Modellfakta: MR2 mkI, W1 chassit, 1985-1989

Modellfakta om Toyota

Moderator: Styrelsen

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3519
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Modellfakta: MR2 mkI, W1 chassit, 1985-1989

Inlägg av Dale » fre 20 feb 2009, 23:44:02

Modellfakta: MR2 mkI, W1 chassit, 1985-1989

Bild

Bild


Bild



Bild



Bild



Bild



Bild


Historia
Mittmotorbilar har alltid haft något magiskt över sig. För vissa definierar de ordet sportbil och tankarna går lätt till Ferrari eller Lamborghini. Inte fullt lika många för tankarna till Toyota MR2, vilket är synd. Visserligen är den lilla bilen långt ifrån lika kraftfull som nyss nämnda dräpare. Ändå är det ingen tvekan om att Toyota MR2 bör kategorisera sig under termen sportbil!

Allting tog sin början redan 1976. Toyota Motor Corporation of Japan började skissa på en liten, strikt tvåsitsig, mittmotorförsedd sportbil som skulle kunna säljas till ett konkurrenskraftigt pris. Planerna bröts dock, på grund av oljekrisen och projektet lades på is. Det har länge spekulerats i att Toyota MR2 är resultatet av ett nedlagd Lotus-projekt. Detta har varken kunna bekräftats eller dementerats, även om det finns många teorier. Hur som helst fortsatte Toyota projektet i början av 80-talet.

Man sneglade en hel del på den närmaste befintliga konkurrenten – Fiat X1/9. Målet var enkelt. Toyotan skulle bli bättre på alla sätt och vis, inte minst kvalitétsmässigt. Det var en kombination av vist tänkande och ekonomiska besparningar som gjorde att MR2:an fick dela många komponenter från andra Toyota-modeller. Skäl nummer två var att man bara ville använda delar som man visste höll måttet.

De första prototyperna visades 1983, bland annat på Tokyo Motor Show. Då presenterades bilen som SV-3 och modellen väckte stor uppståndelse. Toyota kunde lugnt konstatera att MR2 var en modell som låg helt rätt i tiden. Kvittot blev ryktena om Pontiac Fieros ankomst, med ett koncept som inte låg långt ifrån MR2:ans.

Ett fåtal bilar utrustades med en 1.500 cc motor, men volymen höjdes till 1.600 cc. Med den lämnade mittmotorn 126 pigga pållar till bakhjulen. Fast pigga?! Nej, folk var inte sena med att påpeka att en bil med detta utseende förtjänade mer kraft.

Det skulle dröja tills 1986 innan Toyota lyssnade på det önskemålet. Då utrustades vissa MR2 MK1 med mekanisk kompressor! Dock figurerade överladdade modeller redan 1985, men dessa var med största säkerhet fabrikens egna testbilar. Hur som helst rörde det sig fortfarande om en 1,6-liters motor, fast denna gång med 145 hästar totalt. Dessa bilar fick även kraftfullare bromsar och finslipad väghållning.

Parallellt med den överladdade modellen fortsatte Toyota att tillverka MR2:an enligt de äldre normerna. År 1986 gjorde även targaversionen av MR2 MK1 premiär. Därefter gjordes inga drastiska ändringar, fram tills nedläggningen 1989. Då stod efterträdaren, MR2 MK2 redan ute på bilsalongerna.

Därmed var MK1 definitivt historia. Om än en lika god som körmässigt rolig sådan …

Att sedan Toyota i Sverige undanhöll den svenska marknaden både MR2 MK1 och MK2, det är en helt annan historia!

Av: Fredrik
21/02-02
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst