Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Varför bilen gick som en traktor snarare än en racer var helt enkelt att jag laborerat sönder tändstiften med hjälp av lite trixande i MS:et
Vilket resulterade i en grym misständning genom hela systemet, så själva "explosionen" kan man säga kom direkt i grenröret istället.. Så trycket var lite, högt.. så även temperaturen.
Bytte tändstift men fick även byta tändkablar faktiskt (?!) och sen var problemen lösta!
Bilder kommer! Måste bara tvätta av honom först!
Gällande vinkelväxeln så beslutade jag mig för att försöka laga den istället för att jaga efter en ny! Det gick faktiskt så nu återstår bara att montera tillbaka den sen är det bilprovningen nästa!
Min kabeldragning till batteriet i bagaget var inte riktigt uppskattad tyvärr! Gör om och gör rätt!
Vidare så påvägen hem vet jag inte vad som hände men "POFF" så började det ryka från huven, smått förvånad så öppnade jag huven och noterade att oljestickan hoppat upp och olja hade sprutat ut! Sen dess att jag kom hem har bilen fått stå still!
Kan det vara ett enkelt problem här? I stil med oljetrågspackningen? eller motsvarande?
Vevhus kompression tror jag det brukar kallas ( ? ) Då är det nog inte en riktigt frisk motor.
Igensatt motorventilation eller skräp i oljan ? Sitter väl en motorventilation uppepå ventilkåpan , kanske ska lyfta ventilkåpan och kolla hur det ser ut ?
JAg hopas verkligen inte det är något med motorn! Men om så är fallet så kan jag tyvärr inte göra något annat än att sälja bilen Har varken tid eller ekonomi!
Jag noterade igår att jag missat rätt grovt när jag svetsade fast anslutning för vevhusventilationen till insuget, så fogen hade knäckts.. finns det ens en gnutta möjlighet att det uppstod en slags tryckförändring vid tillfället och att det var det som orsakade att det tryckte ut via oljestickan?
Oljan bytte jag i början på sommaren så tror inte att det är något fel på¨den iallafall
" Vevhusventilationen till insuget "
Det där låter inte riktigt som att det blev rätt om du verkligen syftar på insuget som sitter på motorn ( det händer ibland att folk kallar luftinsugsröret från luftfiltret för insug, vilket blir helt fel ).
När du ändå håller på med vevhusventilationen så kan jag rekomendera att du sätter en liten burk någonstans på vägen innan du kommer ned till röret som ansluter till turbon.
Den lilla burken fungerar som oljeavskiljare och hindrar oljan som följer med ventilationen att komma ned i turbon, och det är bra annars kommer Intercoolern bli fullsmetad i olja som det hade blivit på min.
Hehe jag menade givetvis till luftinsugsröret jag var nog en gnutta slut i huvudet igår kanske
Yes! En liten catch-tank för oljan har jag haft funderingar på länge, och det blir nog till att fixa dit en sådan i helgen.. Måste bara tömma ur garaget, då temperaturen numera ligger under 0-grader här uppe så vill jag o-gärna stå utomhus
Phreak skrev:Till salu nu! annons finns på "torget"
tråkigt men va ska man göra när man int har tid o penga...
virre magnusson
Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92