RAV4 svagheter

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Fredde
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 12:12:15
Bilmodell: rav4
Årsmodell: 2000

RAV4 svagheter

Inlägg av Fredde »

År på gång att köpa en RAV4
Någon som vet av några svagheter på en RAV4 1999 automat 5 dörrar, vilka oljor (i automat) skall det vara som är bra till den?.
Och passar avensis 15" fälgar på RAV4´an?

Hoppas på svar..
Fredde
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 12:12:15
Bilmodell: rav4
Årsmodell: 2000

Re: RAV4 svagheter

Inlägg av Fredde »

Den är helt felfri då?
Och ingen som vet om avensis 15" fälgar passar
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: RAV4 svagheter

Inlägg av Dale »

Kollade på Rav4 innan jag skaffade mig Avensisen. Vad jag kunde få fram då var inte direkt nått som var dåligt. De e väll som "vanligt". Kolla om den ser bra ut och inte låter konstigt. Serviceböcker kan det fuskas med och lika så kvitton. Utgå från att alla försöker lura och blåsa dig så blire nog ett bra köp. Ja just de. En nackdel jag tyckte vara att hade man släp kopplat på draget så gick det inte att öppna bakdörren mer än någon dm. Dörren tar nämnligen i kulhandsken. Vet inte hur det är med automaten men Rav4 finns även med 1,8 liters motor och dom är nog inte ens 4wd. Avensisen har 2 olika bultcirklar 100x5 och 4,5 tum x 5. Rav4 har 4,5 tum x 5.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Fredde
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 12:12:15
Bilmodell: rav4
Årsmodell: 2000

Re: RAV4 svagheter

Inlägg av Fredde »

Hej Tackar för svar Dale, detta med bakdörren hadde jag inte tänkt på, alltså inte en bra lösning
Och det är ju en 2.0 liters 4x4
Är Rav4 år 1999, 2000 rostkänslig? tänker under plasten

Då kanske Avensisen 15" 4,5 tum x 5 fälgar kan passa om det går för bromsok mm, någon som provat
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: RAV4 svagheter

Inlägg av PierreW »

Fredde skrev:Hej Tackar för svar Dale, detta med bakdörren hadde jag inte tänkt på, alltså inte en bra lösning
Och det är ju en 2.0 liters 4x4
Är Rav4 år 1999, 2000 rostkänslig? tänker under plasten

Då kanske Avensisen 15" 4,5 tum x 5 fälgar kan passa om det går för bromsok mm, någon som provat
Avensis 2,2 Diesel: Bultmönster 5/114,3, ET 45, Navhål 60,1

Rav4 II alla modeller: Bultmönster 5/114,3, ET 45, Navhål 60,1


Hemtjänstens Rav4or vi servade hade nog fasen 15tums plåtfälgar, är samma som till Avensis Verso och Camry från 92 och framåt
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Fredde
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 12:12:15
Bilmodell: rav4
Årsmodell: 2000

Re: RAV4 svagheter

Inlägg av Fredde »

Tack Pierre W
Låter förträffligt med fälgarna.

Är detta med de stora plast bitarna på RAV4-orna nått problem, rost mm
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: RAV4 svagheter

Inlägg av PierreW »

Fredde skrev:Tack Pierre W
Låter förträffligt med fälgarna.

Är detta med de stora plast bitarna på RAV4-orna nått problem, rost mm
Inte vad jag såg på dem som var i skadeverkstan nedplockade iallafall. Dessa plastbitar är monterade med clips i små hål i skärmar osv från fabrik så de är inget man eftermonterar, således är hålen i skärmarna rost"skyddade" på samma vis som resten av plåten.
Enda orsaken till rost där under skulle jag tänka mig vara en tidigare skada och ett halvt bra utfört grundarbete av denna innan plastbitarna monteras.

En liten svaghet Rav4 har är stötdämpare och fjädrar, verkar vara lite underdimensionerat för biltypen eller så kör folk för mycket i hålorna på sina grusvägar ;) Sen har det bytts en del krängningshämmar-gummin och stag fram på de som gått runt 15000mil och över det, men de är ju små grejer och sånt som byts var 5000e mil på vissa andra bilar (Host Volvo v70).

Om du är sugen på en Diesel se då upp med motorns gång, ett mer eller mindre standard fel på dieslarna är dubbelmassa svänghjulet som har en tendens att separera, till följd att motorn får en brutalt rå gång speciellt på tomgång och låga varv, sen även att den inte vill frikoppla ordentligt. Har bilen körts för länge på de viset så finns ju risken att synkringarna i lådan tagit rejält med stryk.

Ytrost på stolsfästen inne i bilen är vanligt men det är ju mer ett skönhetes problem, sen även rost runt gummipluggarna i den lilla baljan i kofferten.

Sen har väl en o annan originalradio bytts ut då CD funktionen pajat. Går att sätta i en vanlig radio, skall finnas både ISO kablage och ram att montera den i hos Toyota eller bilradiohandlare.

Finns säkert mer fel men ja ska inte skrämma dig för mycket. :D
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Fredde
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 12:12:15
Bilmodell: rav4
Årsmodell: 2000

Re: RAV4 svagheter

Inlägg av Fredde »

Jo skräm mig.

Vissa MB har ju stora plast bitar och under dessa rostade det friskt, men då är det bättre på RAV4 då
Det blir en bensin och automat hoppas jag. 1997 - 2001 eller när de nu bytte kaross och modell är inte så hemma på RAV4-orna.

Hadde en Tercel i 20 år problemet var Rost och rost rost,,
Fick Svetsa fast 5-ans drev som lossnade., sen gick lådan hur bra som helst den rullade i 40000 mil. bytte inte en pryl i framvagnen och gillade att man kunde lägga i och ur 4x4-driften manuellt
Bla. Frun körde slut på motorolja (oljan for ur oljetrycks kontakten så den varnade inte) hon stannade när den gick så tungt. Tänkte hjälp nu får man repa senare. Men fyllde på olja bytte givaren och körde 18000 mil utan ett ljud- så har varit utan Toyota några år men ska försöka igen,
Skriv svar