Yttre drivknut st162

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Yttre drivknut st162

Inlägg av Codriver »

På min folkracebil tänkte jag flytta över yttre drivknut från en drivaxel till en annan, men får inte loss den från axeln. Ska den bara "slås" lös, eller är det något hemligt som jag inte fattar?
Slog på den inre ringen så jag trodde att den skulle spricka...

För om den ska knackas lös (som på många andra bilar) så måste fjäderringen ha hamnat fel på något sätt och då vet jag att jag inte gör fel i alla fall.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Yttre drivknut st162

Inlägg av fredrik mkIII »

det sitter ett låsclips inne i. förstår inte hur man får isär det.. var med om en drivknut för ett tag sedan på 162 där clipset var borta. det var bytat yttre drivknut på den sedan innan. misstänker att tidigare skruvare sket i den eller något. verkar ju ha hållt några år då den var ganska rostig ändå..

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Yttre drivknut st162

Inlägg av Codriver »

Då är inte jag helt dum i huvudet som det verkar...

Det ser ju ut så i andra änden av drivaxeln och jag misstänkte att det var så även på den här sidan. Man kanske måste såga sönder gamla knuten, men det låter ju helt sjukt det med.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Yttre drivknut st162

Inlägg av Pugho »

Den är bara att slå dän, men man får inte slå för nära axeln. Då får man slå till korna kommer hem för där sticker det ut en klack från axeln som knuten ligger an emot.
Brukar ju dock kunna sitta rätt bra på en 20 år gammal bil.
____________________________
Mikael Cedergren
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Yttre drivknut st162

Inlägg av Codriver »

På insidan av knuten sitter en låsring. Jag har plockat bort den. Sedan kan jag dra knuten inåt på splinesen, men det tar stopp utåt.
Slog länge och hårt men inga kossor kom. ;)

För mig har jag löst det med att flytta den inre knuten från en axel till en annan. Men tänkte att det kan vara bra att veta till en annan gång.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar