Hög bränsleförbrukning corolla 99

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Beerhunter
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 17:44:03
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 5
PostOrt: Varnhem
Land (Country): Sverige

Hög bränsleförbrukning corolla 99

Inlägg av Beerhunter »

Hej! Köpte för någon månad sen en en Corolla årsm. 99 som drar mycket bensin.(1,1 lit/mil).Firman som jag köpte bilen av tog in den på verkstan och kollade felkoder avgasvärden mm. Det visar sig att lamdasonden är kass,denna plus tändstift byts, men bilen drar trots detta 0,88 lit/mil. Avgasvärdena är helt OK och bilen går bra förutom när den är kall, då har den en "tendens" att nästan dö på tomgång.
Borde inte förbrukningen ligga runt 0,7 ? Någon som har haft liknande problem eller vet vad det kan vara för fel? Kan jag kolla något själv innan jag hör av mig till bilfirman igen. :wave:
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hög bränsleförbrukning corolla 99

Inlägg av PierreW »

Beerhunter skrev:Hej! Köpte för någon månad sen en en Corolla årsm. 99 som drar mycket bensin.(1,1 lit/mil).Firman som jag köpte bilen av tog in den på verkstan och kollade felkoder avgasvärden mm. Det visar sig att lamdasonden är kass,denna plus tändstift byts, men bilen drar trots detta 0,88 lit/mil. Avgasvärdena är helt OK och bilen går bra förutom när den är kall, då har den en "tendens" att nästan dö på tomgång.
Borde inte förbrukningen ligga runt 0,7 ? Någon som har haft liknande problem eller vet vad det kan vara för fel? Kan jag kolla något själv innan jag hör av mig till bilfirman igen. :wave:
Igen sotade/kläggade spjällhus är ganska vanligt på 4A-fe och 7A-fe, ta loss insugs-slangen på spjällhuset, vrid spjället till fullgas o känn med fingrarna där i hur de verkar. :)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Beerhunter
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 17:44:03
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 5
PostOrt: Varnhem
Land (Country): Sverige

Re: Hög bränsleförbrukning corolla 99

Inlägg av Beerhunter »

Kollade & gjorde rent i spjällhuset det verkade som om det hjälpte,iallafall går den bättre på tomgång.Hoppas att även bensin förbrukningen går ner. Tack för hjälpen
volvo51
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 18:15:46
Årsmodell: 0
PostOrt: Hällsjön
Land (Country): Sverige

Re: Hög bränsleförbrukning corolla 99

Inlägg av volvo51 »

Ett skitigt luftfilter ökar bränsleförbrukningen avsevärt.
StefanZ
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 03 dec 2009, 21:20:46
Bilmodell: Corolla 1,3 XLi
Årsmodell: 98

Re: Hög bränsleförbrukning corolla 99

Inlägg av StefanZ »

Beerhunter skrev: Borde inte förbrukningen ligga runt 0,7 ?
Det beror väl även på motorn.

1,3 är ganska snål. 1,6 tar lite mera, strax över 0,7 tror jag. 1.8 som sitter i Touring är överraskande törstig, 8.1 blandad.

Men helt exakt info uppskattas: svårt att få tag i det.

Köpte själv en Corolla 1,3 från 98 häromdagen, jag tror det är samma grundmodell. (Linea va?).
Skriv svar