Motorvärmare till Toyota Corolla Verso

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
jenke
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2007
PostOrt: 12940
Land (Country): Sverige

Motorvärmare till Toyota Corolla Verso

Inlägg av jenke »

Jag står i begrepp att köpa en Toyota Corolla Verso från 2007. Undrar om motorvärmare ingår eller om det är ett tillval/tillbehör? Om det är ett tillbehör, finns det någon av er som läser detta som har en aning vad det skulle kosta att i efterhand skaffa sig detta tillbehör? Har nämligen en parkering med elstolpe precis utanför huset, och med tanke på den vinter som varit nu så känns det onekligen som en fördel om man ändå hade motorvärmare!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Motorvärmare till Toyota Corolla Verso

Inlägg av PierreW »

jenke skrev:Jag står i begrepp att köpa en Toyota Corolla Verso från 2007. Undrar om motorvärmare ingår eller om det är ett tillval/tillbehör? Om det är ett tillbehör, finns det någon av er som läser detta som har en aning vad det skulle kosta att i efterhand skaffa sig detta tillbehör? Har nämligen en parkering med elstolpe precis utanför huset, och med tanke på den vinter som varit nu så känns det onekligen som en fördel om man ändå hade motorvärmare!
En motorvärmare är inget som sitter originalmonterat. Är heller inget raketämne att montera själv dock, finns nog ett par trådar på forumet om det redan :)

Runt 2000kr i material med grenlednings sats till kupévärmare på Mekonomen och Toyota om du köper "pitten" som den kallas ;) . Alltså en insticksvärmare som du "för in" i blocket och som sedan värmer vattnet i motorn. Inget spill och söl med kylarvätska. Är man någorlunda händig grejar man detta på 1,5timme med hjälp av monteringsanvisningen. Alla skruv och buntband som behövs ingår. :mrgreen:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
jenke
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2007
PostOrt: 12940
Land (Country): Sverige

Inlägg av jenke »

Kanon, tack för svar! peoblemet är att jag inte är det minsta händig! Vad tror du, eller någn annan för den delen, att det skulle kosta att få monteringen av motorvärmaren fixad?
mattish
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Inlägg av mattish »

Runt 5000 med material.. det var det priset jag fick
StefanZ
Bilmodell: Corolla 1,3 XLi
Årsmodell: 98

Inlägg av StefanZ »

mattish skrev:Runt 5000 med material.. det var det priset jag fick
Det verkar vara ett rimligt verkstadspris. Det är nog det man får räkna med.

Men om det INTE är så märkligt svårt och inte kräver någon specialutrustning, som Pierre berättar, då behöver man väl inte anlita märkesverkstan.

Har man en händig kompis eller granne, kanske rent av en arbetslös bekant, så kan man ju be denne göra det. Mot en liten slant förstås.
500 om man är snål eller väldigt god vän med tjänstvilliga personen ifråga, 1000 lapp annars.

Och då har man då motorvärmaren för 2000+1000, sparat 2000....

Ungefär. :)

Min Corolla är från 98. vet inte hur länge den kommer att hålla (borde iofs hålla i ett antal år. det brukar de göra). Annars hade jag nog själv monterat in en sån...
Skriv svar