Varningslampa Previa

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
elmqvist
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 07 okt 2011, 20:36:32
Bilmodell: aygo
Årsmodell: 2008

Varningslampa Previa

Inlägg av elmqvist »

Min fru hämtade en PREVIA 05:a i dag.
för en stund sen ringde hon mig på jobbet och sa att en varningslampa lyste, ser ut som en röd bil med en nyckel i.
Någon som vet vad den betyder.
Jocke
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Varningslampa Previa

Inlägg av PierreW »

De står väl i instruktionsboken. ;)

I regel när en RÖD lampa lyser ska man stanna och stänga av motorn, en orange/gul är mer en varning och man brukar kunna köra vidare.

Om du nu skrivit rätt, alltså Bil och inte Pil, så är det jag kan komma på Immobilizer/Centrallås som ser ut så.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
elmqvist
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 07 okt 2011, 20:36:32
Bilmodell: aygo
Årsmodell: 2008

Re: Varningslampa Previa

Inlägg av elmqvist »

Ja det är en bil.
Det fanns ingen instruktionsbok i bilen när vi hämtade den i går men en bok är beställd får den på onsdag.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Varningslampa Previa

Inlägg av cheetah1 »

Det ska enligt lite googlande betyda att bilen är immobiliserad, dvs att motorn inte går att starta, eftersom någon har micklat med tändsystemet. Samma sida föreslår (även om det i det fallet var en Land Rover, så det behöver ju inte nödvändigtvis fungera) att man kliver ur bilen, låser/larmar den, för att sedan låsa upp/larma av den igen med hjälp av knappen på nyckeln.

Vad jag ställer mig mest undrande till är: Gick det att köra bilen trots att lampan lyste?
robbes
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 09:15:34
Bilmodell: Toyota Previa
Årsmodell: 2002
PostOrt: Motala
Land (Country): Sverige
Ort: Motala

Re: Varningslampa Previa

Inlägg av robbes »

elmqvist skrev:Min fru hämtade en PREVIA 05:a i dag.
för en stund sen ringde hon mig på jobbet och sa att en varningslampa lyste, ser ut som en röd bil med en nyckel i.
Någon som vet vad den betyder.
Jocke
Läser innan till från min instruktions bok

Motorns startspärr betyder lampan, Systemet aktiveras automatisk när du tar nyckeln ur tändnings låset. Samtidiogt börjar stöldskyddsinikatorn på instrument panelen att blinka för att visa att systemet är aktiverat.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Varningslampa Previa

Inlägg av Glenn »

På min mammas bil (som är en fiat) så betyder det imobilizer, det brukar uppstå om man inte väntar på att den ska slockna innan man försöker starta, okänt varför, men om man som jag alltid slår på tändningen och väntar tills alla självtest gått igenom innan man vrider nyckeln uppstår aldrig problemet, men om man drar direkt från off till start så blir det så ibland.

INGEN aning om detta går att applicera på previa, men lite feedback iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar