Beroende på hur tempsensorn sitter, var choken känner av tempen på kylvattnet (slangarna till värmepaketet väl), med mera, så kan du få dina symptom om du har lågt flöde på kylarvätskan. Med andra ord, motorn blir varm, men tempsensorn känner inte av det, för vattnet kommer inte dit. Samtidigt får du ingen värme i kupén för vattnet kommer inte dit heller, och inte heller till bimetallfjädern i choken.Nizzehult skrev:???? Vattenpumpen??cheetah1 skrev:Vattenpumpen kanske. Kommer den inte upp i temp ligger ju choken och fettar in soppa.
När du har ordnat tempproblemet tycker jag att du tar den till en verkstad och får den injusterad med rätt utrustning. Sen ska du se att den går som den ska.
Den som är någorlunda insatt i motorer vet vattenpumpens funktion: pumpa runt kylvatten i motorn. Det är en okomplicerad mekanisk skovelpump som drivs av en rem. Antingen funkar den - eller så är den glapp och läcker (eller tjuter) - men den funkar fortfarande. Så den går bort i felsökningen.
Däremot köper jag att choken matar soppa om motorn är kall så det kan nog bidra rätt mycket till problemet, men varför får jag då inte upp tempen??
När jag köpte bilen så kom den precis från en verkstad som "hade justerat in den med rätt utrustning". Tomgången saknades när bilen var kall och co-halten låg på 0.1% (har ingen kat). Ska ligga på 3-4%. Så jag har inget förtroende för verkstäder! Dessutom skulle ett sådant besök kosta mera än vad bilen är värd.
Men jag vet inte, jag kan ju inget om motorer, utbildad flygtekniker som jag är..