Automatisk låsning av dörrar på Avensis 2009 (manuell)

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
kaliumklorid
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 jan 2013, 18:39:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2009

Automatisk låsning av dörrar på Avensis 2009 (manuell)

Inlägg av kaliumklorid »

Jag har som sagt en Avensis 2009 med manuell växellåda.

Låsningen av dörrarna är inställd så att den låser automatiskt när man kommer upp i ca 30km/h. Det ska gå att stänga av, men jag lyckas inte begripa hur. Instruktionsboken verkar på den här punkten förutsätta automatisk växellåda, och nämner inte alls hur man gör med manuell.

Enligt instruktionerna ska man slå på tändningen och (inom 10s) sätta växelspaken i läge "N" eller "P" (beroende på funktion) och hålla ner dörrlåsningsknappens lås- eller lås-upp-läget i 5s (igen, beroende på funktion). Det är ju solklart... om man har automat. (Sidan 51 i instruktionsboken)

Men hur gör man med manuell växellåda? Har provat att lägga spaken i olika lägen, med och utan parkeringsbroms, osv... men lyckas inte få någon effekt åt nåt håll.

Vad har jag missat?
kaliumklorid
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 jan 2013, 18:39:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2009

Re: Automatisk låsning av dörrar på Avensis 2009 (manuell)

Inlägg av kaliumklorid »

Ingen som vet?

Jag kan meddela att jag kommit ett litet steg på vägen:

Jag lyckades stänga av den automatiska dörrlåsningen vid en viss hastighet. Jag tror att det var så här jag gjorde:
- Ettans växel i
- Kopplingen nertryckt
- Slå på tändningen
- Tryck och håll ner låsknappen på dörren (dörrarna låses)
Efter en 5-10 sekunder låstes dörrarna upp.

Efter det har den slutat låsa dörrarna automatiskt. MEN...

... jag lyckas inte ställa tillbaks det. :-|
Inte för att jag vill egentligen, men det vore ju trevligt att veta hur det här egentligen fungerar, och jag kan ju inte verifiera den exakta proceduren.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Automatisk låsning av dörrar på Avensis 2009 (manuell)

Inlägg av YarisMek »

Jag har ej lärt mig dom manuella sätt o göra inställningar som sådan. PGA att jag jobbar med bilarna och har datorn vart jag kan gå på "Customise" och ändra dessa inställningar. Så om due vill ha det tillbax o det står inget på instruktions boken, så kan due alltid kontakta din lokala Toyota verkstad.
Kalpa
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 04 dec 2016, 09:11:42
Årsmodell: 0
PostOrt: Lindome

Re: Automatisk låsning av dörrar på Avensis 2009 (manuell)

Inlägg av Kalpa »

Jag löste detta så här på en Toyota Verso både - 06 och - 16.
1. Men tändningen avstängt, tryck ner och håll in knappen för dörrlåsning.
2. Med låsknappen intryckt slå på tändningen.
3. Efter ca 10 sekunder låser dörrarna upp sig :thumbup:

Om ingenting händer kan du behöva öppna dörren och stänga den innan punkt 1 ovan. :D
Skriv svar