Formula 1

Licensierade motorsporter, t.ex rally, nascar, F1 och annat som luktar olja och bränt gummi.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev: Kul att det äntligen händer nå, även om jag tycker F1 är en ganska tist sport (numera)
Känner många som tycker som dig, att F1 numera är tråkigt att kolla på och nu är ju F1 mer spännande än någonsin!
* Förr var det hela tiden 2 toppstall som slogs om segrarna medans nu är det 4-5 stall istället
* Flera omkörningar än tidigare (detta såg vi redan förra året)
* Regelboken förbättrad vid säkerhetsbil på banan
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Glenn »

Det största felet tycker jag är alla regler, så fort nån kommer på nåt skoj så kommer det regler mot det, finns det nån sport som har mer regler ?

Sen är det ju också så att det inte händer så mycket, du skriver att det numera är fler omkörningar än tidigare.. ja, det kunde väl inte bli färre ? :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av R4b13z »

Hur menar du nu när du skriver att allt skoj stoppas? Slicks-däcken är ju tebax efter (tror de är) 11 års frånvaro.

Till i år så är praktiskt taget hela bilen omgjord för att göra F1 till en "roligare" motor-sport med fler omkörningar och fler stall som slåss.
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av R4b13z »

Så var de klubbat: Toyota, Brawn och Williams får behålla sin "kontroversiella" diffuser-design.

http://www.formula1.com/news/headlines/2009/4/9175.html

De betyder att de andra stallen nu måste anpassa sina bilar med nya diffusers eller fortsätta bli frånkörda av ovannämnda stall.
Kanske bara jag men jag tkr de är roligt ;)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Fnys »

R4b13z skrev:Så var de klubbat: Toyota, Brawn och Williams får behålla sin "kontroversiella" diffuser-design.

http://www.formula1.com/news/headlines/2009/4/9175.html

De betyder att de andra stallen nu måste anpassa sina bilar med nya diffusers eller fortsätta bli frånkörda av ovannämnda stall.
Kanske bara jag men jag tkr de är roligt ;)
varför har vissa valt att inte använda diffusers undrar jag?
har det också med vikt och göra?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av R4b13z »

Asså alla använder diffuser men hur den är utformad är ju olika från stall till stall.
Minimivikten på 605kg är faktiskt såpass att alla stall har ballast i bilarna. (Racetankade väger dem ca 650-680kg)
Ohjay
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:37:33
Bilmodell: ST185
Årsmodell: 1990
PostOrt: Göteborg

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Ohjay »

Fnys skrev:varför har vissa valt att inte använda diffusers undrar jag?
har det också med vikt och göra?
Alla bilar kör med diffuser. Jag tror ingen vill sätta sig i en F1-bil som kör 300 knyck utan en diffuser :roll:
Det som har varit skillnaden är utformningen på diffusern.
De nya reglerna(såsom många andra regler inom F1) är tolkningsbara(i viss mån), och de tre teamen med en annorlunda diffuser har tolkat reglerna på ett sätt som de andra teamen inte har gjort(för de trodde antagligen att det bröt mot reglementet).

Det rent tekniska vad det gäller skillnaden i diffusern är jag väldigt dålig på, men det har att göra med en tunnel i diffusern som leder luften på ett annorlunda sätt vilket skapar mer downforce.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Fnys »

Ohjay skrev:
Fnys skrev:varför har vissa valt att inte använda diffusers undrar jag?
har det också med vikt och göra?
Det rent tekniska vad det gäller skillnaden i diffusern är jag väldigt dålig på, men det har att göra med en tunnel i diffusern som leder luften på ett annorlunda sätt vilket skapar mer downforce.
tack!
det där låter bekant och jag tror att Eje pratade i det senaste racet om en annan tunnel som skapade mera downforce.
någon som hittat den omdiskuterade regeln ang. diffuser och om dom ändrat den än?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Fnys »

Ohjay skrev:Skitkul att det börjat så bra för Toyota, det var lite av en överraskning faktiskt. Den nya diffusern gör mycket till, hoppas bara att den går igenom prövningen framigenom(efter kina var det väl)...

På tal om att titta på F1 så finns det en hel del bra alternativ på denna sida: http://f1bloggen.se/2008/06/22/formel-1 ... -internet/
Både "lagliga" och "olagliga" alternativ
Vilken utav länkarna använder/funkar för dig?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Formula 1: Toyota Racing

Inlägg av Fnys »

Ohjay skrev: På tal om att titta på F1 så finns det en hel del bra alternativ på denna sida: http://f1bloggen.se/2008/06/22/formel-1 ... -internet/
Både "lagliga" och "olagliga" alternativ
Vilken utav länkarna använder/funkar bäst för dig? Tänkte prova nu imorgon med någon gretis streaming.
roligast vore att få Eje och Janne som kommentatorer men då antar jag att det bara finns ett alt: Viasat motor :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar