Verkar vara mkt folk som vet hur det står till med regler och förordningar....Glenn skrev:Enligt SBP själva så har dom ingen möjlighet att göra sådant, utan det måste göras av generalagent eller motsvarande, det räcker dessutom INTE med en vanlig besiktning sedan.
Var och en kan ju tro som han vill, men jag litar faktiskt mer på det SBP säger när man ringer till dom.
Vem har du talat med för att få dessa uppgifter? Knasar man med turbo så får man snällt ta av grejerna eller typa om bilen.
Detta står även på protokollet man får när man besiktigat bilen. Har nämligen ett sånt protokoll på min bmw turbo där förra ägaren körde in bilen hos sbp med turbo monterat

Man ska återställa bilen till originalskick, alt regbesiktiga den.
Vad de säger på sbp om detta vet jag, då jag talat med dem, och de sa att jag skulle återställa bilen med originalgrejer och sen åka in för efterkontroll. Det räcker ej med att en ackrediterad verkstad släcker tvåan på motorn, det måste göras hos sbp.
Svårare än så är det inte.
Jag hade i fallet mr2 med eftermonterad turbo, åkt in och testat. Skiter det sig så tar man av grejerna, åker in på efterkontroll och rullar genom u.a
ps.
Min källa (som jobbar med att regbesiktiga bilar på sbp) kan du få via pm om du misstror mig.