Modellfakta: Celica mkI, A2-A3 chassit, 1971-1977

Modellfakta om Toyota

Moderator: Styrelsen

Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Modellfakta: Celica mkI, A2-A3 chassit, 1971-1977

Inlägg av Dale »

Modellfakta: Celica mkI, A2-A3 chassit, 1971-1977

"The Japanese Pony-car"
Den japanska ekonomin gick på högvarv i slutet av sextiotalet och Toyota som hade tillverkat driftsäkra bilar för att förflytta sig med från punkt A - B, började sikta in sig på målgruppen som tyckte att det skulle vara roligt att köra bil.
Toyota 2000GT från 1967 var en succé, men bilen var mycket dyr att tillverka. Celican som lanserades i Japan december 1970, var Toyotas första massproducerade "sportigare" bil.

Minijänkare:
Dessa Celicor lånade sin design friskt från jänkbilar från några år tidigare, som exempel karmlösa dörrar i rätt stuk. Bak kan man t.o.m. veva ner sidorutan, kul tills man hittar rosten i tröskeln. Det finns ingen B-stolpe.
Coupén ser ut o ha drag från Camaro 67-69 eller varför inte från Dodge Challenger? Liftbacken kallas också Mustang-back...

Chassit:
Corona/Corolla hade bladfjädrar under denna tidsepok. Celican tillsammans med Carinan (båda har samma chassiplattform) fick 4-länk stel bakaxel med panhardsstag + skruvfjädrar. MacPherson fjäderben fram med krängningshämmare. Styrning via styrsnäcka, variabel utväxling.

Att köra:
Det märks att bilen är en 30 år gammal konstruktion om man säger så. Styrningen via styrsnäcka imponerar inte idag när dom flesta bilar har kuggstångsstyrning. Styrsnäcka kräver dessutom justering med jämna mellanrum. Annars har modellen Toyotas vanliga sk. "säkra" understyrning när den blir provocerad.
Vindbruset/allmänna oväsendet i bilen kan vara störande vid längre resor, särskilt om dörrfönstrens gummilister är i dåligt skick.

Finns det något positivt med bilen? O ja, som sagt Celican var tänkt för att vara rolig att köra och det stämmer nog in ännu mer idag då modellen verkligen står ut i mängden. Finns inte många kvar av dessa pärlor. Växellådan är helt underbar, mer distinkta växellägen är svårt att hitta. Har man turen att äga en 2T-G eller en 18R-G twincam försedd mkI:a med uppgraderad fjädring så är lyckan total. Vad sägs om 115hk/6.000varv (1.6l) eller 145hk/6.400varv för 18R-G:n (2.0l), med potential för mycket mer vid trimning. En TA22 med en 2T-G toppar 190km/h standard. Ganska bra siffor vid första hälften av sjuttiotalet!

Säkerhet:
Oventilerade skivbromsar fram, trummor bak, eftergivlig rattstång och 3-punktsbälten på alla platser. På modeller från 1975 och framåt dubbelkretssystem för bromsar (på GT, alltid standard).

Modellkoder:
*A20 Coupe, ekonomiklass, T och 8R motor. Tillverkades från Dec -70 till Aug -72.
*A21 Coupe, amerikansk version. 18R motor.
*A22 Coupe, Dec -70 till Sep -75. Bensintanken flyttades in till bagaget bak.
*A23 Faceliftade versionen av *A22. Sep -75 till sent -77. Förbättrat chassi, längre hjulbas.
*A24 USA-version av *A23. Större stötfångare, mer avgasrening på motorn.
*A25 Första liftback:en. Japan-modell. April -73 till mitten av -75. Unika 5-delade baklysen.
*A27 Samma som *A25, fast med 2T motor och 13" hjul.
*A28 Liftback, exportversionen. Mitten av -75 till slutet av -77. Samma chassi som *A23.
*A29 Jänkversion av *A28:an. Stötfångare modell större.
*A30 Japanmodell, -77 enda året i produktion. Hög utrustningsstandard. (GTV) Samma chassi som Celica A4?
*A35 ?

Utrustningsnivå:
ET Lägsta nivån. Bara Japan?
LT Sverige, oftast TA22 med 2T-C motor? *
ST Sverige, oftast RA23 med 18R-C motor? "Sportutrustad" *
GT Twincam motor, utökad instrumentering med oljetryck och voltmätare, annan centerkonsoll, 2-delad kardan.
GTV Samma som GT plus elhissar och annat godis. (Japan)
(* någon som har mer info om skillnaden mellan ET, LT och ST?)

Köpguide:
Coupér togs det in hit till Sverige både i TA22 och RA23 form. TA22 med 2T och RA23:n med 18R-C.
Sällsynta modeller: TA22 GT med 2T-G motorn togs det in 37st av. RA28 (liftback) runt 10st, samtliga med 18R-C motorn. Vet om 2st RA28 GT i landet, äger en av dessa.

Rost, rost & mer rost:
Eftersom dessa bilar börjar ha några år på nacken, så brukar det tyvärr finnas en hel del rost. Särskilt i vårt land med den underbara saltningen av vägar vintertid. Tyvärr har bilen några "features" som gör att den rostar ännu snabbare. Som t.ex nedvevningsbar ruta bak. Vattnet som kommer in mellan rutan, kommer direkt in i bilen och ner i tröskeln. När sedan dräneringshålen sätts igen i tröskeln, så brukar det inte finnas så mycket tröskel kvar bak.
Alla modeller har inte innerskärmar fram och det innebär att "stötdämpartornets balk" brukar vara rutten (och nästan allt annat runtomkring).
Områdena runt vindrutan (och bakrutan) brukar vara ganska rostiga. OBS! Kolla området runt A-stolpen, finns 3 lager av plåt där, mina 3 var genomrostade.

Mekaniken:
Oftast inget att oroa sig för, som vanligt med japsbilar. Motorerna bara går o går. Vissa lager i vxl-lådan kan vara slut. Det märker man fort. Min 35.000 mils TA22 jag köpte hade problem med något lager i lådan, men synkringar o annat var ok. Spindelleder kan vara glappa & stötdämpare/fjädrar slut.

Att meka med en Celica mkI är nog nästan att jämföra med volvo från samma tidsperiod, finns inget komplicerat i dessa toyotor.

Av: Erik Berg
erik.berg@suravision.se
18/03-02