Böt bort min Audi 200 TurboQuattro -88 emot en fräsch Celica GT-4 -89. När jag tittade på bilen var det lite lätt knack i toyotamotorn, men jag var väl för uppspelt för att tänka på vad det kunde ha varit. När jag svängde in på parkeringen hemma small det till, och motorn dog totalt.
Försäljningsbilderna på bilen:

På bilden sitter det Audi RS4 fälgar på. Dessa fälgar fick jag inte med.
Efter det stod bilen på en parkeringsplats i ett par veckor, och jag insåg att det var dags att flytta på den efter att jag grävt fram 2st parkeringsböter ur snön som låg tjockt på bilen.
Då var det bara att ringa en bärgningsbil, och transportera ut bilen till garaget.
Ursäkta för kvalitén på bilderna, är mobilkamera.

Därefter var det bara att börja riva. Började plocka ner tråget och hittade mycket plockgodis som bara låg och skräpade.

Än en gång, ursäkta för kvalitén på bilderna..
4:ans vevstake hade nästan lossnat helt. Överfallet hängde kvar i ena muttern, och vevstakslagrena låg jättekonstigt över varandra. Veven är inte heller vacker, så den måste slipas om.

Nog om 4:e cylinderns öde.
Nu till 3:an..
Tittar man upp i 3:ans cylinder får man syn på detta.

En trasig kolv..
Och visst fan ska det inte gå att få ur staken neråt, utan att lossa den ifrån kolven och utan att ta bort veven?Staken och kolvbulten är felfri, går inte att se några märken på den.

Håller på och planerar inför ett lite roligare motorbygge.Som det ser ut nu, så kommer det bli:
*Omslipad vev
*Honat block
*Nya ramlager
*nya vevstakslager
*Planad topp med putsade kanaler(tänk ta bort gjutskägg, i övrigt är toppen relativt bra, vad jag har läst. Är en Yamaha-topp, och med det effektuttag jag planerat så behövs det inte gröpas något.
*CP-kolvar(9,0:1)
*Eagle stakar (H-profil)
*ARP-bultar
*Toyota ST205 toppackning
Tänkte försöka få kompet att landa på ungefär 9,0:1, då jag vill ladda på lite och även köra på sprit.
Eftersom detta inte funkar ihop med min nuvarande ekonomi kommer jag ta det i ett lugnt och beskedligt tempo. Slutar skolan och börjar (förhoppningsvis) jobba om knappt ett halvår så då blir det mer aktuellt. Siktar på att ha allting klart till nästa vinter.
Har lite funderingar på att kasta ihop den här motorn med begagnade delar nu, för att få lite kvalitetstid med bilen. Så håller på och river isär toppen nu, för att kunna plocka ur kolvar och stakar. Får se hur det blir!
Har ni invändningar eller frågor är det bara att höja rösten, jag är idel öra

Jag uppdaterar så fort något nytt har hänt, och jag lovar bättre bilder i framtiden.
Ha det bra!
MVH Martin