som köpare göra det?? ).


Det är svårt att ge sig på att undersöka noggrant en bil som står mitt i fina bilhallen. Eller att provköra. Det är dessutom samma sak som att säga rakt ut att man inte litar på försäljaren och firmans verkstad, när allting är avbockat rent och prydligt. (fast efteråt hittar man alltså trasiga och skramlande detaljer som de bevisligen har vetat om).

Medan hos privatsäljaren ÄR det praxis att man får kolla rätt noga och provköra. I själva verket, om säljaren protesterar eller stressar på så är det i sig en alarmsignal - och i allmänhet räcker för att tacka för besöket och gå.

Har man hittat en bra firma och en försäljare som är bra att ha att göra med, skall man försöka hålla sig till dem. Också om man anar att de tar lite mera än konkurrentfirman. Det gäller Toyotabilar, det gäller andra bilmärken, det gäller nästan allting annat.
Men i många fall skall man inte ge bilhallen mera tilltro än de har gjort sig förtjänta av. Iaf inte när det gäller äldre beg bilar.
Jag börjar anse att det finns fler pärlor bland privatsäljarna än vad många tror.
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Att köpa äldre beg Toyota

Inlägg av Milkshaken »

ursäkta att jag lägger mig i men 2 saker!
För det första har man väl av konsumentlagstiftningen ALLTID 3 mån beg-garanti vid köp hos auktoriserad fordonshandlare.

2: Glöm inte att titta på en Toyota/Lexus där det finns kvalitetsgarantimöjligheter. 8 år/15.000 mil.
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
StefanZ
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 03 dec 2009, 21:20:46
Bilmodell: Corolla 1,3 XLi
Årsmodell: 98

Re: Att köpa äldre beg Toyota

Inlägg av StefanZ »

Milkshaken skrev:ursäkta att jag lägger mig i men 2 saker!
För det första har man väl av konsumentlagstiftningen ALLTID 3 mån beg-garanti vid köp hos auktoriserad fordonshandlare.

2: Glöm inte att titta på en Toyota/Lexus där det finns kvalitetsgarantimöjligheter. 8 år/15.000 mil.
Ja. Det verkar dock som om bägge dina punkter gäller något nyare bilar än dem vi talar om här. Är de mer än 10 år känner inte ens Toyota handlaren vid sin egen volymprodukt.

(I mitt fall är det INTE någon konstig säljare som inte är det minsta intresserad av goodwill: jag har efteråt mailat även kedjans ägare samt butikschefen och frågat dem försynt om de verkligen säljer skramlande bilar. Inget svar från någondera, inte ens vad den skramlande delen heter så jag kan beställa en reservdel. Ointresset för goodwill ÄR alltså utrett och bevisat, och uppenbarligen kränger de skramlande bilar om det bara går.)

Möjligen gör de det bekvämt för sig. Vad vet jag?
Det verkar som om de låtsas att det är GDS-bilar och då gäller inte de stränga konsumentlagarna. Fastän priset inte är de max 10 tus som brukar gälla GDS och bilarna ÄR fräscha.

Hur som helst. Allt detta är bra indicium att när det gäller lite äldre bilar (tex Corolla) kan det vara minst lika bra att köpa dem hos en privatist hellre än hos fina Toyotahallen.
Dels kan man undersöka och provköra i lugn och ro. Dels kan man förmå säljaren att som del i den sedvanliga prutningen, så ger han på köpet en Blocket-garanti. Blocket-garantin är dessutom längre än den vanligaste MRF-garantin.

Det kan rent av hända att även köp hos en mindre beg bilfirma kan vara väl så bra. Även de säljer ofta oberoende garantipaket på 6-12 månader.


(jag märker att jag pratar delvis i cirkel och upprepar mig lite. Förlåt!)
svea
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:21:05
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Göteborg

Re: Att köpa äldre beg Toyota

Inlägg av svea »

Skriv svar