Hejsan!

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Larze
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 30 sep 2009, 16:06:32
Bilmodell: Toyota Celica T-Sport
Årsmodell: 2001
PostOrt: Skara
Land (Country): Sverige

Hejsan!

Inlägg av Larze »

Tänkte man kanske skulle registrera upp sig här då man blivit toyota ägare.

Bytte ut min gamla trogna 740 mot en Toyota Celica T-sport -01 med VVTL-i motorn. Är väl rätt nöjd förutom framhjuldriften men nåja :)


/Lars-Göran "Larze" Isaksson
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hejsan!

Inlägg av Fnys »

Välkommen!
lite bilder på Celican?
Vad finner du possitivt/negativt med bilen? Några smarta överaskningar?
Kommer du kosta på bilen något utöver service?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Larze
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 30 sep 2009, 16:06:32
Bilmodell: Toyota Celica T-Sport
Årsmodell: 2001
PostOrt: Skara
Land (Country): Sverige

Re: Hejsan!

Inlägg av Larze »

Laddar upp en bild jag fick från bilhandlaren.

Det mest positiva tycker jag är motorn och växellådan. Motorn är pigg och rytande, efter 6200 varv "lyfter" den och ger ca 50 hk mer plus and den verkligt vrålar ända upp till 8500. Väldigt varvvillig och hur kul som helst. Växellådan är tätstegad och tog en bra stund att komma underfund med, lade alltid i 3:an iställen för 5:an, men nu har jag lärt mig :)
Plus att jag tycket den är rätt snygg, fina former. Gillar huv-scoopet och vingen bak.

Nackdelarna, hmm. Det är rätt mycket vindbrus runt fönstren efter 120km/h. Framhjulsdriften, 200 hästar är lite väl mycket effekt för framhjulen om dom både skall driva och styra samtidigt. Den understyr mycket, skulle helst velat ha den bakhjuldriven för överstyrning istället, Volvon var rolig i det avseendet, många sladdar på vintern :)


Var lite irriterande när jag köpte den, hade den i 4 dagar, sen hade något slagit loss en stor flisa från min högra sidospegel, skulle kosta 2500:- men en nu, men köpte lite plastic padding och sandpapper istället och plastade igen flisan som saknades och sprayade den. Blev inte helt bra med färgen men plastning blev bra.

Sen en vecka efter det kokade bilen på väg till jobbet, fick bogsera den till verkstan. Ägarn innan som hade installerat motorvärmare på den hade dragit gummislang runt motorn så den hade smält och kylmediet läckte ut. Tog dom två veckor att laga och åtgärda, men toyota stod för allt, reparation, bärgning plus lånebil. Tjafsade inget så det var bra.

Sen dess har den funkat bra, fick byta batteri igår efter att bilen hade laddat ut fullständigt medans jag besiktigade den.

Har inte riktigt bestämt mig om jag skall göra något med den. Det skulle i och för sig vara kul att göra något, Typ lambo-dörrar, kjolpaket, fälgar. Men samtidigt så skulle jag hellre vilja ha något bakhjuldrivet eller fyrhjulsdrivet. Kanske köpa celican som kommer 2010 om en 3-4 år och göra något med den då. Den skulle ju komma i två versioner, bakhjuldriven med boxer på 200 hästar och en fyrhjulsdriven med en turboladad boxer på 300 hästar. Fast får se om den kommer till svergie alls :|
Bilagor
Min nya Celica
Min nya Celica
My_Celica.jpg (164.13 KiB) Visad 1298 gånger
Skriv svar