3sge med turbo..
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 28 sep 2009, 17:08:37
- Bilmodell: 1983 Corolla
- Årsmodell: 0
- Land (Country): Finland
3sge med turbo..
Har sökt lite här på forumet och bara sett negativt om turbo på 3sge..
Men hade tänkt och Turbokonvertera min KE70 med en 3sge Gen.1 motor..
Men va tror ni hur mycke drift säkra hästar kan jag få med 3GTE kolvar, Starkare toppackning, renoverad något bearbetad topp, hemma snickrat grenrör med en T03/T04 Hybrid, och ett VEMS sprut??
Varför jyst 3sge motorn och dom grejjerna e för att jag har dom liggandes här hemma..
Men hade tänkt och Turbokonvertera min KE70 med en 3sge Gen.1 motor..
Men va tror ni hur mycke drift säkra hästar kan jag få med 3GTE kolvar, Starkare toppackning, renoverad något bearbetad topp, hemma snickrat grenrör med en T03/T04 Hybrid, och ett VEMS sprut??
Varför jyst 3sge motorn och dom grejjerna e för att jag har dom liggandes här hemma..
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: 3sge med turbo..
Allt det här som ska göras först:
Vad har du för motorfästen?
Ke70s motorbalk?
Hur mycket lutar den?
Är mkt sugen på en 3sge i rollan, men har väldigt lite info om montage.
Vad har du för motorfästen?
Ke70s motorbalk?
Hur mycket lutar den?
Är mkt sugen på en 3sge i rollan, men har väldigt lite info om montage.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 28 sep 2009, 17:08:37
- Bilmodell: 1983 Corolla
- Årsmodell: 0
- Land (Country): Finland
Re: 3sge med turbo..
Blir antagligen hem snickrade motorfästen, balken blir org. modifierad sump..
Angående lutningen vet jag inte ännu..hellst skulle jag vilja ha den rak monterad..
Vi får se hur det blir beror väll på vilken växellåda som används, men just nu ser det ut som det blir en adapterplatta och nån Bmw låda kanske..men hellst skulle jag vilja ha en låda som passar på direkt. mindre jobb på så sätt..
Angående lutningen vet jag inte ännu..hellst skulle jag vilja ha den rak monterad..
Vi får se hur det blir beror väll på vilken växellåda som används, men just nu ser det ut som det blir en adapterplatta och nån Bmw låda kanske..men hellst skulle jag vilja ha en låda som passar på direkt. mindre jobb på så sätt..
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: 3sge med turbo..
Stoppa i smidda kolvar istället, så håller motorn för bra mkt, är väl mig veterligen ingen hållbarhetsskillnad på 3sge och 3sgte, dom flesta delarna är ju samma.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: 3sge med turbo..
Nu vet jag inte vad den turbon flödar men 3S-GE originalmotorn med smidda kolvar och en gen3 topplockspackning borde inte ha några stora problem med ca 400hk. Kan vara värt att se över (läs byta) vevlagrena då de brukar tappa spänsten och snurra när de hamras hårt i trimmade motorer, vilket många har fått erfara.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 28 sep 2009, 17:08:37
- Bilmodell: 1983 Corolla
- Årsmodell: 0
- Land (Country): Finland
Re: 3sge med turbo..
Okejj..låter ju rimligt..så kör man 300hk å e man på säkra sidan..
Angående vevlagren så blir det nog nya lager i hela motorn och packboxar..
Hur är det, passar Gen3 SGTE packningen rakt i??el. menar du SGE??
Turbon ska väll Orkka 400hk..ganska gammalmodig turbo, men har den liggandes hemma och den är nästan ny..
Angående vevlagren så blir det nog nya lager i hela motorn och packboxar..
Hur är det, passar Gen3 SGTE packningen rakt i??el. menar du SGE??
Turbon ska väll Orkka 400hk..ganska gammalmodig turbo, men har den liggandes hemma och den är nästan ny..
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: 3sge med turbo..
Han menar toppackningen från 3S-GTE gen3 som sitter i ST205, den passar rakt på och är en stålpackning. Den tillsammans med ARP bult verkar vara medicinen för att få toppen att hålla tätt.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: mån 28 sep 2009, 17:08:37
- Bilmodell: 1983 Corolla
- Årsmodell: 0
- Land (Country): Finland
Re: 3sge med turbo..
Satt och surfa Runt på Ebay..ACL race lager till motorn 115 Dollar, bra el. dåliga?
Och Cometic 1.1mm MLS packning+ARP för 189 Dollar värt att köpa dom grejjerna??
Och Cometic 1.1mm MLS packning+ARP för 189 Dollar värt att köpa dom grejjerna??
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: 3sge med turbo..
Det kommer nog funka kalasbra.Bystedt skrev:Satt och surfa Runt på Ebay..ACL race lager till motorn 115 Dollar, bra el. dåliga?
Och Cometic 1.1mm MLS packning+ARP för 189 Dollar värt att köpa dom grejjerna??
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com